شناسهٔ خبر: 58178 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

لویی فردینان سلین

سلین کتاب‌های سلین سرشار است از فریاد و خشم و تشویشی که در ادبیات هیچ زبان و هیچ قرنی همتا ندارد، آکنده از طنین خندة تلخی که انگار از ورطه‌های جهنمی به گوش می‌رسد، کتاب‌هایی که نشانه‌های رنج و ناکامی را به زبانی شورشی و آن‌چنان سرشار از طنین‌های عاطفی به تصویر می‌کشد که بی‌علاقه‌ترین خوانند را هم مجذوب می‌کند، کتاب‌هایی که می‌توان آن‌ها را الگوی ادبیات پوچی و حکایت تبعیض در مدرنیسم متأخر دانست.

لویی فردینان سلین
دیوید هیمن
مترجم: مهدی سهابی
ناشر: مرکز
تعداد صفحه: ۹۸ صفحه
قیمت: ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان

سلین چهرۀ پیچیده و دشواری است، اما نه به این خاطر که کتاب‌هایش دشوارند. دربارۀ کتاب‌هایش به بیان دقیق‌ می‌توان گفت کتاب‌هایی شگفت‌انگیزند. دلیل دشواری او بیشتر این است که زندگی‌اش چه به‌عنوان یک انسان و چه به‌عنوان یک نویسنده -دو زندگی متفاوتی که نه می‌توان آن‌ها را با هم یکی و نه از هم جدایشان کرد- زندگی پر از تناقض و شگفتی است. او این زندگی را تا اندازۀ زیادی به همان صورتی طی کرد که کتاب‌هایش را نوشت: با آمیختن آفرینش و آفریننده.
لویی فردینان سلین ۲۷ می ۱۸۹۴ در حومۀ پاریس متولد شد. در ۱۹۵۰ به خاطر اظهارنظرهای یهودی‌ستیزانه‌اش در دوران جنگ جهانی دوم و اشغال فرانسه به دست نازی‌ها منفور شد و پس از شکست آلمان به دانمارک گریخت و غیابی در فرانسه محاکمه و محکوم شد. در ۱۹۵۱ مشمول عفو شد و به فرانسه بازگشت.
اولین رمان سلین، سفر به انتهای شب، درجا به شهرت رسید و او را تا یک‌ قدمی کسب جایزۀ ادبی گونکور برد. منتقدان او را با فرانسوا رابله، فرانسوا ویون، جیمز جویس و ماسل پروست مقایسه کردند. از آن پس او را آزادکنندة زبان فرانسه خواندند. نثر سبک‌بال و فوق واقع‌گرای او همراه با ذهنیت هیجان‌زدة هذیان‌آمیزش تأثیر نیرومندی بر نویسندگانی با ویژگی‌هایی بسیار متفاوت مانند ژان پل سارتر، رمون کنو، هنری میلر، کرت وونگات و .. داشته است. کتاب‌های او سرشار است از فریاد و خشم و تشویشی که در ادبیات هیچ زبان و هیچ قرنی همتا ندارد، آکنده از طنین خندة تلخی که انگار از ورطه‌های جهنمی به گوش می‌رسد، کتاب‌هایی که نشانه‌های رنج و ناکامی را به زبانی شورشی و آن‌چنان سرشار از طنین‌های عاطفی به تصویر می‌کشد که بی‌علاقه‌ترین خوانند را هم مجذوب می‌کند، کتاب‌هایی که می‌توان آن‌ها را الگوی ادبیات پوچی و حکایت تبعیض در مدرنیسم متأخر دانست.

نظر شما