کل اخبار:216
-
۱۳۹۸-۱۰-۰۴ ۱۶:۰۰
هایدگر تفکر یونانی را امری ایدئال نمیداند
گاهی اهتمام هایدگر به تفکر یونانی را اهتمامی نوستالژیک میخوانند؛ باید گفت که هایدگر، تفکر یونانی را امری ایدئال نمیداند و بازگشت به اندیشه یونانی را تازه مرحلهای آغازین برای گذر می داند.
-
۱۳۹۸-۰۷-۰۹ ۱۷:۰۰
ما و میراث هایدگر
حضور مارتین هایدگر در ایران بیش از یک مجموعه از مقولات نامرتبط به هم یا مسائلی مبتنی بر مدهای زودگذر است. چرا؟
-
۱۳۹۸-۰۷-۰۹ ۱۴:۳۰
نسبت آدم با عالم؛ محوریترین وجه اشتراک ملاصدرا با تفکر هایدگر
نظریه هستی شناسی معرفت حکیم ملاصدرا رابطه مستقیمی با سعه وجودی آدمی در نسبت با عالم دارد، هایدگر هم بنیاد معرفت را ریشه در همین نسبت جستجو می کند.
-
۱۳۹۸/۰۶/۰۲
گفتوگو با سعید بینای مطلق دربارۀ نگرش هگلی به فرهنگ و سنت ایرانی (1)؛
نیاز به عقلانیت دکارتی برای فهم سنت
من با دو گروه اصلاً نمیتوانم کنار بیایم. یکی آنهایی که میخواهند عقلانیت مدرن را تا جایی که به ساختار جامعه مربوط میشود، نفی بکنند؛ چه به نام سنت، چه به نام هایدگر! و دیگر کسانی که میخواهند با کنار گذاشتن عقلانیت دکارتی، دنبال نوع دیگری از عقلانیت باشند! این شدنی نیست. پذیرش همین عقلانیت است که به ما امکان میدهد بتوانیم دربارۀ سنت، هویت و هرآنچه در ما مشترک است، فکر کنیم. با نفی این نیست که میتوانیم به هدف مورد نظر برسیم.
-
۱۳۹۸-۰۳-۰۱ ۱۳:۲۰
مروری بر شکلگیری دو سنت اصلی در تاریخ فلسفۀ مدرن (۲)؛
برخورد داووس
فریدمن، کاسیرر را گزینۀ مناسبی برای جمع میان دو سنت تحلیلی و قارهای میداند، زیرا از لحاظ سیاسی مدافع جمهوری وایمار بود و هرگز شیفتۀ دو موضع سیاسیاجتماعی افراطی هایدگر و کارناپ نشد. او خود را در قلمرو فلسفه، نمایندۀ معاصر فلسفۀ کلاسیک میدانست که آن را ایدئالیسم فلسفی جدید مینامید و در قلمرو سیاست، خود را نمایندۀ سنت بزرگ کلاسیک، یعنی اندیشۀ سیاسی لیبرالجمهوریخواه بهشمار میآورد و ازاینرو موضع او در هر دو قلمرو مسالمتآمیز بود.
-
۱۳۹۸-۰۲-۱۴ ۱۹:۳۰
«متفکران بزرگ زیباییشناسی» ازمارتین هایدگر تا کندل والتون
نشر لگا کتاب «متفکران بزرگ زیباییشناسی» که به بیستویک متفکر بزرگ میپردازد منتشر کرده است.
-
۱۳۹۷-۱۲-۱۹ ۱۳:۳۰
علاقه مهرجویی به هایدگر است
شهرام اقبالزاده با اشاره به انتشار کتاب جدید داریوش مهرجویی گفت: مهرجویی رمان مینویسد تا بگوید که این حرفها را من میزنم نه خسرو شکیبایی. تا بگوید من خودم هستم و حرفهایم را بیان میکنم و نیاز نیست که کسی جای من حرف بزند.
-
۱۳۹۷-۱۱-۰۹ ۱۱:۲۸
گزارشی از کتاب پیتر تروانی با عنوان «هایدگر و اسطورهی توطئهی جهانیِ یهود»؛
تجدید نظر در عسرت یک نظریه
ارتباط سامیستیزی هایدگر با ناسیونال-سوسیالیسم نیز خود مسئلهای درجه یک است. هایدگر در این قطعات، سامیستیزیاش را در پشت ناسیونال-سوسیالیسم پنهان نکرده است، اما چرا؟ تراونی گمان میکند به این دلیل که هایدگر قصد داشت سامیستیزیاش را از سامیستیزی ناسیونال-سوسیالیستها متمایز کند.
-
۱۳۹۷-۱۱-۰۳ ۱۲:۱۲
چند پرده از جلسات ملاقات با هایدگر/ منوچهر آشتیانی؛
هایدگر و ما ایرانیان
کارل لویت در سمینار دانشگاهی خود علیه مداحی هیتلر توسط هایدگر، در حضور ما دانشجویان به طنز و طعنه گفت: عجبا که این استاد معظم ما (و استاد خود لویت) به پیامد قول خود وفادار نماند؛ زیرا اگر هیتلر عقل مطلق تاریخ بود، پس میبایست هایدگر بعد از آنکه استالین او را به خاک فلاکت نشاند، استالین را «عقل مطلق تاریخ» معرفی میکرد!
-
۱۳۹۷-۱۱-۰۱ ۱۷:۰۰
جمادی: پیوند ما با مدرنیزاسیون،هر لعنتی به آن را به خودمان باز میگرداند
سیاوش جمادی اعتقاد دارد که فرهنگ صنعت اندیشی ما با اشکال مواجه است. لعنت کردن مدرنیزاسیون بلاهتی آشکار است. با ابزار مدرنی که زیست ما بدون آنها ناممکن شده، هر لعنتی به خودمان برمیگردد.
-
۱۳۹۷/۱۰/۱۰
گفتوگو با موسی اکرمی در مورد احمد فردید(۲)؛
کاش پدیدۀ فردید در کشور ما اتفاق نمیافتاد
بنابراین من هنگامی که به گذشته مینگرم، همچنان که بعضاً به روزگار خودمان نگاه میکنم، به شدت غصه دار میشوم، برای دانشگاه، برای کشور، برای فلسفه، برای خودمان. فردید و امثال او روشنفکر نبودند که نبودند. فیلسوف نیز نبودند. آنان روشنفکرستیز یا پادروشنفکر و فلسفهستیز یا پادفیلسوف بودند که در روایتی کج و معوج از تاریخ فعالیت نظری و عملی انسان چیزی جز نفرت از این تاریخ، و سردرگمی در برابر حال و آینده نپراکندند.
-
۱۳۹۷/۱۰/۰۴
گفتوگو با موسی اکرمی در مورد احمد فردید (۱)؛
کاریفیلوسوفیکاتور: کمدی-تراژدی فلسفهناخواندۀ فلسفهستیزی که در فلسفه مقام استادی یافت
فردید به منابع فکری خود نیز رحم نکرد. شاید تنها و تنها هایدگر استثناء باشد. او کشف کرد که ابن عربی یک چشم تصوف را کور کرد و چشم دیگر را گذاشت تا بعداً ملاصدرا کور کند! او با قدرناشناسی تمام کربن را جاسوس و عضو شش لژ فراماسیونری اعلام کرد. این گونه بود که به نظر آمد کسانی از عقلا که با دقت بیشتری افکار و رفتار فردید را مینگریستند دریافتند که او چندان آدم جدیای نیست. چنین بود که حتی کسانی که روزی فردید را قبول داشتند در بارهاش از تعبیر شارلاتان و شارلاتانیسم استفاده کردند.
-
۱۳۹۷-۱۰-۰۱ ۱۷:۰۰
کتابی که مفاهیم دورههای متفاوتِ کار فکری هایدگر را بررسی میکند
«واژهنامه هایدگر» مفاهیم دورههای متفاوتِ کار فکری هایدگر را در بر میگیرد و میکوشد این مفاهیم را تا حد امکان با زبانی روشن اما دقیق به بیان آورد. زبان هایدگر، اگرچه باطناً نوعی دیالوگ است، واژگانی را نیز در بر دارد که در کتاب حاضر سعی شده با فهمیدن آنچه خودِ او دوست داشت «مفاهیم بنیادین» بنامد، حدود آنها مشخص شود.
-
۱۳۹۷-۰۹-۱۹ ۱۲:۰۰
ارایه مفاهیم بنیادین زبان هایدگر در واژهنامه هایدگر
ژانماری ویس در واژهنامه هایدگر میکوشد به زبان هایدگر نزدیک شود و واژه یا به بیان خود هایدگر، «مفاهیم بنیادین» این زبان را تبیین کند.
-
۱۳۹۷-۰۹-۰۷ ۰۹:۴۰
نقد حسن رحمانی بر ترجمه کتاب «درآمدی به متافیزیک» مارتین هایدگر
حسن رحمانی، مترجم و پژوهشگر فلسفه در یادداشتی به نقد کتاب «درآمد به متافیزیک» مارتین هایدگر ترجمه انشالله رحمتی پرداخته است. این کتاب که نخستینبار در سال ۱۹۵۳ میلادی انتشار یافت، از مهمترین آثار هایدگر به شمار میرود.
-
۱۳۹۷-۰۷-۱۸ ۱۵:۲۰
هایدگر در برابر یاسپرس
با توجه به اهمیت یافتن مفهوم غربزدگی در تناسب با تحولات سیاسی و اجتماعی دهه ۱۳۵۰ و در نهایت انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ بارها به احمد فردید نیز توجه شد، به ویژه که شاگردان فردید کوشیدند اندیشههای پیچیده فلسفی او را در تلائم با حوادث روزگار تبیین کنند، اما محمود هومن که بیشتر کسوت یک استاد فلسفه را داشت تا فیلسوفی نظریهپرداز که میکوشد آینده را پیشگویی کند، از نظرها پنهان و کمتر به آثارش توجه شد.
-
۱۳۹۷-۰۷-۱۱ ۱۶:۲۰
کیخایی: لویناس معنای زندگی را در اخلاق مرگ جستجو میکند
کیخایی در نشست «آیا مرگ ممکن است؟ نگاهی به نقد لویناس برهایدگر» گفت: به اعتقاد لویناس، اگر در زندگی معنایی هست به دلیل فکر کردن به بعد اجتماعی مرگ است. در واقع بعد اجتماعی و اخلاقی در مرگ حفظ میشود چون مرگ پایان من نیست و زمانمندی که زندگی من را شکل میدهد با مرگ تمام نمیشود.
-
۱۳۹۷-۰۷-۱۱ ۱۱:۰۰
کیخایی: معنای زندگی در نظر لویناس به بعد اجتماعی و اخلاق مرگ است
کیخایی در نشست «آیا مرگ ممکن است؟ نگاهی به نقد لویناس برهایدگر» گفت: به اعتقاد لویناس، اگر در زندگی معنایی هست به دلیل فکر کردن به بعد اجتماعی مرگ است. در واقع بعد اجتماعی و اخلاقی در مرگ حفظ میشود چون مرگ پایان من نیست و زمانمندی که زندگی من را شکل میدهد با مرگ تمام نمیشود.
-
۱۳۹۷-۰۷-۰۹ ۱۷:۰۰
هایدگر مارکسیست/ به مناسبت ۴ مهرماه سالروز تولد فیلسوف
نخستین ترجمه فارسی از آثار هایدگر یعنی کتاب «فلسفه چیست؟» در سال 1367 توسط نشر تندر منتشر شد. در شناسه این کتاب نام مترجم مجید مددی درج شده است. مددی دکترای فلسفه سیاسی از انگلستان داشت و تا آخرین لحظات عمر خود مارکسیست بود. مددی هرچند که در نقادی از هایدگر کوتاهی نکرد و در مقدمه مفصل خود بر ترجمهاش از کتاب «هایدگر» پل استراترن سخت به هایدگر و فلسفهاش تاخت، اما یکی از ابزارهای تفسیرش از آرا آلتوسر در ترجمه کتاب «علم و ایدئولوژی» اندیشه هایدگر است.
-
۱۳۹۷-۰۷-۰۷ ۱۰:۲۰
فیلسوفان بزرگ از دامن هایدگر بیرون آمدهاند
مجتبی گلستانی معتقد است: اگر بخواهیم در تاریخ فلسفه به تعداد انگشتان یک دست فیلسوفانی را انتخاب کنیم که عظمت داشتهاند، میتوانیم در کنار افلاطون، ارسطو، کانت و هگل، از هایدگر هم نام ببریم. مروز هایدگر به یک فیلسوف کلاسیک تبدیل شده است. فیلسوفان بزرگی از دامن او بیرون آمدهاند.
-
۱۳۹۷-۰۷-۰۲ ۱۰:۰۰
با هایدگر در درآمد به متافیزیک
نشست هفتگی شهر کتاب سهشنبه سوم مهر به نقد و بررسی کتاب «درآمد به متافیزیک» اختصاص دارد.
-
۱۳۹۷-۰۶-۳۱ ۱۲:۴۰
نشست «آیا مرگ ممکن است؟» برگزار می شود
نشست «آیا مرگ ممکن است؟» با سخنرانی آیدین کیخایی برگزار می شود.
-
۱۳۹۷-۰۶-۲۴ ۱۱:۳۹
نسبت تفکر هایدگر و نازیسم در تفسیر گونتر فیگال (۲)؛
گرایش هایدگر به ناسیونالسوسیالیسم
در بیان نتایج تفسیر فیگال میتوان گفت که تنها در پهنۀ درانداخت هستی است که راه و مسیر آینده گشوده میشود. برای درانداخت هستی باید برپاخیزی داشت، این برپاخیزی اصالتمند میسر نمیشود مگر با آغاز. آغاز اصالت، تفکر یونانی است و اینجاست که رجحان فلسفه بر سیاست معلوم میشود.
-
۱۳۹۷-۰۶-۱۷ ۱۲:۰۸
نسبت تفکر هایدگر و نازیسم در تفسیر گونتر فیگال (۱)؛
سرشت تفکر هایدگر فاشیستی نیست
فیگال معتقد است: «سرشت تفکر هایدگر فاشیستی نیست، بلکه حضور او در حزب ناسیونالسوسیال آلمان صرفاً یک اشتباه و یک نگاه فلسفی نادرست بود که در ادامۀ حیات این متفکر به انتقادهای عمیقی از نازیسم توسط او منجر شد.» به نظر میرسد در رویکردی که فیگال نسبت به رابطۀ اندیشۀ هایدگر و نازیسم اتخاذ کرده است، علاوه بر رسیدن به مبنای صحیحی از سیاست و امر سیاسی نزد هایدگر، با واکاوی سیاست در تفکر هایدگر، زوایای ناپیدایی از اندیشۀ او به دید میآید.
-
۱۳۹۷-۰۶-۱۴ ۱۵:۲۰
هایدگر یک اندیشه بیپایان است
درسگفتارهای کتاب «درآمد به متافیزیک»، در اوج فعالیتهای سیاسی هایدگر بعد از استعفایش از ریاست دانشگاه فرایبورگ ارایه شده است و به یک معنا نشانگر تجدید نظری در رویههای سیاسی او هم هست. برخی آن را سیاسیترین اثر هایدگر میدانند.
-
۱۳۹۷-۰۶-۱۳ ۱۶:۴۰
بررسی مفهوم پدیدار در کتاب هستی و زمان مارتین هایدگر
پدیدارشناسی علم مطالعه پدیدارهاست. این واژه توسط کریستین ولف اوسط قرن ۱۸ استفاده شده است. بعد کانت بین پدیدار و نئومن تمایز قائل می شود.
-
۱۳۹۷-۰۵-۳۰ ۱۲:۴۰
هایدگر اندیشه را یک عمل و تجربه می داند/ همگی دچار فقر تفکریم
هایدگر به ما می گوید که ما اندیشه نمی کنیم، او صراحتاً می گوید حتی آنان که به صورت تخصصی فکر می کنند، یعنی سر و کارشان با فلسفه است و دانش، آنان نیز نمی اندیشند، و همگی دچار فقر تفکریم.
-
۱۳۹۷-۰۵-۲۸ ۱۶:۱۳
هستی و زبان در اندیشه هایدگر
طالب جابری
هدف ضمنی این نوشتار نشان دادن این حقیقت است که هنوز هم میتوان حیرت کرد.
-
۱۳۹۷-۰۵-۲۷ ۱۶:۲۰
انتخابهای یگانه احمد فردید
مهدی اسحاقیان، روزنامهنگار پیشکسوت به مناسبت سالگرد درگذشت سیداحمد فردید در یادداشتی نوشته است: آنچه که از تاریخمندی هایدگر و فردید باید بیاموزیم این است که تنها راه برون رفت از وضعیت متصلب معاصر این است که به سرچشمه بازگردیم و با بازخوانی و بازیابی آن امکان دیگری را برای نجات هستی تاریخی خود برگزینیم.
-
۱۳۹۷-۰۵-۲۴ ۱۷:۱۸
ناکام موفق/ احمد فردید و فلسفه در گفتوگو با منوچهر آشتیانی
فردید برنامه وسیع و عمیقی داشت مبنی بر اینکه فلسفه در ایران باید از بنیاد دگرگون شود. او چیزی شبیه سهروردی میگفت. سخنش در فرم تفکر ایرانشهری بود. یعنی میگفت ایرانشهر جدیدی باید ساخته شود و فلسفه جدیدی ایجاد شود. تاکید داشت آنچه میگویم بهکلی با آنچه الان در دانشگاهها تدریس میشود، به کلی فرق دارد