کل اخبار:92
-
۱۳۹۶-۰۴-۲۴ ۱۶:۰۰
چکیدهای از فلسفه سیاسی جهان منتشر شد
کتاب «چکیدهی از فلسفهی سیاسی؛ امر سیاسی، ایدئولوژی، جنگ» نوشته ژان بشلر ترجمه عبدالوهاب احمدی چاپ شد.
-
۱۳۹۶-۰۴-۱۴ ۰۹:۲۰
تفسیر نولته از تاریخ جهان و ایدئولوژی در فهم ما تاثیرگذار است
مهدی تدینی مترجم کتاب «ارنست نولته: سیمای یک تاریخاندیش» میگوید: تفسیر نولته از تاریخ جهان و ایدئولوژی به طور مستقیم در فهم ما تاثیرگذار است. کار بزرگ نولته این است است که برخی ایدههای ثابت در ایدئولوژی را دستکاری و تعدیل میکند.
-
۱۳۹۶-۰۳-۳۰ ۱۲:۱۳
نشست «اکنون، ما و شریعتی» با سخنرانی احسان شریعتی، یوسف اباذری و هاشم آقاجری؛
احیای روشنفکری، ماموریت شریعتی بود
موقعی که راجع به شریعتی بحث میکنیم، با اسطوره به معنای بارتی کلمه طرفیم یعنی کسی که آنقدر دالهای زیادی پیدا کرده که هر کس یک دال برایش ساخته و بر این اساس به سادگی نمیتوان از یک شریعتی صحبت کرد./ما با شریعتیهای مجازی و برداشتهای گوناگونی از او در این چند دهه مواجه بودیم بنابراین، شعاری است با عنوان بازگشت به اصل موضوع و امری که بر سر آن نزاعی در کار است. به این معنا باید ببینیم که دعوا و نزاع بر سر چیست؟
-
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۱۱:۲۰
داوریاردکانی: توسلی با درنیامیختن علم و ایدئولوژی به جامعهشناسی ایران خدمت کرد
رضا داوری اردکانی گفت: توسلی خدمت بزرگی به جامعهشناسی کرده و با تعلق خاطر، استقلال رای، مناعت طبع، اعتقاد به علم، رعایت مقام علم و درنیامیختن علم با ایدئولوژی به جامعهشناسی ایران خدمت کرده است.
-
۱۳۹۵-۱۱-۲۴ ۱۱:۲۰
استفاده ایدئولوژیک از هرمنوتیک/سخن شبستری به نسبیگرایی می انجامد
علیرضا قائمی نیا گفت: شبستری تاکید می کند که هر چیزی و هر فهمی تفسیر است که نوعی نسبیت گرایی افراطی از دل آن درمی آید و نمی توان آن را پذیرفت.
-
۱۳۹۵-۱۰-۲۸ ۱۰:۲۰
چرا به ایدئولوژی حمله می شود/ فلسفه نمی تواند باعث تحول شود
شهریار زرشناس معتقد است: آرمان گرایی و تعهد را نمی توان از انسان گرفت و اگر کسی با ایدئولوژی مشکل دارد، می تواند آرمان گرایی انقلابی یا طریقت سیاسی اجتماعی اسلامی را بپذیرد.
-
۱۳۹۵-۱۰-۱۹ ۱۵:۲۰
نئولیبرالیسم آرمانگرایی را متهم به ایدئولوژیک بودن میکند
زرشناس با بیان این که نئولیبرالیسم هرگونه تحول خواهی و آرمان گرایی را متهم به ایدئولوژیک بودن می کند، «طریقت سیاسی اجتماعی اسلامی» را به عنوان جایگزینی برای مفهوم ایدئولوژی پیشنهاد می کند.
-
۱۳۹۵-۰۹-۲۰ ۱۱:۲۰
تفکر شریعتی، معطوف به عمل و تغییر است/ ایدئولوژی از منظر شریعتی
پرویز امینی گفت: اندیشه معطوف به عمل و تغییر در شریعتی وی را در برابر هر چیزی قرار میدهد که یا نسبت به واقعیتهای زندگی انسانها بیتفاوت است یا خود را از مسئولیت تغییر آن معاف کرده است.
-
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۱۴:۲۰
قائممقامی: علوم انسانی اسلامی باید درست تعریف شود
قطعا باید تعریف ما از اسلامیسازی علوم انسانی به صورت دقیق مطرح شود و خیلیها هم که شعاراسلامیسازی علوم را میدهند؛ حتی بعضا شاید ادعای عملیاتی کردنش را هم دارند. (همین) نشانه یا قرینهای برای این است که یا تعریف درستی ندارند یا تعریف قسم اول و دوم را که پیشتر اشاره کردم مد نظر دارند.
-
۱۳۹۵-۰۷-۰۶ ۱۷:۰۰
شعر امروز آلمان از ایدئولوژیها و ایسمها گریزان است
توماس وولفارت گفت: بعد از سالهای جنگ جهانی دوم، شعر آلمان از ایدئولوژی و مباحث آیینی دوری کرد و شاعران امروز ما در پی انتقال هیچ گونه پیامی در شعرشان نیستند.
-
۱۳۹۵-۰۵-۳۰ ۱۵:۴۰
تاریخنگاری منصفانه، غیرمغرضانه و غیرایدئولوژیک در کجا قرار میگیرد؟
رضا مختاریاصفهانی، تاریخنگار و سندپژوه در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری کتاب قرار داده به انعکاس نظریات زندهیاد دکتر عبدالحسین نوایی در رابطه با تاریخنگار منصفانه درباره حوادث سیاسی پرداخته است.
-
۱۳۹۵-۰۵-۱۲ ۰۹:۳۹
گزارشی از نشست «نهاد دانشگاه در ایران» (۳)؛
دانشگاه و گفتمانهای ایدئولوژیک در ایران
در همه جای دنیا دانشگاه را به عنوان یک اقلیم و سرزمین تلقی میکنند که برای خود یک تمامیت دارد و رییس دانشگاه در آن حکفرمایی میکند. اما در ایران به یک سازمان دولتی با مدیریت دولتی تبدیل شده است. ما دانشگاهیان نیز باید هم هزینه ایدئولوژی دولت را بدهیم و هم خرج سرمایهداری پولی را و در واقع، از دو سو گرفتار یک چنبره هستیم. به این ترتیب، دانشگاه ایرانی در طول هشت دهه که از آن میگذرد گرفتار ایدئولوژی ها بوده و نتوانسته هستی و چیستی و هویت آکادمیک خود را مستقل از گفتمان های ایدئولوژیک تعریف و مستقر کند.
-
۱۳۹۵-۰۳-۲۹ ۱۳:۴۰
روشنفکری يا پيامبری!
روشنفکر کسي است که از آگاهي ويژهاي برخوردار است و به حکم اين آگاهي، مسئوليتي پيش پاي او وجود دارد که بايد اين رسالت را به سرانجام برساند.
-
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۱۱:۴۰
ایدئولوژی نولیبرالیسم؛ منشأ تمام مشکلاتمان
واژه نولیبرالیسم در جلسهای در پاریس در سال ١٩٣٨ ساخته شد. در میان نمایندگان حاضر در آن جلسه دو مرد این ایدئولوژی را تعریف کردند، لودویگ فون میزس و فردریش هایک. هردو آنها تبعیدیهایی از اتریش بودند و در نظرشان سوسیالدموکراسی مظهر نظام اشتراکی بود و در همان طیف نازیسم و کمونیسم جای میگرفت. نمونه سوسیالدموکراسی برنامههای نیو دیل١ فرانکلین روزولت و شکلگیری تدریجی دولت رفاه بریتانیا بود.
-
۱۳۹۵-۰۲-۲۰ ۱۴:۴۰
مرحوم نائینی امروز در غبار زمان و تغییر ایدئولوژی خوابیده است
فیرحی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: مرحوم نائینی، امروز در دو غبار زمان و تغییر ایدئولوژی خوابیده است این دو غبار باعث شده ما در درک فضای ذهنی نائینی دچار مشکل شویم.
-
۱۳۹۵-۰۲-۰۱ ۱۰:۳۵
نقدی بر کتاب تجربه تجدّد نعمت الله فاضلی(۲)؛
مواجهه با یک متن ایدئولوژیک
دیدیم که تمام تلاش وی صرف این هدف بود که میان مدرن بودن و گرایش به رفتار غیرعقلانی فالگیری، هیچ ناسازگاری وجود ندارد. به عقیده وی، اگر به کارکردهای فرهنگی فالگیری ـ علیرغم غیرعقلانی بودن آن ـ نظر بیاندازیم؛ دستاوردهای مثبتی دارد و در نتیجه فالگیری در جامعه مدرن منزلت فرهنگی پیدا میکند. این همان وجه ایدئولوژیک کار است که نویسنده مایل نیست پژوهشش با این عنوان توصیف شود. او چه بخواهد یا نخواهد، فصل هفتم حاوی ایدههایی است و هر متنی که ایده دارد؛ نمیتواند ـ ایدئولوژیک نباشد.
-
۱۳۹۵-۰۱-۳۱ ۱۴:۰۰
نظر عزتالله ضرغامی درباره کتاب «دانش و ارزش» عبدالکریم سروش
عزتالله ضرغامی با رد آرای عبدالکریم سروش در خصوص ارتباط جهانبینی و ایدئولوژی، کتاب «دانش و ارزش» او را حاوی تناقضاتی آشکار دانست.
-
۱۳۹۵-۰۱-۲۵ ۱۰:۵۰
تاملی بر ایدئولوژی هندی؛
گاندی به روایتی دیگر
درواقع گاندی نمیتوانست بین مذاهب بدان گونه که به انان ابراز ایمان میشد، بیتفاوت باشد. از نظر شخصی، او صادقانه معتقد بود که همه مذاهب در برابر خدا برابر هستند. در سطح سیاسی، یک مذهب به ناچار بالاتر از دیگران بود. هندوئیسم ائین بومی شبه قاره و مختص آن بود. در حالی که اسلام نبود. گاندی از گجرات میامد، و دانش وی در مورد فرهنگ مسلمین شبهقاره بسیار محدود بود. او عنوان کرد، پسر وظیفهشناس با ایمان « باعث هیچ تقدمی در احترام و تکریمِ من به گاو نمیشود».
-
۱۳۹۵-۰۱-۱۶ ۱۴:۱۵
نسبت اسلام و ایدئولوژی/ تفاوت ایدئولوژی با علم و فلسفه
هر ایدئولوژی، یک مرحله انتقادی نسبت به وضع موجود دارد؛ یعنی ایدئولوژی نسبت به آنچه الآن هست چه معنوی، چه مادی، چه سیاسی و... یک حالت انتقادی دارد.
-
۱۳۹۴/۰۹/۱۶
امیرحسین آریانپور/ نگاهی به سیر جامعۀ ایرانی در ادوار مختلف؛
بنبست تاریخی علوم اجتماعی
آنچه در ادامه میآید، مصاحبۀ علیاصغر ضرابی از مجلۀ «فردوسی» با امیرحسین آریانپور تحت عنوان «بنبست تاریخی علوم اجتماعی» است که در شمارۀ مردادماه سال 1346 مجلۀ «فردوسی» به چاپ رسیده است. آریانپور در زمان انجام این مصاحبه، حدود چهل سال دارد. آنچه در این مصاحبه ممکن است علاوه بر قرائت چپ آریانپور از سیر تاریخی ایرانزمین جالب توجه آید، گذاشتن معادلهای فارسی نظیر عینگرایی، ذهنگرایی و پندارگرایی برای مفاهیم پیچیدهای چون ابژکتیویسم، سوبژکتیویسم و ایدئالیسم است که در نوع خود میتواند جالب توجه قرار گیرد.
-
۱۳۹۴-۰۷-۲۶ ۰۹:۰۹
اخلاق، علم و ایدئولوژی از منظر مارکس
پرسش اصلی درباره رابطه افکار مارکس با نسبی گرایی این است که چه مفاهیمی از اخلاق یا علم وجود دارند که مارکس آنها را ایدئولوژیک نمی داند؟
-
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۳:۰۰
تحلیل محمدرضا تاجیک از نسبت گفتمان و ایدئولوژی: میوه را کال خوردیم دلدرد گرفتیم
تاجیک که در نشست «اصلاحات، بازاندیشی گفتمان و بازنگری راهبرد» در حزب اراده ملت سخن میگفت، بار دیگر بر ارتباط همراهی روشنفکران و کنشگران سیاسی با جامعه و مردم تأکید کرد.
-
۱۳۹۴-۰۶-۱۷ ۱۵:۱۰
ایدئولوژی اصلاحات(اصلاحات به روایت حلقهی كیان)
کتاب ایدئولوژی اصلاحات(اصلاحات به روایت حلقهی كیان)(تحلیل ایدئولوژی سیاسی ماهنامهی كیان)نوشته حمید رضا اسماعیلی توسط نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی راهی بازار نشر شد.
-
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۰۹:۰۸
گفتاری از بیژن عبدالکریمی در بررسی کتاب «امت و امامت» شریعتی(۱)؛
عوامل بدفهمی متن؛ چرخش هرمنوتیکی و برخورد ایدئولوژیکی
متفکر نمیتواند به این سادگی دستاوردهای فرهنگی و مآثر تاریخی خودش را به سهولت بسوزاند و نادیده بگیرد و بگوید افرادی بودند که هیچ درکی از مسائل نداشتند و ایدههایی داشتند که آن ایدهها ما را به این روز انداخته است. مسئله پیچیدهتر از این حرفهاست، در واقع ما با چیزی مواجه هستیم که من اسم آن را میگذارم پارادوکس هرمنوتیکی.
-
۱۳۹۴-۰۵-۱۷ ۱۷:۲۰
آجدانی: مورخان ایدئولوژیزده در تحلیل انقلاب مشروطه ناکام میمانند
لطفالله آجدانی، تاریخنگار و پژوهشگر تاریخ معاصر معتقد است: مهمترین علت این که تا کنون تحلیل جامعی از جنبش مشروطه، دستاوردها و ناکامیهای آن انجام نشده، نگاه ایدئولوژیک به تاریخ است. مورخ ایدئولوژیزده بر اساس نوع مشخصی از ایدئولوژیک و تحت تاثیر آن به تحلیلها و پاسخهای مشخص شده متناسب با نوع ایدئولوژی خود میرسد.
-
۱۳۹۴-۰۴-۲۳ ۱۶:۱۵
سلیماننژاد: اغلب پژوهشهای موجود در زمینه هنر دینی فاقد توان زایشگری فکری و ذوقیاند
فرهاد سلیماننژاد، پژوهشگر حوزه فلسفه هنر در گفتوگو با «ایبنا» ضمن تفکیک میان دو گونه از هنر دینی یعنی «هنر معنوی» و «هنر ایدئولوژیک» عنوان کرد که پژوهشهای موجود در زمینه هنر دینی، فاقد توان زایشگری فکری و ذوقیاند، چرا که خوانده نشده و مورد بازکاوی انتقادی قرار نمیگیرند.
-
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۱:۱۴
گفتاری از مراد فرهادپور؛
ایدئولوژی ميلياردرهای نيمهديوانه آمريكايی
اصولاً ما با انتخابی میان توحش و تمدن روبهرو نیستیم و به یك معنا این انتخاب پشت سر ما است. گفتار میلیاردرهای دیوانهی امریكایی، همهی آنهایی كه میگویند بحرانی نیست و گفتار شرکتهای نفتی و صاحبان قدرت و همهی الیتهایی كه سعی دارند بگویند تقصیر ما نبود، باعث میشود اتفاقاً ما این را درنیابیم كه همهی ایدئولوژیها، همهی قدرتها و نظامها به یكسان درگیر این توحش هستند
-
۱۳۹۴-۰۴-۰۷ ۱۳:۴۰
مارتین هایدگر؛ پیروز در فلسفه، نگونبخت در ایدئولوژی
چنانچه احمد فردید مفهوم عاریتی دازاین و تاریخ نسیان وجود (Oblivion) در اندیشه هایدگر را بهجای دیروز (یاكوب بومه) تا پریروز (دوره پیشسقراطی) به عقب نمیراند، شاید امروز روشن و آشكار میتوانستیم – تنها بهلحاظ ایدئولوژیك و نه فلسفی - به داوری مارتین هایدگر بنشینیم كه آیا اهمیت این فیلسوف آلمانی را بهلحاظ تخریب جهان باید همطراز عالیجناب گروفاس رهبر رایش سوم ببینیم كه نوید و بشارت هزاره آریایی میداد یا اینكه هایدگر را باید همنشین یاكوب بومه و ایمانوئل سوئدنبرگ ببینیم كه بشارت تعامل و تسامح و تساهل میدهند.
-
۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۱۰:۰۰
بررسی سويه های اجتماعی و سياسی عرفان دكترعلی شريعتی
اينجاست كه شريعتي متوجه ميشود كه اين ايدئولوژي كه بعدها به برساختن و طراحي آن متهم ميشود، نوعي از آگاهي سياه و سفيدي است و تنها معطوف به عمل است و دغدغهاش تنها مفيد بودن است. خود شريعتي در خودسازي انقلابي و در مقاله ايدئولوژي به اين خطري كه متوجه ايدئولوژي است متوجه ميشود و ميگويد ايدئولوژياي كه صرفا معطوف به عمل است، مشكل دارد.
-
۱۳۹۴-۰۳-۳۰ ۱۴:۵۶
بیژن عبدالکریمی/ به مناسبت سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی؛
شریعتی و پدیدارشناسی تاریخی دین
سخن به هیچوجه در این نیست که تمام آثار و اندیشههای شریعتی حاصل مواجههای صرفاً پدیدارشناسانه با مسائل است، بلکه همه سخن در این است که رویکرد پدیدارشناختی عنصری مهم و اساسی از تفکر او را تشکیل میدهد. پدیدارشناسی شریعتی به پدیدارشناسی تاریخی هوسرلِ بحران علوم اروپایی و پدیدارشناسی استعلایی نزدیکتر است تا پدیدارشناسی اصالت ماهیتی کتابهای ایدههای پدیدارشناسی و تأملات دکارتی.