شناسهٔ خبر: 65588 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

تأملاتی درباب گیوتین و دار

تأملاتی درباب گیوتین و دار داستایفسکی می گوید که در واپسین دم پیش از اعدام آدمی، او، هر اندازه هم که دلیر باشد، اگر با این گزینه روبرو شود که در عوض مرگ، چند صباح برجای از عمرش را بر ستیغ صخره‌ای بی‎آب ­وعلف سپری کند، با جان ­و دل آن را برخواهد گزید.

تأملاتی درباب گیوتین و دار

هشت جستار درباره‌ سینما

آلبر کامو، آرتور کوستلر

مترجم: مرتضی عسگری، وحید طباطبایی

ناشر: نیلوفر

تعداد صفحه: 360 صفحه

قیمت: 145 هزار تومان

فرهنگ امروز: داستایفسکی می گوید که در واپسین دم پیش از اعدام آدمی، او، هر اندازه هم که دلیر باشد، اگر با این گزینه روبرو شود که در عوض مرگ، چند صباح برجای از عمرش را بر ستیغ صخره‌ای بی‎آب ­وعلف سپری کند، با جان ­و دل آن را برخواهد گزید. در واقع اعدام آمیخته به دهشتی کافکاوار است، که به ورای وحشت صرف از مرگ، محنت یا حقارت می ­رود. این دهشت نه با خشونت بلکه با امر مرگ اندیشانه مرتبط است، با آن نزاکت خونسردانه تشریفات اعدام، که در آن از آدمی که قرار است گردنش خرد شود انتظار می‌­رود خردمندانه و با خلقی خوش در مرگ خویش مشارکت کند.
این دهشت در دست دادن تشریفاتی اعدامی با جلاد خویش تجلی می‌یابد؛ نیز در این آگاهی مجرم حاضر است که در نگاه‌های خیره شرمگین مقامات او از هم اینک به سان مردی مرده با رخی کبود و ستون فقراتی شکسته دیده می‌شود؛ و در این که آن ­چه برای او خاتمه خشمگین و فرجامین زندگی است به گمان آنان فقط وظیفه‌ای ناخوشایند است، که با آهی از سر تسکین و با بیکن و تخم­ مرغ پی‌گرفته خواهد شد.

نظر شما