شناسهٔ خبر: 57104 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شصت و هفتمین شماره نشریه فرهنگستان علوم منتشر شد

شصت و هفتمین شماره نشریه فرهنگستان علوم با سخن اول رضا داوری اردکانی ریاست این فرهنگستان منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ شصت و هفتمین شماره نشریه فرهنگستان علوم با سخن اول رضا داوری اردکانی ریاست فرهنگستان تحت عنوان «دفاع بدون تعصب اما صمیمانه از فرهنگستان» منتشر شد.

رئیس فرهنگستان علوم در بخشی از این مقاله تأکید می کند که دانشگاه تجسم درک و خرد و دانایی جامعه است و با این شأن و مقام نظام جامعه را حفظ می­کند و راه می­برد. داوری اردکانی در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه نمی ­تواند با سیاست پیوندی نداشته باشد، اظهار می ­دارد که این پیوند سازمانی و اداری نیست و اگر مراد ارتباط سازمانی و اداری بود وزارت علوم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واسط و رابط دولت و دانشگاهند، تصریح می کند که ارتباط دانشگاه با سیاست، وجودی و عقلی است و می ­افزاید: فرهنگستان باید بتواند این نسبت را دریابد و میانجی اتصال نظام عقلی دانش با خرد و تدبیر سیاسی باشد.

رئیس فرهنگستان در بخش دیگری از این مقاله خود می­ نویسد: در کار فرهنگستان مشکل کم نبود اما هرچه بود از بیرون بود. در درون فرهنگستان همه از علم و معرفت و دوستی و صلاح ایران و آینده دانش و فرهنگش می گفتند و غم علم می­ خوردند. در این غمخواری همه شریک بودیم و احساس همبستگی و یگانگی می ­کردیم و این یگانگی مایه شادی بود. داوری اردکانی در بخش دیگری از سخن اول شماره 67 نشریه فرهنگستان علوم اظهار می ­دارد: کسانی که می­پرسند فرهنگستان چه کرده است به اعتباری حق دارند ولی کاش می­ پرسیدند چه می­ توانسته است بکند و اصلاً در کشور چه کارها می ­توان کرد و چه کارها نمی توان کرد. رئیس فرهنگستان علوم ادامه می دهد: اگر دانشمندان و دانشگاهیان و سیاستمدارانی که از بیرون نظارتی بر کار فرهنگستان دارند بگویند که فرهنگستان علوم با امکان ­های مادی و معنوی و سازمانی که دارد چه می ­توانسته است بکند که نکرده است، منت بزرگی بر فرهنگستان و شاید بر علم کشور می ­نهند و در ادامه تصریح می­کند: به جرئت می گویم که فرهنگستان هرگز از وظیفه خود و از اندیشه خدمت به پیشرفت علم غافل نبوده است.

گزارش برگزاری جلسات مجمع، شوراها و سایر جلسات هم اندیشی و سمینارهای برگزارشده در سه ماهه اخیر فرهنگستان مطالب بعدی این شماره از نشریه فرهنگستان علوم است.

پیشنهاد­های اصلاحی برای برنامه ‌های توسعه کشور؛ انتشار شماره چهارم نشریه نامه فرهنگستان علوم؛ گزارش سخنرانی عباس شاکری با عنوان: تحلیلی از شرایط اقتصادی موجود ایران؛ گزارش یوسف ثبوتی از شرکت در کارگاه آاسا، جاکارتا؛ فراخوان جایزه ابوریحان فرهنگستان علوم: ویژه پژوهشگران جوان برجسته علوم پایه؛ انتشار مجموعه مقالات سمینار «آسیب ­شناسی پژوهش در علوم زمین»؛ گزارش سمینار افق ­های آینده مهندسی شیمی با موضوع «مهندسی شیمی سبز» و سخنرانی ابراهیم واشقانی فراهانی؛ گزارش سمینار افق­ های آینده مهندسی برق و کامپیوتر با موضوع «فناوری عصبی» و سخنرانی عباس عرفانیان؛ گزارش سخنرانی مجید عزیزی با عنوان تولید و فرآوری گیاهان دارویی و تنگناهای آن؛ انتشار شماره جدید مجله «پژوهش ­های راهبردی در علوم کشاورزی و منابع طبیعی»؛ گزارش سخنرانی حامد اهری با موضوع تکنولوژی نانو در پوشش ­های بسته ­بندی مواد غذایی؛ گزارش سخنرانی محمدرضا مخبر دزفولی و عباسعلی مطلبی با موضوع آینده دامپزشکی در ایران؛ گزارش بازدید اعضای گروه علوم دامپزشکی از مؤسسه واکسن و سرم­ سازی رازی؛ خلاصه مدیریتی طرح پژوهشی خاتمه­ یافته «نقش زنان در علم و فناوری در ایران» مجری: طاهره کاغذچی؛ سخنرانی سیدمصطفی محقق داماد با عنوان: بحران محیط­ زیست، اخلاقی است؛ سخنرانی محمدرضا عارف با عنوان: پرسودترین سرمایه ‌گذاری در کشور، سرمایه‌گذاری در آموزش‌وپرورش است؛ یادداشت رسول جعفریان با عنوان: علم جستجوی جدید است؛ گفتار غلامرضا اعوانی با عنوان: اصلاح نظام آموزشی راه حل مشکلات کشور است؛ گفتگوی رادیو گفتگو با محمد شاهدی با موضوع: مدیریت نادرست در مصرف آب­ های زیرزمینی؛ گفتگوی ایسنا با مگردیچ تومانیان با عنوان: تشریح زمینه‌های کاربرد «علوم ریاضی» و علل بیکاری فارغ‌التحصیلان؛ گفتار سیدمحمدمهدی کیایی با عنوان: لزوم تغییر روند موجود و اصلاح ساختارها در حوزه دامپزشکی؛ مقاله مهدی زارع با عنوان: آیا می ­دانید آتشفشان دماوند می­ تواند منبع تأمین برق و انرژی پاک شهرهای اطرافش باشد؟؛ المپیاد زیست‌ شناسی سخنرانی محمد کرام ‌الدینی؛ مقاله ای با عنوان: اهمیت علم نجوم و اثرات آن بر پیشرفت تمدن بشری؛ سمیه حاج خلیلی و احمد شیخی؛ و گزارش انجمن آکادمی ­های علوم و مجامع علمی آسیا با عنوان: فرصت­ ها و چالش ­های پژوهش در مورد امنیت غذا و تغذیه و کشاورزی در آسیا از مطالب چاپ شده در این شماره است.

در بخش دیگری از مجله، کتاب های خرد و توسعه اثر رضا داوری اردکانی؛ مکتب اجتهادی آخوند خراسانی اثر سیدمصطفی محقق داماد؛ نارساخوانی رشدی در زبان فارسی به کوشش: رضا نیلی­ پور و همکاران؛ نقدی بر کتاب «نسبیت: خاص و عام» تألیف یوسف ثبوتی؛ نویسنده نقد: یاسمن فرزان؛ و چاپ پنجم کتاب تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران (دو مجلد)؛ تألیف: حسن تاج ­بخش معرفی شده اند. خلاصه اخبار به انگلیسی پایان بخش شماره 67 نشریه فرهنگستان است.

نظر شما