موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران

کل اخبار:131

  • ۱۳۹۶-۰۳-۲۸ ۱۲:۰۰

    ریشه تمدن اسلامی، حکمت است/ اولین گام نیل به تمدن نوین اسلامی

    رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران گفت: اولین و ابتدائی ترین گام در مسیر نیل به تمدن نوین اسلامی؛ دست یابی به اراده و همت جمعی انسانها، به خصوص در میان نخبگان و اندیشمندان است.

  • ۱۳۹۵-۱۱-۰۴ ۱۲:۲۰

    اولین نشست علمی «حکمت در ادبیات فارسی» برگزار می شود

    اولین نشست از سلسله نشست ‌های علمی «حکمت در ادبیات فارسی» به میزبانی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود.

  • ۱۳۹۵-۰۷-۰۴ ۱۴:۴۰

    دیدار چندتن ازاستادان دانشگاه برن سوئیس از مؤسسه حکمت و فلسفه

    روز گذشته مؤسسه پژوهشی حکمت وفلسفه ایران میزبان چند تن از استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در زمینه اسلام‌شناسی ایران‌شناسی به سرپرستی پروفسور گوسکن از دانشگاه برن از کشور سوئیس بود.

  • ۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۱۲:۴۰

    «ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام» در سال ۱۳۹۴منتشر شد

    بسته نرم افزاری درس‌گفتارهای «ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام» در سال ۱۳۹۴ توسط موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد.

  • ۱۳۹۵-۰۵-۱۸ ۱۶:۲۰

    کرامت انسانی از دیدگاه قرآن و روایات/ کرامت ذاتی و اکتسابی

    حجت الاسلام عبداللهی گفت: کرامت ذاتی خاص همه انسانهاست و همه از یک مرتبه وجودی خاصی برخوردارند اما غیر از کرامت ذاتی عام، انسان می تواند با اختیار خودش کرامت افزوده ای برای خود کسب کند.

  • ۱۳۹۵-۰۴-۲۷ ۱۳:۰۰

    نشریه ترنم حکمت منتشر شد

    نشریه ترنم حکمت که مجموعه‌ای از دستاوردهای سال ۱۳۹۳ مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران می‌باشد، منتشر شد.

  • ۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۴:۲۰

    دوره آشنایی با حکمت و هنر دینی برگزار می شود

    مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با توجه به برگزاری دوره دکتری حکمت هنر دینی در نظر دارد مدرسه تابستانی با ارائه دروس مرتبط با این رشته برگزار نماید.

  • ۱۳۹۵-۰۲-۲۰ ۱۸:۰۰

    کرسی «نقد انسجام گروی کیث لرر در توجیه معرفت» برگزار می گردد

    دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، پیش اجلاسیه کرسی «نقد انسجام گروی کیث لرر در توجیه معرفت» به همت معاونت پژوهشی موسسه حکمت و فلسفه ایران و دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی برگزار می گردد

  • ۱۳۹۵-۰۲-۰۱ ۱۷:۰۰

    کتاب «فلسفه تحلیلی چیست»را می توان در حوزه فرا فلسفه قرار داد

    شیخ رضایی، عضو هئیت علمی موسسه حکمت و فلسفه گفت: کتاب «فلسفه تحلیلی چیست » را می توان در حوزه فرا فلسفه قرار داد به این معنی که می توان سوال هایی راجع به ان مطرح کرد و پرسید.

  • ۱۳۹۵-۰۱-۲۱ ۱۳:۲۰

    سیری در رسائل تعلیمی سهروردی / بابک عالیخانی

    دکتر بابک عالیخانی در جلسه دوره‌ای اعضای هیأت علمی سخنرانی خود را با عنوان «سیری در رسائل تعلیمی سهروردی»ارائه نمودند.

  • ۱۳۹۴-۱۲-۲۲ ۱۴:۰۰

    دگرگونی بنیادی فلسفه یونان در برخورد با شیوه اندیشه اسلامی

    کتاب دگرگونی بنیادی فلسفه یونان در برخورد با شیوه اندیشه اسلامی تألیف مرحوم دکتر عبد‌الجواد فلاطوری به همت انتشارات مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد.

  • رحمانی ۱۳۹۴-۱۲-۱۹ ۰۹:۳۷

    گزارشی از همایش «بزرگداشت روز حکیم خواجه نصیر‌الدین طوسی»(۳)؛

    خواجه‌نصیر و اقلیدس

    پرسش این است چرا اقلیدس در حدود ۳۰۰ سال پیش از میلاد این تصمیم را گرفت که کتابی با عنوان اصول اقلیدس را به رشته‌ی تحریر درآورد. برای این منظور از دو مسیر سخن به میان می‌آورم یکی مسیر تاریخ فلسفه‌ی یونان تا زمان افلاطون است و یکی هم سیر تحول تاریخ ریاضیات تا زمان افلاطون.

  • خسروپناه ۱۳۹۴-۱۲-۱۵ ۱۱:۲۶

    گزارشی از همایش «بزرگداشت روز حکیم خواجه نصیر‌الدین طوسی»(۱)؛

    سه نوآوری خواجه نصیر

    خواجه کار جالبی هم در تجرید در مورد بعثت دارد بااینکه خواجه نصیرالدین طوسی پراگماتیست نیست، رئالیست است، اما در همین کتاب تجرید وقتی به بحث بعثت انبیا می‌رسد، می‌گوید بعثت انبیا نیکوست چون فوایدی دارد، این رویکرد نویی در مورد بعثت انبیا است.

  • ۱۳۹۴-۱۰-۲۰ ۱۷:۳۰

    سهروردی و افکار او در بوته نقد

    تاب سهروردی و افکار او؛ تأملی در منابع فلسفه اشراق با حضور کریم مجتهدی نقد و بررسی می شود.

  • ۱۳۹۴-۱۰-۱۳ ۱۱:۲۹

    من و جز من از زبان دینانی

    کسانی که در ادراک و دریافت از مرحلة احساس و تخیل فرا نمی‌روند و همه چیز را در قالب و شکل مشاهده می‌کنند، ناچار هویت خویش و من خود را نیز در نوعی قالب و شکل می‌بینند.

  • ۱۳۹۴-۱۰-۰۱ ۱۱:۰۰

    انتشار صوت کامل تدریس دینانی از عقل و آیت عشق

    موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نسخه صوتی ابراهیمی دینانی از دفتر عقل و آیت عشق را منتشر کرد.

  • رمضانی ۱۳۹۴-۰۹-۱۰ ۰۹:۱۷

    گزارشی از سخنرانی حسن رمضانی در همایش «حکمت و معنویت» (۶)؛

    «حکمت» و «معنویت» با هم ارتباط دارند نه پیوند

    حکمت چیست و به چه کسی حکیم می‌گویند؟ قلب انسان حکیم، تنقیه و لایروبی‌شده و مهذب است و از سویی دقت دارد و حساس به امور است، این قلب است که با حقایق عالم آشنا می‌شود و طبق این آشنایی عمل می‎کند؛ این شخص مصداق «حکیم» و این امر مصداق «حکمت» است.

  • پازوکی ۱۳۹۴-۰۹-۰۷ ۰۹:۵۹

    گزارشی از سخنرانی شهرام پازوکی در همایش «حکمت و معنویت» (۵)؛

    امکان یا امتناع «هنر اسلامی»

    همه می‌دانیم که آثار هنری در تاریخ اسلام وجود دارد، اما مسئله این است که آیا می‌توان گفت این آثار برخاسته از اصول و منابع اندیشه‌ی اسلامی است؟ به‌عبارت‌دیگر، آیا تفکر اسلامی می‌توانست این آثار را ایجاد کند؟ آیا اصولاً در اسلام چیزی به نام حکمت یا فهم هنری داریم؟

  • ۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۲:۳۰

    انتشار آثار صوتی دینانی و خسرو پناه

    موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نرم افزارهایی از سخنرانی های ابراهیمی دینانی و حجت الاسلام خسرو پناه را منتشر کرد.

  • مصلح ۱۳۹۴-۰۷-۲۳ ۰۸:۳۹

    گزارش نشست «فلسفه‌ی معاصر در ایران و ترکیه»/بخش پایانی؛

    جدایی گذشته و آینده در بستر مدرنیته

    تحلیل ریتر این است که کشورهایی چون ترکیه بعد از ورود فرهنگ مدرن دچار گسست تاریخی و تعارض شده‌اند، تعارض بین گذشته و آینده؛ ازاین‌رو، این‌دست کشورها ناچار هستند که مدرن شوند و در مواجهه با اروپا باید نظام‌های جدید، علوم و مناسبات جدید را بپذیرند؛ این تحلیل ریتر البته بر ایران نیز صدق می‌کند.

  • ضیا موحد-علی اوتکو ۱۳۹۴-۰۷-۲۰ ۰۸:۳۰

    گزارشی از نشست «فلسفه‌ی‌ معاصر در ایران و ترکیه»/ بخش سوم؛

    اسپریتوالیسم، راه مقابله با ماتریالیسم در ترکیه

    با ورود تفکرات ماتریالیسم، تکامل و تجربه‎گرایی به ترکیه، زمینه‌ی بازتولید سنت فکری فلسفه‌ی اسلامی مهیا شد؛ با ورود این جریان‎های فکری به امپراتوری عثمانی روشن‌فکران و فیلسوفان ترک برای مقابله با آنان از روح‎گرایی (اسپریتوالیسم Spiritualisme) که از قبل وارد تفکر آنان شده بود، استفاده کردند.

  • مجتهدی و گورسوی ۱۳۹۴-۰۷-۱۶ ۰۷:۵۴

    گزارشی از نشست «فلسفه‌ی معاصر در ایران و ترکیه»/ بخش دوم؛

    اشتباه «دکارت» در شناخت بی‎واسطه‎ی خود

    در فلسفه‎ی دکارت دو واژه‎ی «متمایز» و «واضح» یکی گرفته شده است، درحالی‌که متمایز مستلزم دو تصور است؛ همین نشان می‎دهد فلسفه‌ی دکارت برخلاف تصور خودش بی‎واسطه نیست (من فکر می‎کنم هستم، پس بی‎واسطه متوجه‎ این هستم). آنچه موجب شناخت ما نسبت به خود می‎شود «جهان غیب» است.

  • دینانی-اینام ۱۳۹۴-۰۷-۱۲ ۰۸:۵۲

    گزارشی از نشست «فلسفه‌ی معاصر در ایران و ترکیه»/ بخش نخست؛

    «فلسفه» زبان مشترک تفاوت‎ها

    اندیشه‎ی فلسفی با اندیشه‎ی علمی و دینی و هر اندیشه‎ی دیگری تفاوت دارد؛ اندیشه‎ی فلسفی تا با چیزی که هنوز اندیشه نشده است مواجه نشود، حرکت نمی‎کند. فلسفه تنها تفکری است که در سطح حرکت نمی‎کند و همواره از سطح به عمق و ژرف می‎رود و این تفکر عمیق با گوش دادن آغاز می‎شود؛ «صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لاَيَعْقِلُونَ».

  • ۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۰۸:۵۰

    برنامه دوره‌های آزاد مؤسسه حکمت و فلسفه اعلام شد

    برنامه دوره های آزاد موسسه حکمت و فلسفه در نیم‌سال اول تحصیلی ۹۵-۹۴ اعلام شد.

  • ۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۶:۵۰

    انتشار مطالع الأنوار

    کتاب مطالع الأنوار (طرف المنطق) از سوی موسسه حکمت و فلسفه ایران به چاپ رسید.

  • ۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۱۰:۴۹

    الهیات محیط زیست در گفتارهای محقق داماد

    مسائل زیست محیطی ساختاری اخلاقی دارد و بی‌شک از بحران‌‌های فکری بشر کنونی محسوب می‌شود، از این رو باید از دیدگاه تربیت اخلاقی بشر امروز نیز به آن نگریست.

  • ۱۳۹۴-۰۷-۰۱ ۱۰:۱۰

    ورود سنجش و اکتشاف به بازار نشر

    سنجش و اکتشاف مشتمل بر مطالبی برآمده از بررسی تدریجی عقل از طریق عقل و مباحث عمده دانش روانه بازار نشر شد.

  • ۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۵:۲۰

    نفس انسانی در اسطوره‌های افلاطون

    افلاطون و عده بسیاری از فلاسفه باستانی آن را حقیقتی مجرد از ماده و مستقل از آن می‌دانستند و می‌ گفتند نفس یا روح، پیش از بدن موجود بوده و پس از آماده شدن بدن انسان به آن ملحق می‌شود.

  • ۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۱۵:۴۰

    رئالیسم معرفتی از دیدگاه خسرو پناه

    رئالیسم معرفتی به قلم عبدالحسین خسروپناه و به همت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران روانه بازار نشر شد.

  • ۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۱۵:۳۰

    روایت دینانی از محسوس تا معقول

    عقل از دیدگاه دینانی فصل مقوم انسان بوده و یک امر جوهری است و عقل را با چیزی جر خود عقل نمی ‌توان شناخت.