کل اخبار:113
-
۱۳۹۴-۰۳-۱۹ ۰۹:۴۱
گابریلا اسلومپ؛
کانت علیه هابز: استدلال و ریطوریقا
نظریهی هابز در روزگار کانت با نظام مستقل دولتهای خود مختار بر طبق عهدنامهی وستفالی در سال ۱۶۴۸، همراه شده بود. یکی از پروژههای کانت این بود که اعتبار آن نظام و ناگزیریِ آنارشی بینالمللی تئوریزه شده توسط هابز را به زیر سوال ببرد. حتی اگر کانت در «علیه هابز» چشم اندازی ملی، و نه بینالمللی، را اتخاذ کرده باشد، خواننده بایستی بخاطر داشته باشد که کانت، برخلاف هابز، حوزههای بینالمللی و ملی را مستقل از هم در نظر نمیگرفت.
-
۱۳۹۴-۰۳-۱۱ ۱۷:۲۰
کتاب «زیباییشناسی کانت» منتشر شد
کتاب «زیباییشناسی کانت» با عنوان دوم هماهنگی آزاد خیال و فاهمه، نوشته کنت راجرسون و ترجمه علی سلمانی به همت انتشارات حکمت چاپ و منتشر شد.
-
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۴:۴۰
حداد عادل «نقد عقل محض» کانت را ترجمه میکند
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی این روزها در حال ترجمه «نقد عقل محض» اثر ایمانوئل کانت است. به گفته وی ترجمه این اثر میتواند خواننده ایرانی را از مراجعه به متن فرنگی کتاب بی نیاز کند.
-
۱۳۹۴-۰۱-۲۲ ۱۰:۱۷
گفتاری از مهدی معینزاده؛
هنر بهمثابه برونشو از گشتل تکنولوژی
هایدگر هنر را نه بهعنوان هنر سوبژکتیو و نه بهعنوان هنر خاص و نه بهعنوان شعر گفتن مطرح میکند، بلکه هنر بهعنوان یک مطرحکنندهی نحوهی حقیقت مطرح میشود، حقیقتی که در آن گوهر امری ثابت نیست، بلکه در هر نسخهی جدیدی از نو گوهریده میشود.
-
۱۳۹۳/۱۲/۱۹
مسائل پیش روی مترجمان متون فلسفی در گفتوگو با منوچهر صانعیدرهبیدی (۱)؛
نسبت به فلسفهی غرب پر از سوءتفاهمیم
کانت میگوید دین به معنای روش زندگی است و دو مرحله دارد: دین پرستش و دین عقلانی. به نظر کانت بساط دین پرستش جمع شده است و دیگر دین، دین عقلانی است و روش زندگی بر پایهی عقل است. این دینی است که از دورهی روشنگری به بعد در غرب پا گرفت و امروز در جامعهی ما هم نشانههایش دیده میشود.
-
۱۳۹۳-۱۲-۱۴ ۱۰:۴۵
گفتاری از مارکس در نقد فلسفه سیاسی کانت؛
کانت و لیبرالیسم سیاسی
«ارادهی خیر» کانت کاملاً در انطباق بود با فقدان قدرت و فلاکت و واپسماندگی بورژوازی آلمان که دلبستگیهای حقیر و ناچیز او هرگز نمیتوانست به منافع و دلبستگیهای مشترک ملی ارتقا یابد، طبقهای که همواره زیر سلطه و تحت استثمار طبقات بورژوازی سایر کشورها قرار داشت. این دلبستگیهای حقیر محلی از یک سو با محدودیتهای واقعی محلی و ایالتی بورژوازی آلمان و از سوی دیگر با تظاهر و ادعا به جهانشهری بودنِ آن مطابق بود.
-
۱۳۹۳-۱۱-۲۵ ۱۴:۴۰
گفتوگو با دکتر موسی اکرمی به مناسبت سالمرگ کانت؛
برای آشنایی با «کانت» چه بخوانیم؟
جدا از اهمیت این فیلسوف برای فرهنگ و تمدن اروپایی، کانت شاید بیش از هر فیلسوف دیگری توجه پژوهشگران ایرانی را به خود جلب کرده است. این جذابیت به دانشگاهیان محدود نبوده و اهل فلسفه حوزه نیز این جا و آن جا در شناخت و احیانا درافتادن با اندیشههای این فیلسوف تلاشهایی صورت دادهاند.
-
۱۳۹۳-۱۰-۲۱ ۱۰:۲۰
ناصر فکوهی/ تاملی در مفهوم «شرارت» با تکیه بر آراء «میریام روو دالون»؛
ابتذال شرارت
شرارت و اخلاق اما، رابطه ای با جهان است که از دیدگاه انسانشناسان لزوما نیاز به تبیین دارد. جهانشمولیت این دو پدیده هر چند در تاریخ انسانشناسی بارها به زیر سئوال رفت، جای خود را به نوعی خاصگرایی مدعی احترام گذاشتن به تفاوت های فرهنگی داد، اما در نهایت باید اذعان کرد که خاص گرایی برغم امکانات بالقوه و به خصوص روششناسی بسیار پر باری که دارد از دو جهت با مصداقهای جهان واقعی و تاریخ تحول فرهنگها در تضاد است...
-
۱۳۹۳-۰۹-۱۸ ۰۸:۳۵
شیوه تفکر فلسفی کانت بر اساس مفاهیم استعاری پیش نمیرود
گونتر سولر در همایش «ادبیات و فلسفه: استعاره و خیال» گفت: شیوه تفکر فلسفی کانت بر اساس مفاهیم استعاری پیش نمیرود، با اینحال شکل و سمت و سوی فکر او با استعاره تعین مییابد و کنترل میشود.
-
۱۳۹۳-۰۸-۲۲ ۱۱:۲۵
فرا اخلاق کانت کمتر موردتوجه مؤلفان قرارگرفته است
کتاب «وظیفه گرایی اخلاقی کانت» نوشته دکتر حسین اترک با حضور مؤلف و دکتر مالک شجاعی جشوقانی در محل سرای اهلقلم موردبررسی قرار گرفت. مؤلف این کتاب معتقد است، بخش فرا اخلاق کانت از منظر بسیاری از نویسندگان مورد کملطفی قرارگرفته است درحالیکه فر اخلاق کانت یکی از نقاط قوت اندیشههای این متفکر به شمار میآید.
-
۱۳۹۳-۰۸-۱۹ ۱۰:۴۵
کتاب «وظیفه گرایی اخلاقی کانت» بررسی می شود
نسشت نقد و بررسی کتاب «وظیفه گرایی اخلاقی کانت» در خانه نقد کتاب برگزار می شود.
-
۱۳۹۳-۰۸-۰۸ ۱۱:۴۵
مواجهه فلاسفه مسلمان با پیامبر است نه با سوفسطایی
نصرالله حکمت استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی گفت: مؤسس فلسفه اسلامی کندی است. کندی، فارابی، ابن سینا با چه چیزی مواجهه بوده اند؟ آن شهری که کندی، فارابی و ابن سینا در آن زیستهاند شهر سفسطه و سوفسطائیان نبوده است. مواجهه کندی و فارابی با پیامبر است نه با سوفسطایی، یعنی کندی در یک شهری زندگی می کند که همه مومن اند.
-
۱۳۹۳-۰۸-۰۶ ۱۶:۰۳
نقادی کانت در برابر نقادی در سنت فلسفی ما یک بازی بچهگانه است
نصرالله حکمت در میزگرد آراء فلاسفه مسلمان در خبرگزاری مهر گفت: بنیان گذار نقادی عقل، حکمای مسلمانند و اوج این نقادی ابن عربی است. نقادی کانت در برابر نقادی سنت فلسفی ما یک بازی بچه گانه است. این نقادی در سنت ما از کندی شروع می شود و اوج آن در فارابی است.
-
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۲:۱۷
کریم مجتهدی؛
اوصاف علم زنده
با این حال به نظر میرسد که درباره روششناسی کانت اندکی باید درنگ کرد و نگارنده مایل نیست بدون اشاره به شمهای از ابتکارات او، این بحث را به آخر ببرد. به نظر نگارنده کانت با روش استعلایی خود بیش از بقیه، اوصاف پژوهش دانش محور را روشن کرده است.
-
۱۳۹۳-۰۳-۳۱ ۱۱:۲۹
گزارشی از نشست «مطهری و تحلیل کانت از مدرنیته»/ بخش دوم
تحلیل کانتی از معرفت؛ انکار واقعیت
مطهری معتقد است که اخلاقی که کانت به بشر توصیه میکند اخلاقی است که تنها به حس تکلیف بشر احترام میگذارد. میگوید که تو باید بیندیشی که تکلیف عقلانی تو چیست و عقل تو در مورد تکلیف چه چیزی را مطرح میکند، هیچ انگیزهی دیگری نباید در عقل تو وارد شود، الا اینکه عقل تو بگوید چه چیزی کلیت دارد و استثناناپذیر است.
-
۱۳۹۳-۰۳-۲۸ ۱۰:۵۰
گزارشی از نشست «مطهری و تحلیل کانت از مدرنیته»/ بخش اول
جنبش روشنگری و اصالت عقل
مطهری معتقد است که ما باید یک جنبش روشنگری به راه بیندازیم، جنبشی که به عقل اصالت میدهد و به عقل احترام میگذارد و به عقل منشائیت میدهد و معتقد است که این جنبش در جامعهی اسلامی از ۱۰۰ سال پیش آغاز شده است، از زمان سید جمال، محمد عبدو و دیگران چنین جنبشی شکل گرفته است.
-
۱۳۹۳/۰۳/۰۴
شهین اعوانی در گفتوگو با «فرهنگ امروز»؛
قصد کانت تربیت انسان اخلاقی نیست
كانت نمیخواهد با نگارش كتاب نقد عقل عملی، انسان اخلاقی تربيت كند، بلكه میخواهد ثابت كند كه قانون اخلاقی همان قانونِ وجدان ماست؛ بهعبارتديگر تكليف امری بيرونی نيست، من از درون مكلف هستم، آنچه از بيرون بر من تحميل (نه به معنای منفی آن) میشود «وظيفه» است.
-
۱۳۹۳-۰۲-۱۵ ۱۰:۰۹
نشست «مطهری و تحلیل کانت از مدرنیته» برگزار میشود
چهارمین نشست از نشستهای هفتگانه خانه اندیشمندان علوم انسانی با عنوان «مطهری و تحلیل کانت از مدرنیته» برگزار میشود.
-
۱۳۹۳-۰۲-۰۲ ۰۹:۴۶
روایت آشتیانی از 120 اثر کانت در نمایشگاه کتاب
یک جامعه شناس و پژوهشگر فلسفه از تهیه و تدوین تمامی آثار ایمانوئل کانت، فیلسوف آلمانی در کتابی 6 جلدی خبر داد.
-
۱۳۹۲-۱۱-۱۵ ۱۴:۵۲
کوششهای کانت در نقد عقل محض اثبات امتناع خدا نيست
اصغر واعظی در نشست خدا در فلسفه کانت با بیان اینکه کانت با محدود کردن هر گونه شناخت به شناخت محسوس يا پديداری، عملا راه را بر شناخت جهان معقول يا فوق حس میبندد، گفت: اما نتيجه همه کوششهای کانت در نقد اول اثبات امتناع خدا نيست، بلکه اثبات نامعتبر بودن ادله عقلی اثبات وجود خداست.
-
۱۳۹۲-۱۱-۰۷ ۱۰:۲۳
مایکل راث؛
میراث روسو
میراث روسو طولانی و عمیق است. او بنیانگذار شیوهای از تفکر است که جامعهی معاصر خویش را به چالش میکشد تا آنجا که اعلام میکند پویاییهایی که میبینیم و آنها را پیشرفت میدانیم در واقع چیزی جز فساد نیستند. او دولت را مسئول حفاظت از نابرابری بزرگتر میداند و بر این باور است که پوچی و ریاکاری اجازه نمیدهند ما انسانها را آنگونه که واقعاً هستند، بشناسیم.
-
۱۳۹۲-۱۱-۰۵ ۱۱:۰۳
دانشجویان رشته فلسفه علم، فیزیک و ریاضیات این کتاب را بخوانند
یک نویسنده و مترجم فلسفه از ترجمه کتابی با عنوان «نظریه نسبیت انیشتین» اثر ارنست کاسیرر خبر داد و گفت: به اعتقاد کانت بین علم و فلسفه ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و نظر کاسیرر هم به کانت نزدیک است.
-
۱۳۹۲-۱۰-۰۸ ۰۹:۵۶
الهیات نواندیشانه، نواندیشی دینی و روشنفکری دینی؛
چرا روشنفکری دینی یک پارادایم نیست؟
نه میتوان با دست یازیدن به پوزیتیویسم، یک حکم کلی و جهانشمول دربارهی مقولات صادر کرد و نه میتوان با مینیمالیسم دو چیز را که روشهای متفاوتی میطلبند، در یک خیمه کنار هم قرار داد. ازهمینروی، باید اقرار کرد که روشنفکری دینی در ایران هیچگاه به یک «پارادایم» تبدیل نخواهد شد...