کل اخبار:94
-
۱۳۹۷-۱۲-۰۵ ۱۵:۳۰
جدال پروبلماتیکها: فقاهت یا ایرانیّت؟
فیرحی می خواهد از منابع فکری موجود در اسلامیّت تمدن ایرانی برای یک «تجدد سیاسی فقهی» بهره ببرد و طباطبایی به دنبال آن است تا از لایۀ ایرانیّت تمدن ایرانی به یک «تجدد سیاسی ایرانی» برسد.
-
۱۳۹۷-۱۱-۲۷ ۱۱:۱۷
داوود فیرحی هفته گذشته در نشست اندیشه ایرانشهری، فردوسی را نماینده ناسیونالیسم تبارگرا خوانده بود؛
غیبت مفهوم ایران در پروژه فیرحی
ایران همین جایی است که ایستادهایم و کتاب های علمی تاریخی، نسخه های اندیشه ای عهد باستان و بناها و آثار و کتیبه هایی که هر روز هم بر کشفیات آن افزوده می گردد جای هیچ گونه انکار و نفی را باقی نمی گذارد.
-
۱۳۹۷-۱۱-۱۰ ۱۳:۲۰
معمای نسبت مذهب و ایرانیگری/ گذر از ناسیونالیسم باستانگرا
فیرحی گفت: باید از ناسیونالیسم تبارگرا، رمانتیک، ذاتگرایانه، باستانگرا، نژاد پرست و در چالش با مذهب و دولت مدرن به ناسیونالیسم دموکراتیک گذر کنیم.
-
۱۳۹۷-۱۰-۲۶ ۱۷:۰۰
تبارشناسی حزب در فقه
گزارشی از سخنرانی داود فیرحی و احمد نقیب زاده در نشست نقد کتاب فقه و حکمرانی حزبی
-
۱۳۹۷-۱۰-۱۵ ۱۴:۴۰
جلسه نقد و بررسی کتاب فقه و حکمرانی حزبی
جلسه نقد و بررسی کتاب فقه و حکمرانی حزب فقه و حکمرانی حزبی از سوی نشر نی برگزار میشود.
-
۱۳۹۷-۰۹-۲۸ ۱۳:۴۰
ایرانشهری مستعد ناسیونالیسم باستانی، احیاگرا و رادیکال است
ایرانشهری استعداد آن را دارد که بر مرکب ایدئولوژی سوار شود، سر از ناسیونالیسم باستانی، احیاء گرا و رادیکال درآورد و تقابل ها و دوگانه های جدیدی، بویژه بین دیانت و ملیت بزاید.
-
۱۳۹۷-۰۸-۳۰ ۱۶:۰۰
آیا آثار فیرحی توانسته بر فضای فقهی حوزه تأثیر بگذارد؟
آثار فیرحی تا چه حد توانسته است در عرف و هنجارهای مرسوم حاکم بر حوزه علمیه و فضای تفکر فقهی تاثیر بگذارد و رویکرد حاکم بر آن متحول سازد؟
-
۱۳۹۷-۰۸-۲۸ ۱۲:۰۰
محقق داماد: دموکراسی را هم روحانیت آورد/ ابرهیمی دینانی: محقق داماد آخوند خراسانی ماست
سیدمصطفی محقق داماد گفت: کسانی که از لباس ما گله دارند باید بگویم دموکراسی را هم روحانیت آورد و کسی که دغدغه دموکراسی داشت روحانیت بود. در آن دوره آخوند خراسانی به عنوان فقیه از چهارچوب فقاهت مشکلات را حل کرد و در این چهارچوب دموکراسی را برای ما آورد.
-
۱۳۹۷-۰۷-۰۸ ۱۵:۲۱
صوت/ عاشورا و بحران خلافت
داود فیرحی
-
۱۳۹۷-۰۳-۲۹ ۱۷:۰۰
بررسی اندیشه دکتر علی شریعتی در گفتوگو با داوود فیرحی: شریعتی؛ متفکر دوران گذار
انقلاب پشت انقلاب رخ نمیدهد؛ بنابراین متفکری که متفکر انقلابی است، در پساانقلاب باید از آن تفسیر کرد. ما نمیتوانیم روشنفکری داشته باشیم که منادی انقلاب باشد. ما باید روشنفکری داشته باشیم که منادی اصلاح باشد که بگویید چهکار باید بکنیم. هیجان اصلاح کم است. بنابراین در آن تبدیلشدن روشنفکر به یک قهرمان-مثل شریعتی- خیلی سخت است.
-
۱۳۹۷-۰۳-۱۹ ۱۷:۰۰
فیرحی: حقوق مخالفان در سیره سیاسی حضرت علی(ع)
حضرت علی(ع) معتقد بودند هر شهروندی حق دارد با سیاستهای دولت خود مخالفت کند و شهروند «مخالف» حقوقی دارد که باید رعایت شود. تحمل مخالف یکی از ویژگیهای شاخص امام علی(ع) بهشمار میرود.
-
۱۳۹۷-۰۲-۲۲ ۱۰:۰۰
در برابر جزم اندیشی/ آیینهوند و اخلاق تاریخ پژوهی در گفتاری از داود فیرحی
دکتر آیینهوند به سنت تاریخنگاری از برخی جهات بسیار علاقه داشت. اشاره شد که از تاریخ روایی عبور کرده است، اما یکی از ویژگیهایی که از سنت تاریخی ما به ارث برده بود، خطبه اول نوشته بود. یعنی در آن بخش آغازین باور خود را نشان میداد. این سنتی زیباست.
-
۱۳۹۷-۰۲-۰۵ ۱۳:۴۰
تکوین مفهوم «قانون موضوعه» در اندیشه ایرانی
فیرحی در درسگفتار «تاریخ اندیشه ایران» گفت: کشور ایران تجربه های تلخ و شیرین زیاد دارد، اما اگر بخواهیم تاریخ اندیشه سیاسی معاصر ایران را حول واژه محوری بفهمیم، آن مفهوم «قانون» خواهد بود.
-
۱۳۹۷-۰۱-۱۸ ۱۲:۰۰
داعش یک دولت جنبشی است/ تلاش برای فروپاشی نظم موجود
فیرحی گفت: دولت داعش، دولتی عادی نیست و با یک انقلاب و کودتای نهادی جایگزین دولتی نشده است زیرا تلاش آن برای فروپاشی نظم موجود است، پس این نوع دولتها، دولت های جنبشی هستند.
-
۱۳۹۶-۱۰-۰۶ ۱۱:۲۰
چرا گذر از فقه شدنی نیست؟/ عبور از دانش بی معنی است
فقه مثل هر دانش دیگر جدید و قدیم دارد، اما عبور از دانش بی معنی است. فقه به عنوان «دستگاه دانش»، تفاوت آشکاری با تاریخ فقه، فتواها و نظریات فقهی، ایدئولوژی های فقهی و سیرۀ عملی فقیهان دارد.
-
۱۳۹۶-۰۹-۲۸ ۱۷:۰۰
جنگ با پهلوان پنبه/ گزارشی از مناقشه داود فیرحی و مجتهدشبستری
داود فیرحی، استاد اندیشه سیاسی دانشگاه تهران و نویسنده کتابهای متعددی ازجمله «قدرت دانش و مشروعیت در اسلام»، «آستانه تجدد»، «نظام سیاسی و دولت در اسلام»، «فقه و سیاست در ایران معاصر» (2جلد) و «فقه و حکمرانی حزبی» است.
-
۱۳۹۶-۰۹-۲۶ ۱۲:۲۰
گذر از فقه شدنی نیست/ دانش فقه پتانسیل های عظیمی دارد
حتی انقلاب تجدد و انقلاب علمی از درون سنت های کلیسایی در آمده است؛ یعنی این گونه نبوده است که سنت را کنار گذاشته باشند. از درون سنت، دگردیسی ها و به تدریج تغییرات آغاز شده است.
-
۱۳۹۶-۰۵-۳۰ ۱۸:۰۰
صلح پیشگیرانه نهایت پیشرفت است/ نشست اخلاق جنگ و صلح با حضور سعید حجاریان، داود فیرحی و جواد حیدری
عدالت پس از جنگ وقتی مراعات میشود که عدالت قبل از جنگ و عدالت در حین جنگ رعایت شده باشد. دو روایت حداقلی و حداکثری از این عدالت وجود دارد. روایت حداقلی کانون توجه خود را بر حقوق فاتحان متمرکز میکند. روایت حداقلی میگوید فاتحان باید به طریقی عمل کنند که علل عادلانه جنگ را تضمین کند و متجاوزان را مجازات کند. در مقابل روایت حداکثری کانون توجه خود را بر تکالیف فاتحان متمرکز میکند
-
۱۳۹۵-۱۲-۰۷ ۱۸:۴۰
«فقه و حکمرانی حزبی» فیرحی به نمایشگاه کتاب میرسد
حجتالاسلام داوود فیرحی این روزها کتاب «فقه و حکمرانی حزبی» را در دست انتشار دارد که به گفته وی تا نمایشگاه کتاب سال آتی روانه بازار نشر میشود.
-
۱۳۹۵-۱۱-۲۴ ۱۵:۴۰
فیرحی: کتابهای علوم سیاسی دچار خودسانسوری میشوند
داوود فیرحی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: اگر مولف در روانشناسی بالینی کتابی بنویسید، امکان آن بسیار اندک است که دچار خودسانسوری شود، اما در حوزه علوم سیاسی این مشکل وجود دارد که شاید تا اندازهای به ماهیت رشته علوم سیاسی و شرایط جامعه نیز برمیگردد.
-
۱۳۹۵-۱۱-۱۸ ۱۲:۳۲
صوت/ ایران همینجا است که ایستاده ایم (2)
ملاصالحی و فیرحی
-
۱۳۹۵-۱۱-۱۲ ۱۴:۲۰
فیرحی: نائینی عبور از سلطنت به دولت مدرن، را فاقد منع شرعی میداند
حجتالاسلام داود فیرحی گفت: مرحوم نائینی بین دولت جدید، ملیت ایرانی و مذهب تشیع آشتی برقرار میکند. کتاب مرحوم نائینی خیلی دیر وارد گفتوگو با مخاطب میشود اما من تلاش کردم با ارجاع به آثار مرحوم نائینی و ادبیات او دیدگاههایش را روشنتر کنم تا شاید نائینی بتواند با نسل جدید ما گفتوگو کند.
-
۱۳۹۵-۱۱-۰۵ ۱۷:۰۰
فیرحی: پیشرفت با قانون ملازمه دارد/ اندیشه و اراده مقدمه پیشرفت است
حجت الاسلام فیرحی گفت: هر پیشرفت دو مقدمه نیاز دارد. اول داشتن یک اراده محکم و دوم اندیشه روشن. اگر اندیشه نباشد، اراده ها خسته و سرکوب می شود.
-
۱۳۹۵-۱۰-۲۵ ۰۹:۴۴
گزارشی از نشست «تامل درباره ایران» (۲)؛
قلندر دو اقلیم
در گروه علوم سیاسی یک گرایش تاریخی نسب به علوم سیاسی تحت تأثیر مرحوم شیخالاسلامی وجود داشت و یک گرایش جامعهشناسی هم بود که در دو شاخه یکی شاخۀ مارکسیستی تحت تاثیر دکتر حسین بشیریه و دیگری غیر مارکسیستی تحت تاثیر دکتر نقیبزاده دنبال میشد. در این دوره شاخۀ اندیشه یک شاخۀ یتیم بود و شاید بشود گفت علاوه بر یتیمی گیجوواج هم بود؛ اما با آمدن دکتر طباطبایی بهتدریج این حوزه به یک دانش قوی تبدیل شد.
-
۱۳۹۵-۱۰-۲۱ ۱۱:۳۴
صوت/ ایران همینجا است که ایستاده ایم (۱)
سیدجواد طباطبایی
-
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۲:۱۷
متن تفصیلی سخنرانی جواد طباطبایی در نشست «تامل درباره ایران»(۱) ؛
همچنان ایستادهام!
در سالهای طولانی که در خارج و پرسه زدن در دانشگاههای مختلف کشورهای مختلف گذشت، به تدریج به این حرف روسو رسیدم که در مورد نهادهای اجتماعی مثل دموکراسی میگوید، اینها چیزهایی نیست که یک روزه بیاید و بماند، باید چوب زیربغلهایی داشت تا این را آن قدر نگه میدارد، تا جایی خودش بایستد. من متوجه شدم زیربنای نظام سنتی ما به کل خالی شده و از دنیای جدید هم هیچ چیزی را به صورت مستقیم به عنوان یک مجتهد نتوانستهام بگیرم.
-
۱۳۹۵-۰۹-۲۳ ۱۰:۲۳
فهم نادرست وحدت و ایجاد تفرقه در جهان اسلام
مفهوم وحدت در جهان اسلام به بازاندیشی نیاز دارد و راه طیشده را باید سنجید، گزارشهای تاریخی نشان میدهد که بسیاری از خشونتطلبان در جهان اسلام خشونت را با تکیه بر ضرورت وحدت آغاز کردهاند.
-
۱۳۹۵-۰۸-۰۴ ۱۷:۲۰
فیرحی: امام حسین(ع) به دنبال جنگ نبوده است
یکصدوچهارمین نشست تخصصی ماهانه بنیاد باران با موضوع «عاشورا و فضیلت» و با سخنرانی دکتر داود فیرحی در محل مرکز همایشهای بینالمللی رایزن برگزار شد.
-
۱۳۹۵-۰۶-۲۰ ۱۰:۲۰
داوود فیرحی:راه روشنفکری دینی در سده اخیر را مهندسی معکوس کنیم
فیرحی با تأکید بر اینکه دین و سیاست به تعبیر متفکران و اندیشمندان این حوزه دوقلوهای ناهمسازی هستند که به یکدیگر چسبیدهاند ولی با هم جور در نمیآیند.
-
۱۳۹۵-۰۳-۱۹ ۱۳:۵۸
«در آستانه تجدد» با سخنرانی داود فيرحی، عباس منوچهری و جواد كاشی؛
فقه و ظهور دولت مدرن
سوال اساسی این است كه تاریخ چه گفت؟ آیا بالاخره علامه نایینی چیزی را جلو برد یا شیخ فضلالله؟ من گمان میكنم پروژه شیخ فضلالله متحقق شد و علامه نایینی در عمل توفیق چندانی نداشت، اگر چه به چندین شكل بعدا بازخوانی شد و بازسازی شد و تداوم یافت. علامه امینی میكوشد از متن سنت قرائتی ارایه دهد تا نشان دهد كه حكومت در بدو سنت ما با عدالت، آزادی، برابری، الگوی مشاركتی و... همراه بوده است و بعدا اتفاقاتی رخ داده است كه از این ایدهها دور شده است.