شناسهٔ خبر: 64782 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بی‌تعلقی به دنیا در عین تمتع از آن، صفت شایگان بود

داریوش شایگان یک استاد فلسفه درباره داریوش شایگان در سالروز درگذشت او گفت: شایگان در عین تلذذ و تمتع، آزاد و بی‌تعلق زیست.

فرهنگ امروز: ۴ سال پیش، اوایل فروردین ماه، داریوش شایگان نویسنده و فیلسوف معاصر چشم از جهان فروبست.

محمد زارع شیرین کندی، دکترای فلسفه و عضو هیأت علمی دانشنامه جهان اسلام در پاسداشت مقام این فیلسوف و وارستگی او از دنیا گفت: داریوش شایگان صاحب دولتی بود که بی خون دل به کنار آمده بود اما او از آن به بهترین وجه بهره‌مند شد؛ درس خواند، دنیا را گشت، شناخت، خواند، آگاهی و دانایی کسب کرد، تحقیق و تفکر کرد و نوشت. دنیا از آغاز به شایگان رو کرد ولی او هیچگاه دلبسته و فریفته آن نشد.

زارع شیرین کندی در ادامه درباره این هندشناس شهیر افزود: این به این معنا نیست که او را زاهد و صوفی به شمار آوریم بلکه به این معناست که در عین تلذذ و تمتع، آزاد و بی‌تعلق زیست. شایگان رندوار زیست. این متفکر و شاعر و نویسنده سرشناس اینک رخ در نقاب خاک کشیده است، آنچه از او باقی می‌ماند آثار ماندگار و گران‌سنگ اوست نه چیزهای دیگر.

او با اشاره به اولین دیدار خود با شایگان ادامه داد: اولین بار که او را دیدم چهره دانایی اندیشمند و رند در نظرم نمایان شد که دنیا و مافیها را چندان جدی نمی‌گیرد اگرچه با کل دنیا و روزگار مدرن در ارتباط است؛ متفکری در مرز آسیا و اروپا، در مرز بت‌های ذهنی و خاطره ازلی، در مرز هویت‌های متکثر و چهل تکه و در مرز ایران و فرانسه. شایگان را اولین بار فیلسوفی دیدم که سر به دنیا و عقبی فرود نمی‌آورد. بسیار اندک‌اند فیلسوفان خلاق و بارآوری مثل شایگان در این سرزمین. هر اثر او رویدادی فرهنگی به شمار می‌آمد. بسیار نادرند فلسفه‌ورزانی مانند شایگان که سخن از درون جانشان و از دل دانش فلسفی‌شان جوشیده باشد.

نظر شما