شناسهٔ خبر: 65603 - سرویس اندیشه
نسخه قابل چاپ

اگر علم در کنار اخلاق و معنویت نباشد تهدیدزا خواهد بود

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت با بیان اینکه علم باید در کنار اخلاق، معنویت و تهذیب قرار گیرد، گفت:علم اگر در کنار اخلاق و تهذیب باشد انسان به یک خودباوری و خودآگاهی خواهد رسید.

فرهنگ امروز:  حجت الاسلام و المسلمین رضا رمضانی دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در نشست آغاز سال تحصیلی دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در این سال‌ها شاهد تغییرات اساسی در عرصه سخت افزار و نرم افزار دانشگاه بین‌المللی اهل بیت هستیم. دانشگاه اهل بیت یک دانشگاه بین‌المللی است و می‌طلبد استانداردهای بین‌المللی در این دانشگاه رعایت و مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه علم را باید درست آموخت تصریح کرد: در کنار علم آموزی توجه به تهذیب نفس و سلامت جسمانی مهم است. یکی از ارکان‌های تمدن اسلامی همین علم، تهذیب و سلامت است. زمانی مسلمانان و جامعه اسلامی مرکز ثقل علوم بودند لازم است این حرکت ادامه پیدا کند تا به آن نقطه مطلوب علمی دست یابیم در عرصه فرهنگی نیز به صورت دقیق، جامع و عمیق باید به این نقطه از پیشرفت برسیم.

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی ایران، انقلاب دینی رخ داد گفت: بر همین اساس امیدواریم علم نیز در کشورهای اسلامی سازوکار خود را پیدا کند و بتواند بستری برای تحقق تمدن اسلامی باشد.

علم باید در کنار اخلاق، معنویت و تهذیب قرار گیرد

وی با تاکید بر اینکه علم باید در کنار اخلاق، معنویت و تهذیب قرار گیرد تصریح کرد: اگر چنین نشود علم تهدیدزا خواهد بود. امروزه هر چه پیش می‌رویم نیاز به اخلاق و معنویت بیشتر می‌شود. همه می‌دانیم اگر علم به دست اهل آن سپرده نشود جامعه بشری همواره مورد تهدید قرار می‌گیرد. بنابراین علم اگر در کنار اخلاق و تهذیب باشد انسان به یک خودباوری و خودآگاهی خواهد رسید.

دبیر مجمع بین‌المللی اهل بیت اظهار داشت: بالاترین معرفت آن است که آدمی به معرفت خودش دست یابد. در این صورت است که می‌تواند با دیگران بهتر ارتباط برقرار کند. امروزه باید به نخبگان جامعه توجه شود و دانشگاه نیز یکی از اهدافش، گزینش جوانان نخبه است تا این افراد بعد از تحصیل به مناطق زندگی خود رفته و تأثیرگذار باشند.

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی گفتمان عقلانیت، عدالت و معنویت را یکی دیگر از اهداف این دانشگاه برشمرد و گفت: این فرصت در این دانشگاه فراهم است تا دانشجویان نظرات خودشان را ارائه دهند. مراد از معنویت که به آن تاکید می‌شود مسئولیت پذیری بخصوص در عرصه اجتماعی است. همچنین مسئله محوری باید در فعالیت‌های پژوهشی مورد توجه قرار گیرد و مشکلات جامعه در این فعالیت‌ها ارزیابی و راهکار حل آن ارائه شود.

دبیر مجمع بین‌المللی اهل بیت گفت: در دانشگاه اهل بیت لازم است اساتید به ادبیات و فرهنگ روز ملت‌ها آشنایی کامل داشته باشند. در این صورت می‌توانند نقش آفرینی مطلوبی داشته و در عرصه بین‌المللی تأثیر گذار باشد. اساتید نقش تربیتی نیز باید داشته باشند و بتوانند افراد جامعی تربیت و تحویل جامعه دهند. بنابراین اساتید در کنار نقش تعلیمی، نقش تربیتی نیز دارند. همچنین لازم به تاکید است که اساتید باید بتوانند افراد اندیشه ورز تربیت کنند.

تمدن غرب شایستگی اداره جهان را ندارد

در ادامه غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان ادب و فارسی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: دانشگاه بین‌المللی اهل بیت از ثمرات انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. انقلاب اسلامی یک پدیده متفاوتی از حکومت‌های مرسوم جهانی است و از روز اول پیروزی انقلاب مدام با چالش از سوی نظامات حاکم جهان امروز روبرو بوده است.

وی افزود: دنیای غرب با رنسانس آمد و به زعم خود به دخالت دین در سیاست خاتمه داد. مقصود از سکولاریسم نیز همین است که غرب فکر می‌کند بزرگترین دستاورد را بعد از رنسانس به دست آورده و دین را یک امر شخصی معرفی و تاکید می‌کند که دین در عرصه جامعه و اداره کشور وارد نشود. ای کاش این وعده‌هایی که اروپا می‌داد محقق می‌شد. زمانی در قاره اروپا معتقد بودند که تمدن اروپایی کلید سعادت را به دست آورده و در مسیر صحیح گام بر می‌دارد در حالی که چنین نیست.

حداد عادل با اشاره به دنیای امروز خاطرنشان کرد: قریب به ۸۰ سال از جنگ جهانی دوم می‌گذرد اما این سوال مطرح است آیا بعد از جنگ جهانی دوم، جهان روی آرامش را به خود دیده یا خیر.

رئیس فرهنگستان ادب و فارسی با تاکید بر اینکه تمدن غرب شایستگی اداره جهان را ندارد گفت: هر جامعه‌ای اگر بخواهد خودش را بالا بکشد و پیشرفت کند باید به سمت آموزش حرکت کند. راه نجات ملت‌ها تولید انبوه نیروی انسانی با کیفیت است و این جز از راه تعلیم و تربیت دانشگاه محقق نمی‌شود.

نظر شما