کل اخبار:891
-
۱۳۹۹-۰۱-۱۶ ۱۰:۳۰
محمود برآبادی: نویسندگان جوانتر نوع بازنویسی آذریزدی را نمیپسندند
محمود برآبادی معتقد است مهدی آذریزدی همه زندگیاش کتاب بود و میگوید: امروزه نویسندگان جوانتر نوع بازنویسی همانند آذریزدی را نمیپسندند، آنها بیشتر به بازآفرینی روی آوردهاند و برخی نیز در این کار موفق بودهاند.
-
۱۳۹۸-۱۲-۲۶ ۱۱:۰۰
روحالله رویین در زادروز هوشنگ گلشیری: «ایوب بودن» در همه آثار گلشیری نمود دارد
برجستهترین ویژگی گلشیری، همان جملهای است که خود او گفته است که: «نویسندگی صبر ایوب میخواهد». این خصیصه ایوببودگی در همه آثار وی نمود و برجستگی دارد. حتی یک داستان بسیار کوتاه، حتی یک ابراز نظر ساده در مورد یک اثر برای گلشیری، احتمالا دشوارترین کار بوده است.
-
۱۳۹۸-۱۲-۲۵ ۱۰:۰۰
تخیلهای نویسندگی در ادبیات فولکور جهان
سایت لیست ورس 10 نمونه از معروفترین فولکلورهای ادبیات جهان و به عبارت بهتر خاطره انگیزترین تغییرات و تبدیلهای انسانها در تخیل نویسنده ها را در گزارشی معرفی کرده است.
-
۱۳۹۸-۱۱-۲۶ ۱۶:۳۰
نسبت جلال آلاحمد با ادبیات و جامعه روشنفکری در گفتوگو با محمد کشاورز؛ اثرگذاری آلاحمد بر جریان ادبی ایران «ناچیز» بود
آلاحمد چه تأثیری بر جامعه روشنفکری و همچنین جریان ادبی ما گذاشته است؟ آیا او بیشتر یک نویسنده بود یا روشنفکر؟ محمد کشاورز به این پرسش ها پاسخ میدهد.
-
۱۳۹۸-۱۱-۱۹ ۱۶:۳۰
آیا ژاپن شاهد یک عصر طلایی ادبی جدید است؟
بدون شک امروزه آثار داستانی ژاپنی شاهد موفقیتهای تجاری زیادی در سرتاسر دنیا هستند. اما آیا این نشاندهنده ظهور یک عصر طلایی ادبی جدید در ژاپن است؟
-
۱۳۹۸-۱۱-۱۳ ۱۰:۳۰
نقش بازیهای ویدئویی در پیشرفت فناوری/شاکلهای از سینما و ادبیات
یکی از مهمترین دلایلی که سرگرمیهای تعاملی، نظیر ویدئو گیم را همچنان به عنوان هشتمین هنر رسمی جهان نمیشناسیم، مجزا نبودن آن از سایر هنرهای هفتگانه است
-
۱۳۹۸-۱۱-۰۷ ۱۲:۰۰
محمدجواد جزینی: آشکارترین ویژگیهای آثار مینیمالیستی کمحرفی و برهنگی واژگانی است
محمدجواد جزینی، داستاننویس و منتقد ادبی در نشستی تخصصی که در نمایشگاه کتاب خوزستان برگزار شد، گفت: برهنگی واژگانی و کمحرفی ازآشکارترین ویژگیهای آثار مینیمالیستی به شمار میرود.
-
۱۳۹۸-۱۱-۰۶ ۱۵:۰۰
پل زدن میان مولانا و ریلکه/ گفتوگو با علی عبداللهی درباره ادبیات و ترجمه
این واقعیت را نباید انکار کرد که ما در دو، سه سده اخیر نه در زمینه تکنولوژی حرفی برای گفتن داشتهایم، نه فکر چشمگیری خلق کردهایم و نه شاهکاری که بتواند یگانه باشد، شاهکارهایی از آن دست که در ادبیات کلاسیک ما به وفور وجود دارد حتی در زمینه فکری نیز. خب، وقتی کمبود چیزی داری، سعی میکنی از جای دیگری بگیری. این طبیعی است.
-
۱۳۹۸-۱۱-۰۶ ۱۱:۳۰
استادی که میگفت استادی میسر نیست/اهالی ادبیات، زبانشناسی و ترجمه ادبی در سالمرگ ابوالحسن نجفی از او میگویند
غبرایی: چیزی که از ترجمههای ایشان بر نسل بعدی تاثیر گذاشت، همان درستنویسی و درک درست ایشان از کار ترجمه است؛ ضمن اینکه ایشان توصیه بسیار مهمی به نسل بعد از خود میکردند که خیال نکنید در کار ترجمه استادی، میسر است. میگفتند مترجمی که فکر کند استاد شده، در واقع به خاتمه کار خود رسیده است.
-
۱۳۹۸-۱۱-۰۲ ۱۷:۰۰
در ترسهایتان شیرجه بزنید/ گفتوگو با یو نسبو، جنایینویس نروژی
اندیشه نسبو در مورد اخلاق با سوابق خانوادگیاش شکل گرفته است. طی جنگ جهانی دوم، والدینش در جبهههای مخالف همدیگر بودند؛ مادرش به جنبش مقاومت نروژ پیوست و پدرش در کنار آلمانیها با روسها جنگید.
-
۱۳۹۸-۱۱-۰۱ ۱۵:۰۰
داور دو دوره جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن: آثار فرهاد حسنزاده با کیفیت بالای ادبی و هنری گره خورده است
سحر ترهنده، داور دو دوره جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن، گفت: عشق و دوستی، صلح و توجه به فرهنگ بومی از معیارهای آثار فرهاد حسنزاده است که با کیفیت بالای ادبی و هنری گره خورده و خوشحالیم که داوران بینالمللی جایزه نوبل ادبیات کودک بر نظر داوران شورای کتاب کودک صحه گذاشتند.
-
۱۳۹۸-۱۰-۲۴ ۱۷:۰۰
شعر دوران ما، شعر چند رسانهای است/ گفت و گو با علیرضا پنجهای به بهانه انتشار مجموعه شعر «از خویش میدوم»
شعر دوران ما شعر چند رسانهای است. برای نمونه اینستاگرام به شعر دیداری، شعر اجرا و چند رسانهای کمک کرده است. برای انواع شعرها، فرمهای مختلفی پیشنهاد شد. شاید از بین همه اینها فقط یکی به نتیجه برسد؛ ولی تمام اینها به غنا و امکانات شعری ما کمک میکند؛ بنابراین همیشه باید آوانگاردیسم را پاس بداریم. آوانگاردیسم مانع بیهودگی و مرگ هنر و ادبیات است. همیشه نباید طبق عادت پیش رفت و روش رایج و تثبیت شده را مد نظر قرار داد.
-
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۱۶:۳۰
ادبیات کارخانه و اداره و سازمان نیست/ گفتوگو با آسیه نظامشهیدی به مناسبت انتشار رمان «دوران چرخ»
نثر سالم، دغدغهمندی و پختگی در پرورش داستانها برخی ویژگیهای مثبت آثار منتشرشده این نویسنده هستند. نظامشهیدی در این فرصت از چگونگی نگاهش به روایت، نوع نگاهش به آثار داستانی ایرانی و چرایی نوشته شدن رمان تازهاش برایمان گفته است.
-
۱۳۹۸-۱۰-۲۱ ۱۷:۰۰
چه شد که هانتکه به ستایشگر جنگ تبدیل شد؟
پویا رفویی گفت: نگرش هانتکه، فارغ از ارزش ادبیاتش، مسألهای است معاصر. در برابر تز پایان تاریخ و قدرتگرفتن یک کلان روایت واحد در هیأت نسبیگرایی، راست افراطی دم به دم قدرت بیشتری پیدا میکند. والتر بنیامین بر این نظر بود که گرایش به فاشیسم حکایت از انقلابی شکست خورده میکند. چنین است که هانتکه عصیانگر و شورشی در جنبش دانشجویی ۱۹۶۸ آلمان به ستایشگر جنگ و توجیهگر حمام خون صربها بدل میشود.
-
۱۳۹۸-۱۰-۱۱ ۱۷:۰۰
گفت و گو با م. موید در باره شعر و روزگارش/ انسان معاصر به ریشههایش پشت کرده
انسان معاصر هیچ چارهای ندارد. یا باید به این انقطاع خودش پشت کند -که حالا مال آهن است یا هر چیز دیگر- یا اینکه خودش و جهانش را به جهان به سمت نابودی ببرد. این انقطاع باید دوباره پیوند بخورد. چاره دیگری نیست.
-
۱۳۹۸-۱۰-۱۱ ۱۴:۰۰
ضیاء موحد : آرزویم این است که یک شعر خوب بگویم
ضیاء موحد میگوید: آرزوی من این است که بتوانم یک شعر خوب بگویم، شعری که خودم بپسندم. این آرزوی همه کسانی است، که در کار شعر و هنر هستند.
-
۱۳۹۸-۱۰-۱۰ ۱۴:۴۳
قنادی ادوارد داستان های کوتاه
آرش صادق بیگی
قنادی ادوارد مجموع شش داستان کوتاه به قلم آرش صادق بیگی است
-
۱۳۹۸-۱۰-۰۸ ۱۷:۰۰
بازی در سرزمین آتش*/ تاملی در جهان داستانی بهرام صادقی
صادقی آثار زیادی از خود به جای نگذاشت و کم نوشت. حاصل زندگی ادبیاش مجموعه داستان «سنگر و قمقمههای خالی» بود و رمان یا داستان بلند ملکوت با چند داستان پراکنده دیگر که بعد از مرگش در مجموعهای به چاپ رسید؛ اما همین معدود آثار به جا مانده برای ماندگاریاش کافی بود، هرچند ما را از داستانهای نابش محروم میساخت.
-
۱۳۹۸-۱۰-۰۸ ۱۵:۳۰
بار تنهایی/ نگاهی به جهان داستانی هاروکی موراکامی در کتاب «مردان بدون زن»
هاروکی موراکامی را باید از نویسندگان پر اقبال چند دهه اخیر خواند که توانست با رفتاری نو جهان را در نوردد و در میان تودههای مهم ادبیات در سراسر جهان نفوذ کند. اما در این مجال باید مسیر بالندگی او را دریافت و آسیبشناسی کرد.
-
۱۳۹۸-۱۰-۰۸ ۱۳:۰۰
بهرامِ درخشانِ داستان ایران/ یادی از بهرام صادقی
صادقی آثارش را در مجلات معتبر آن زمان مثل خوشه چاپ میکرد. نثر و زبان مشخص خود را داشت بیش از آنکه بنویسد و چاپ کند، با دوست و همشهریاش تقی مدرسی به کار تخریب خویشتن بودند و از خود ویرانه ساختند.
-
۱۳۹۸-۱۰-۰۳ ۱۶:۰۰
ادبیات قلب مردم را به هم پیوند میدهد/ گفتوگو با آندرانیک خچومیان به مناسبت انتشار کتاب «باورها، اساطیر و افسانههای ارمنی»
ادبیات معاصر ایران در ارمنستان به لطف مترجمان خوبی چون گئورک آساتوریان، ادوارد حق وردیان و دیگران روز به روز در حال گسترش است. حدود دو هفته پیش و در هفته کتاب داستان «زیبا صدایم کن» فرهاد حسنزاده که در ارمنستان توسط گئورک آساتوریان ترجمه و با حمایت وزارت فرهنگ وارشاد خودمان توسط نشر ادیت پرینت چاپ شده بود در سرای اهل قلم رونمایی شد.
-
۱۳۹۸-۰۹-۲۶ ۱۰:۳۰
نسیم همتی: سینما وامدار ادبیات است
نسیم همتی گفت: سینما وامدار ادبیات است، در سالهای اخیر نسل جدیدی از فیلمسازان پا به عرصه گذاشتهاند که نگاههای متفاوتی به اصل مسئله دارند و میتوان گفت که کمکم با نسلی رو به رو خواهیم شد که رابطه سینما و ادبیات را به گونهای دیگر تعریف میکنند.
-
۱۳۹۸-۰۹-۲۶ ۱۰:۰۳
رحیم کوشش: شعر و داستان معاصر عرب از ما جلوتر است
رحیم کوشش، مترجم کتاب «شعر معاصر عربی» گفت: شعر و داستان معاصر عرب از شعر و داستان معاصر فارسی جلوتر است.
-
۱۳۹۸-۰۹-۲۴ ۱۷:۰۰
شبکه پدر خواندگی در ادبیات فارسی معاصر
یکی از پدرخواندههای ادبی دکتر شفیعی کدکنی است. اگرچه او استاد برجسته دانشگاه و محقق و شاعر گرانقدری است ولی حوزه فعالیتهای ادبی و تحقیقاتش فقط منحصر به ادبیات سنتی کشورمان است.
-
۱۳۹۸-۰۹-۲۴ ۱۴:۰۰
صالحی: اگر نگاه عمیق پشتوانه هنر و ادبیات نباشد غیرماندگار است
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه جانمایه حوزه هنر، دانش و حکمت و کالبدش تکنیک و مهارت است، گفت: اگر نگاه عمیق پشتوانه هنر و ادبیات نباشد کمتر موثر خواهد بود و غیرماندگار است.
-
۱۳۹۸-۰۹-۱۶ ۱۶:۰۰
سایه، بورژوایِ مارکسیست/ شفیعی کدکنی پدرخوانده ادبی است
نویسنده کتاب «امیرهوشنگ ابتهاج شاعری که باید از نو شناخت» میگوید که سایه زندگی اشرافی داشت ولی ادعای مارکسیسم میکرد و هماکنون نیز که بدل به یک سلبریتی شده است.
-
۱۳۹۸-۰۹-۰۹ ۱۰:۳۰
نقش و جایگاه جلال آلاحمد در ادبیات معاصر
همایش بررسی نقش و جایگاه جلال آلاحمد در ادبیات معاصر برگزار میشود.
-
۱۳۹۸-۰۹-۰۶ ۱۲:۰۰
فاضل نظری: واردات ادبیات کودک در ایران نگران کننده است
فاضل نظری میگوید واردات ادبیات بهویژه در حوزه کودک بهواقع جای نگرانی دارد و باید زنگ خطرها به صدا درآید.
-
۱۳۹۸-۰۹-۰۶ ۱۱:۳۰
بدون مسئله، بدون تاریخ/ نسبت تاریخ و جامعه با ادبیات معاصر ایران
نسبت ادبیات امروز ایران با مسئله های جامعه ایرانی چیست؟
-
۱۳۹۸-۰۹-۰۵ ۱۷:۰۰
گفتوگو با شهرام شاهرختاش درباره شعر و روزگارش: عمرم را پای آرمانشهر هنرگذاشتم
هیچکدام از شاعران معاصر به پای نیما نمیرسند. نیما به نظرم از همه شاگردان خود جلوتر است. کسی است که توانست شعر فارسی را از بنبست نجات بدهد.