حسینعلی نوذری

کل اخبار:52

  • نوذری ۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۲:۳۳

    صوت/ نقد کتاب «ساختن تاریخ» (۲)

    حسینعلی نوذری

  • نوذری ۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۱۸:۵۰

    صوت/ نقد و بررسی کارنامه عزت‎الله فولادوند (۱)

    حسینعلی نوذری

  • ۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۱۲:۵۰

    نقش زنان و حقوق آنان در انقلاب مشروطه ایران

    نقش زنان و حقوق آنان در انقلاب مشروطه ایران در نشستی تخصصی به میزبانی سرای اهل قلم بررسی می شود.

  • ۱۳۹۴-۰۵-۱۰ ۰۸:۲۵

    نشست «نقش زن و حقوق آنان در انقلاب مشروطه» برگزار می شود

    نشست «نقش زن و حقوق آنان در انقلاب مشروطه» در سرای اهل قلم برگزار می شود.

  • محیط زیست 2 ۱۳۹۴-۰۴-۲۰ ۱۰:۳۷

    گفتاری از محمدامین قانعی‌راد در خصوص «الگوهای توسعه، عدالت و محیط‌ زیست»؛

    مارکسیسم تاریخی، عامل جهانی تخریب محیط زیست

    فقط تفکر دکارتی نبود که توسط فروغی به ایران آمد، یک تفکر دیگر تفکر چپ مارکسیستی بود که توسط حزب توده وارد ایران شد و یک نوع عدالت توده‌گرایانه در کشور شکل داد. رکن سوم هم اندیشه‌ی دینی بود که بعد از انقلاب خود را بین نیروهای چپ مذهبی نشان داد. البته باید تأکید کنم برای همه‌ی این مسائلی که مطرح می‌کنم مارکسیسم، عدالت، مذهب و غیره یک کلمه‌ی متعارف هم بگذارید.

  • نوذری ۱۳۹۴-۰۴-۱۴ ۰۹:۴۴

    گفتاری از حسینعلی نوذری درباره جایگاه نظریه‌های محیط زیست در نظریه سیاسی معاصر؛

    ساختار قدرت، عامل اصلی بحران محیط زیست

    با توجه به نقش و ابعاد گسترده‌ای که دولت‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین کارگزاران اساسی فراهم‌کننده‌ی زمینه‌ی ایجاد و بسط و گسترش صنایع یا کارخانجات یا سوژه‌های آلاینده ایفا می‌کنند ماهیت مسائل مربوط به محیط زیست از حوزه‌های علوم اجتماعی و علوم تجربی به حوزه‌ی علوم سیاسی کشیده شد.

  • ۱۳۹۴-۰۴-۰۴ ۰۹:۰۷

    سمینار «سیاست، توسعه، محیط زیست» برگزار می‌شود

    به همت موسسه مطالعات سیاسی ـ اقتصادی پرسش، سمیناری با عنوان «سیاست، توسعه، محیط زیست»، ۴ تیرماه در این موسسه برگزار می‌شود.

  • نوذری ژاپن ۱۳۹۴-۰۳-۱۱ ۰۹:۰۰

    گفتاری از حسینعلی نوذری در نقد کتاب «ظهور ژاپن مدرن»؛

    چگونه توسعه‌ی ژاپن به ظهور میلیتاریسم انجامید

    توسعه‌ای که در ژاپن اتفاق می‌افتد در حقیقت از طریق مکانیسم‌های قدرت از بالاست که به فاشیسم منجر می‌شود و همین امر ناکامی الگوی توسعه‌ی انقلاب محافظه‌کاران را منتفی می‌کند؛ یعنی آنچه ما در جریان مطالعه‌ی ژاپن درمی‌یابیم این است که این توسعه به میلیتاریسم تمام‌عیار می‌رسد و بعد از آن است که باید جست‌وجو کنیم از ۱۹۵۰ به این‌طرف چه فاکتورهای دیگری زمینه‌ی رشد و گسترش ژاپن را طی ۳ دهه‌ی بعدی فراهم می‌کند.

  • ۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۰۹:۲۰

    کارنامه عزت‌الله فولادوند بررسی می‌شود

    پژوهشکده تاریخ اسلام نشست «بررسی کارنامه عزت‌الله فولادوند» را سه‌شنبه 19 خردادماه برگزار می‌کند.

  • نوذری کالینیکوس ۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۰۹:۱۱

    در نقد کتاب ساختن تاریخ/ بخش دوم؛

    مارکسیسم کالینیکوس

    مارکسیسم تحلیلی که در سال‌های دهه‌ی ۱۹۷۰ در واقع واکنشی بود بر نوشته‌ی کوهن، به‌زعم من بیشتر بیانگر تأثیرپذیری جریان‌های مارکسیستی است که در درون کانتکست بریتانیا و نظریه‌ی اجتماعی بریتانیایی قلم می‌زنند. حتی رویکرد خود کالینیکوس را هم جزء فلسفه‌ی تحلیلی نمی‌دانم، حتی نقدهایی هم به آن وارد می‌کند. این مارکسیسم تحلیلی بیشتر بر مبنای الگوی پیشنهادی جان الستر و جان گرومر و عمدتاً هم در الگوی روش‌شناسی فردگرایی سیر می‌کند.

  • اندرسون ۱۳۹۳-۱۱-۱۳ ۱۳:۵۶

    صوت/ نقد کتاب «گذر از عهد باستان به فئودالیسم» (3)

    آقاجری و نوذری

  • نوذری ۱۳۹۳-۱۱-۱۱ ۱۲:۲۳

    صوت/ نقد کتاب «گذر از عهد باستان به فئودالیسم» (2)

    حسینعلی نوذری

  • نوذری ۱۳۹۳-۱۰-۲۴ ۱۰:۵۵

    نقد و بررسی «گذر از عهد باستان به فئودالیسم»/ بخش دوم؛

    اندرسن، مارکسیسم و تاریخ‌نگاری

    آنچه کار پری اندرسن را از دیگر متفکران و نظریه‌پردازان در حوزه‌ی مطالعات تاریخی در دوران اخیر جریان‎ها متمایز می‎کند، این است که او قطعا به سنت مارکسیسم غربی تعلق دارد به خصوص به سنت مارکسیسم انتقادی غربی و همه‎ی تلاشش، تلاشی است برای نشان دادن پویایی درونی و منطق پویای درونی مارکسیسم. بنابراین این داعیه که او از مارکسیسم جدا شده یا با مارکسیسم فاصله گرفته به هیچ وجه تعبیر درستی نیست.

  • ۱۳۹۳-۱۰-۰۳ ۱۱:۲۰

    حسینعلی نوذری «تاریخ و نظریه اجتماعی» را ترجمه کرد

    کتاب «تاریخ و نظریه اجتماعی» نوشته «پیتر برک» با ترجمه حسینعلی نوذری به ضرورت برای همگرایی و گفت‌وگو میان مورخان و نظریه‌پردازان اجتماعی می‌پردازد.

  • ۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۰۹:۱۲

    نقد کتاب «گذر از عهد باستان به فئودالیسم» برگزار می‎شود

    نقد کتاب «گذر از عهد باستان به فئودالیسم» در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می‎شود.

  • ۱۳۹۳-۰۹-۱۲ ۱۴:۰۵

    چرا نظام‌های سیاسی در جهان متفاوتند؟

    بيست و ششمين نشست جامعه‌شناسي تاريخي با مرور و بررسي كتاب "جامعه‌شناسي دموكراسي و استبداد" برگزار مي‍‌گردد.

  • حسینعلی نوذری ۱۳۹۳-۰۸-۱۵ ۰۹:۲۲

    گفتاری از حسینعلی نوذری؛

    کم‌رنگ شدن روایت سیاسی در تاریخ‌نگاری فرهنگی

    اگر بخواهیم تاریخ فرهنگی را در حوزههای تاریخ‌نگاری، روش‌شناسی مطالعات تاریخی، فلسفه‌ي تاریخ و مطالعات نظری تاریخی بررسی کنیم، باید یک بستر و کانتکس زمانی و مکانی برای آن در نظر بگیریم. در بستر مکان، این مورد هم مانند هر مورد دیگری در حوزه‌های علوم انسانی، سرشت و خصلت غربی دارد.

  • ۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۳:۵۲

    گپ و گفت با پیشکسوتان دانش سیاست در ایران

    نشست «گپ و گفت با پیشکسوتان دانش سیاست در ایران» در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‎شود.

  • ۱۳۹۳-۰۷-۲۲ ۱۲:۱۵

    کارگاه آموزشی «معنا در تاریخ» برگزار می‎شود

    انجمن ایرانی تاریخ کارگاه آموزشی «معنا در تاریخ» را برپا می‌کند.

  • ۱۳۹۳-۰۵-۲۶ ۱۴:۱۷

    نشست «چرا تاریخ فرهنگی» برگزار می‎شود

    پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت در نظر دارد سلسله نشست‌ها و جلسات ماهانه‌ای را با موضوع مبانی تاریخ فرهنگی و مصادیق آن طی ماه‌های آینده برگزار نماید که نخستین جلسه‌ی آن با موضوع «چرا تاریخ فرهنگی؟» با سخنرانی جناب آقای دکتر حسینعلی نوذری برگزار می‌شود.

  • والرشتاین ۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۰:۳۲

    حسینعلی نوذری؛

    «والرشتاین» و نظریه نظام‌های جهانی

    والرشتاین تاکید دارد هژمونی اقتصادی ایالات‌متحده به‌طور مداوم‌ رو به افول است و سیاست عملکرد یکجانبه (نظیر سیاست خلع‌سلاح یکجانبه) ایالات‌متحده را به‌مثابه تکرار اشتباهات هژمون‌های‌ رو به افول پیشین می‌داند که سعی داشتند برتری نظامی را جایگزین امتیازات اقتصادی مشابه و همسنگ آن کنند.

  • حسینعلی نوذری ۱۳۹۲-۱۰-۱۴ ۱۰:۲۶

    بازخوانی انتقادی آراء «حسینعلی نوذری»؛

    برای مدرن بودن، ابتدا باید پست‌مدرن بود!؟

    نوذری با تعریف پست‌مدرنیته به‌عنوان یک مکتب یا جریانی در مقابل و تضاد با مدرنیته و نپذیرفتن دیدگاه‌های دیگر، به مفهومی به نام «صورت‌بندی» می­‌رسد و بر اساس آن اظهار می‌دارد که مدرنیته تنها زمانی می‌تواند شرط ورود به پست‌مدرنیته باشد که در یک جامعه صورت گرفته باشد، پس از آنجا که جامعه‌ی ایران هنوز به صورت‌بندی مدرنیته نرسیده است، فقدان مدرنیته، مانعی برای امکان پست‌مدرنیته نخواهد بود