-
۱۴۰۱-۰۶-۰۹ ۱۹:۴۲
کتاب به سوی جامعه ای عقلانی
هابرماس با پرابلماتیک کردن این ماجرا، پرسشها و طرح بحثهایی را پیش روی دانشجویان و محققان گذاشته و با دعوت از آنها، بازخوانی و پرسشگری در خصوص ساختاری که با سیاستزدایی از تودهها، دانشگاهیان و متخصصان، برای خودش مشروعیت دائمی خریده را، از نو برپا کرده است.
-
۱۴۰۱-۰۶-۰۹ ۱۹:۳۵
پایان الهی یا بشری تاریخ
کتاب پایان الهی یا بشری تاریخ با عنوان فرعی (مجادله بلومنبرگ، لوویت و اشمیت درباب سکولاریزاسیون و مدرنیته) کتابی از ژانر فلسفه سیاسی است که توسط «جو پل کرول» به نگارش در آمده است .
-
۱۴۰۱-۰۶-۰۹ ۱۹:۲۹
پدرو کاستا: فراسوی نیک و بد
رویارو با «استخوانها»
در فیلم «استخوانها» ما دیالوگهای بسیار اندکی میشنویم. جملات مقطع و کوتاه، غالباً بدون هماهنگی و پیوندی پایدار. گفتوگوها عمدتاً چناناند که گویی هرکدام از طرفین بهتنهایی با خود سخن میگوید. اما از سوی دیگر «صدای» محیط برجسته است: «صدای» گریۀ بچهها، «صدای» شلوغی کوچه، «صدای» خانۀ همسایه، «صدای» قژقژ در، «صدای» سوختن توتون سیگار، «صدای» نفسهایی که سنگین میروند و برمیگردند.
-
۱۴۰۱-۰۶-۰۹ ۱۷:۵۷
نظر شرقشناس فرانسوی درباره دانش و هنر ایرانیان
هانری ماسه میگوید: در تمامی دوران قرون وسطی، با وجود تضعیف اقتدار حکومتی؛ درخشش ادبیات، دانش و هنر ایرانی نشان میدهد که استعداد و ذوق و وسعت اندیشه ایرانیان به قوت خود باقی مانده و برای پیشرفت هرچه بیشتر نیاز به وحدت فرهنگی اقوام ایرانی و تقویت و تشویق این استعداد دارند.
-
۱۴۰۱-۰۶-۰۹ ۱۷:۵۳
هیچگونه تفکیکی بین حکمت نظری و حکمت عملی وجود ندارد
اجلاسیه نهایی کرسی نوآوری «رویکردی تازه به عقلانیت سیاسی در اسلام» با ارائه حجتالاسلام رضا غلامی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
-
۱۴۰۱-۰۶-۰۹ ۱۷:۵۱
نشست «علامه طباطبایی، حکمت عملی و علوم انسانی» برگزار می شود
چهارمین کرسی از سلسله کرسیهای ترویجی «علامه طباطبایی، حکمت عملی و علوم انسانی»با عنوان «مناسبات عقل و حکمت (عملی و نظری) نزد علامه طباطبایی» پنجشنبه ۱۰ شهریور ساعت ۹ صبح برگزار می شود.
-
۱۴۰۱-۰۶-۰۹ ۱۷:۴۹
امام موسی صدر، پایهگذار مقاومت و اهل گفتوگو بود
در بیانیه دفتر جنبش أمل لبنان در ایران به مناسبت سالگرد ربایش امام موسی صدر مطرح شد: امام موسی صدر شخصیتِ روحانیِ کممانندی است که از سویی، پایهگذار مقاومت در منطقه است و از سوی دیگر، اهل گفتوگو و همگرایی.
-
۱۴۰۱-۰۶-۰۹ ۱۶:۱۰
در باب منتقدین هوشنگ ابتهاج؛
سایه در سایه
منتقد بیطرفی که در آینده شعر سایه را از نگاه میگذراند، بارها افسوس خواهد خورد که مردی این چنین نازکاندیش ایکاش هرگز سوگیریای آنچنانی نمیداشت. این شگفتی و افسوس زمانی برمیافزاید که دانسته شود شاعری چون او تا چه اندازه در پهنای عمر به گرایشهای سیاسیاش وفادار و پایبند و تا چه اندازه نسبت به خردهگیریهای دیگران در این زمینه بیتفاوت مانده است. از اینرو شگفتآور نخواهد بود اگر کارنامه و اندیشههای سیاسی او جدای از آن جهانهای ادبی و شعری درنگریسته و دیده شوند. برای کسی که میخواهد ارزش ادبی کارهای سایه را بسنجد، این موضوع سردرگم کننده و ناخوشایند است. اما از آن گریزی نیست. در عین حال، این خردهگیریها نه تنها اندیشهها و گرایشهای فکری بلکه بخشهایی از کارنامه و عملکرد او در دورانهایی از زندگانی سیاسیاش را نیز نشانه گرفته است.
-
۱۴۰۱-۰۶-۰۹ ۱۶:۰۲
تأملی در برادر کشی/ حسین مجتهدی؛
برادری کشته میشود!
در روایات اسطورهسانِ سامی نخستین قتلِ تاریخ بشری، برادرکشی است. و پس از آن است، که یکی از پسران یا همان برادریِ که به قتل دست یازیده، آهنگری و فنآوری را اختراع میکند، فرزندِ دیگرش موسیقی و هنرها را پدید میآورد و سوّمی مدنیّت را بنا مینهد و جامعهی بشری متولّد میشود. انگیزان این پرخاشِ مهار گسیخته را، رقابتی ویرانگر برشمردهاند.