کل اخبار:65
-
۱۳۹۳-۰۶-۱۷ ۰۹:۲۵
صالح نجفی/نقدی کوتاه بر ترجمه کتاب «الهیات سیاسی 2»اثر کارل اشمیت؛
آزادی مطلق در ترجمههای نظری
شاید هیچوقت نتوان قانونی تدوین کرد تا جلوی تولید ترجمههایی از این دست گرفته شود. ولی در همهحال «ندایی» هست از جنس ندای درونی سقراط که اگرچه ایجابا او را به چیزی امر نمیکند، لااقل نمیگذارد او دست به بعضی کارها بزند یا پای در بعضی راهها بگذارد.
-
۱۳۹۳-۰۵-۰۵ ۰۹:۳۷
آلن بدیو؛
شبح کمونیسم
جنبش اشغال بيش از پيش از رمق افتاده و اسرائيل همچنان تحتلوای «دفاع مشروع» قتلعام میکند و... معالوصف، همۀ اينها نشانهای است از بحران؛ امروزه شهروندان آمريکا و اروپا و خاورميانه و سرتاسر جهان اعتماد خود را به نظم سرمايه از دست دادهاند اما امکان فراروی از آن را نمييابند. درست در چنين اوضاع و احوالی است که بايد بار ديگر از «فرضيه کمونيسم» سخن گفت.
-
۱۳۹۳-۰۴-۰۳ ۰۸:۵۱
آلن بدیو؛
نهاد فلسفی چیست؟
اما کاری که نهاد فلسفی میتواند و بنابراین باید برای فیلسوفان انجام دهد در امان داشتن ایشان از گزند خطابهای غلطشان که ناشی از خطاب بیمخاطبشان است. نهاد فلسفی باید به خلأ، خطابی درخور آن ببخشد.
-
۱۳۹۳/۰۳/۱۱
گفتوگو با مراد فرهادپور و صالح نجفی/ بخش دوم؛
بحران روشنفکری دینی عمیقتر شدهاست
سیر تاریخی روشنفکری دینی میگوید روشنفکری دینی از نوعی عرفان آمیخته به رادیکالیسم سیاسی شروع کرده است، اما بهتدریج این جنبهی رادیکال کمرنگ شده تا نهایتاً به معنویت رسیده است. حرکت از فانون به پوپر و از پوپر به رورتی یا ویتگنشتاین؛ بهعبارتیدیگر، حرکت از رادیکالیسم به رفرمیسم و نهایتاً رسیدن به لیبرالیسم است.
-
۱۳۹۳/۰۳/۰۸
گفتوگو با مراد فرهادپور و صالح نجفی/ بخش اول؛
بیماریِ روشنفکری دینی
روشنفکری دینی نهایتاً به سنتی تبدیل شد که فقط متون خود را میخواند. رابطهی میانجیگرایانه بهطور کامل حذف شده و هیچ مواجههای اتفاق نمیافتد. حال آنکه بنا بود روشنفکری، میدان مواجههای باشد که به نظر ناممکن میرسید.