شناسهٔ خبر: 62363 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ترم تابستان تعیین تکلیف شد / نحوه طراحی دشواری سئوالات امتحانی

مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی از تعیین تکلیف ترم تابستان خبر داد و گفت: به دلیل باقی ماندن دروس عملی برای تابستان، ترم تابستان برای همه دانشجویان اجرایی نمی شود.

ترم تابستان تعیین تکلیف شد / نحوه طراحی دشواری سئوالات امتحانی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمد رضا آهنچیان درباره تعیین تکلیف امتحانات پایان ترم دانشجویان گفت: دانشجویان دانشگاه‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند، دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی که شامل دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری هستند و دانشجویان مقطع دوم که شامل دانشجویان دوره کارشناسی و کاردانی می‌شود.

وی ادامه داد: برای برگزاری آزمون دانشجویان تحصیلات تکمیلی به صورت غیرحضوری مشکلی جدی نداشته ایم، در ابتدا تاکید کردیم که چون تعداد دانشجویان یک کلاس تعداد کمی است استاد می‌تواند به خوبی آنها را مدیریت کند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی افزود: اما در مورد دانشجویان دوره کارشناسی و کاردانی که تعداد آنها بیشتر است قاعدتاً ما از طریق روش‌های الکترونیکی به خوبی نمی‌توانیم آنها را پوشش دهیم در اینجا در نوع برگزاری آزمون‌ها تنوع دیده می‌شود به ویژه که برخی دانشگاه‌ها به تشخیص شرایط خود اینکه در منطقه قرمز و یا عادی قرار دارند، انتخاب‌ها را انجام داده و دانشجویان را با حفظ پروتکل‌های بهداشتی به امتحان حضوری دعوت کرده اند.

وی با بیان اینکه ساده‌ترین بسته برای مدیریت دانشگاه‌ها برگزاری امتحانات حضوری است افزود: منتهی به دلیل حفظ سلامتی دانشجویان و تعهدی که دانشگاه‌ها نسبت به سلامتی دانشجویان خود دارند واقعاً دشواری‌های زیادی برای برنامه ریزی آموزش‌های مجازی و امتحانات غیر حضوری وجود دارد که مسئولان دانشگاه آن را به جان خریده اند.

آهنچیان با بیان اینکه معمولاً امتحانات به صورت ترکیبی هم برگزار می‌شود افزود: به عنوان مثال دانشگاه تهران هم آزمون حضوری و هم غیرحضوری برگزار می‌کند و دراین رابطه هماهنگی‌هایی هم با سایر مناطق دانشگاهی در کل کشور انجام داده است، دانشجویی که در اصفهان زندگی می‌کند دیگر نیاز نیست به برای امتحان به تهران بیاید، هماهنگی‌های لازم با وجود اینکه دشوار بوده در سطح دانشگاه‌ها انجام شده است.

پاسخ به کمپین‌های لغو امتحانات حضوری

وی درباره این سوال که کمپین‌هایی توسط دانشجویان دانشگاه‌های مختلف برای لغو امتحانات حضوری راه اندازی شده گفت: دانشجویان حق دارند نظرات خود را اعلام کنند، منتهی وقتی با دانشجویان صحبت شود که به برخی از دروس ماهیت عملی دارند و همه دروس تئوری و مبتنی بر نظریه‌ها نیستند که بشود آن را غیرحضوری برگزار کرد، بنابراین دانشگاه‌ها با ملاحظه همه جوانب این تصمیم را اتخاذ کرده اند، حداقل حدود ۳ ماه است برروی این موضوع فکر و بحث شده است.

امکان حذف ترم و حذف دروس

مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی افزود: در مواردی که آزمون‌ها حضوری بوده و دانشجویان اگر به دلیل معذوریتی مانند وضعیت نامناسب سلامتی و یا نگرانی خانواده‌ها مبتنی بر سلامتی دانشجویان می‌توانند حذف درس و حذف ترم کنند، منتهی این امکان را دانشجویان از مدت‌ها دارند و ما از دانشگاه‌ها خواسته ایم دراین زمینه مساعدت کنند.

دانشجویان نگران نباشند سوالات براساس وضعیت کنونی تنظیم می‌شود

وی ادامه داد: ما در پاسخ به درخواست‌های دانشجویان همیشه انعطاف داشته ایم، به این دانشجویان هم می‌خواهم که اعلام کنم نگران نباشند در حقیقت استادان دشواری سوالات را براساس وضعیت کنونی تنظیم کردند چنین نیست که انتظار فرا واقعیت از آنها داشته باشند، انشاالله موفق خواهند شد و امتحانات را با اطمینان پشت سر می‌گذارند.

ترم تابستان تعیین تکلیف شد

آهنچیان درباره تکلیف ترم تابستان نیز گفت: دانشجویان به طور معمول نمی‌توانند ترم تابستان داشته باشند مگر اینکه در سال آخر تحصیل شأن واحدهایی تا دانش آموختگی آنها به تشخیص دانشگاه باقی مانده باشد، در قوانین و مقررات داشته ایم دانشجو به طور معمول در شروع سال تحصیلی می‌توانست دو درس برای معرفی به استاد بگیرد که نیاز نباشد ترم جدید ثبت نام کند، الان دو برابر افزایش یافته است بنابراین دانشجویانی که در شرف فارغ التحصیلی هستند با فراغت بال بیشتری می‌توانند ترم تابستان را پشت سر بگذارند.

وی ادامه داد: منتهی به دلیل اینکه تتمه درس‌های ترم گذشته به ویژه دروس عملی برای تابستان باقی مانده است و دانشگاه‌ها به شدت درگیر برنامه ریزی برای اتمام درس عملی ترم جاری هستند، بنابراین به دلیل مشغله‌های دانشگاه‌ها برای همه دانشجویان چنین اتفاقی نخواهد افتاد. منتهی برای دانشجویانی که در شرف فارغ التحصیلی هستند، حداکثر تسهیلات را قائل شده ایم.

نظر شما