-
۱۴۰۱-۰۷-۰۹ ۱۶:۳۸
دومین همایش ملی «تاریخ فرهنگی در ایران» برگزار میشود
دومین همایش ملی «تاریخ فرهنگی در ایران» دوم اسفندماه به کوشش پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار میشود.
-
۱۴۰۱-۰۷-۰۹ ۱۶:۱۲
فیلسوفانی که از تنهایی جامعه جهلزده سخن میگویند
نوزدهمین نشست از مجموعه درسگفتارهایی دربارهی سهروردی به «مقایسهی حی بن یقظانِ ابن طفیل و قصه الغربه الغربیه سهروردی» اختصاص داشت که با سخنان دکتر پرویز عباسیداکانی چهارشنبه ۲۲ تیرماه برگزار شد.
-
۱۴۰۱-۰۷-۰۹ ۱۶:۰۹
«مفتشین مدارس در دوره قاجار و پهلوی» در گفت و گو با زهرا علیزاده بیرجندی
زهرا علیزاده بیرجندی میگوید: شاید تصور کنید امروز که اوضاع خیلی تغییر کرده و پیشرفتهای زیادی در بحث بهداشت و درمان رخ داده نیاز به این روشهای گذشته نیست اما متاسفانه در برخی نقاط محروم کشور ما همان بیماریها و معضلات وجود دارد و حتی در مدارس برخی شهرها همچنان بیماریهایی دیده میشود که در گزارشهای بازرسان به آن اشاره شده است. بنابراین گزارشهای کتاب «مفتشین مدارس در دوره قاجار و پهلوی» در انتقال تجربیات گذشته و داشتن یک الگو موثر است.
-
۱۴۰۱-۰۷-۰۹ ۱۶:۰۳
رابطه «شمس تبریزی» و «سنایی غزنوی» چگونه بوده است؟
مهدی محبتی با بیان اینکه شمس تبریزی یکسره تسلیم فکر و شعر سنایی نبوده، معتقد است: بررسی دقیق ابیات به کار رفته در «مقالات» شمس نشان میدهد که در ذهن و زبان شمس تبریزی، هیچ شاعری به اندازه سنایی تأثیرگذار نبوده و ذهن و زبان او را در همه عمر به خود مشغول نکرده است.
-
۱۴۰۱-۰۷-۰۹ ۱۵:۴۴
چرا «مثنوی» در میان عامه مردم مقبول افتاده است؟ / محمد جعفری قنواتی
محمد جعفری قنواتی در نوشتاری به حضور اجزای مختلف فرهنگ عامه در مثنوی اشاره کرده و یکی از دلایل محبوبیت و مقبولیت مثنوی را حضور فرهنگ عامه در آن دانسته است.
-
۱۴۰۱-۰۷-۰۹ ۱۵:۴۲
ایرانشناسی که به فرهنگ و ادب کهن ایران دلبسته بود / مجدالدین کیوانی
دکتر مجدالدین کیوانی، سردبیر مجله آینه میراث، برای درگذشت فرانکلین لویس، یادداشتی نوشته است. وی میگوید: فرانکلین لویس تمامی عمر کوتاه ولی پربارِ خود را خالصانه در پای زبان و ادب فارسی و میراث فرهنگی ایران زمین ریخت و قدرِ مقدور در تدریس، ترویج و نشر آن کوشید.
-
۱۴۰۱-۰۷-۰۹ ۱۳:۲۲
رونمایی از ۶ نسخه نویافته مقالات شمس تبریزی
۶ نسخه نویافته مقالات شمس تبریزی در اختتامیه هشتمین همایش بینالمللی شمس و مولانا معرفی شدند.