شناسهٔ خبر: 56197 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مبلغ کمک مستمری و طرح تکریم هنرمندان و نویسندگان افزایش یافت

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر امروز در نشستی با اصحاب رسانه عملکرد این صندوق در طول یک سال گذشته را تشریح کرد.

مبلغ کمک مستمری و طرح تکریم هنرمندان و نویسندگان افزایش یافت

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سیدحسین سیدزاده، ظهر امروز سه‌شنبه‌(۱۳شهریورماه) در نشست «اطلاع‌رسانی عملکرد صندوق اعتباری هنر در طول یک سال گذشته» با اشاره به شرایط اقتصادی امروز جامعه اظهار داشت: یکی از اقدامات صندوق اعتباری هنر پرداخت مبلغی به صورت ماهیانه در قالب دو طرح «تکریم» و «کمک مستمری» به سه هزار نفر از اعضای این صندوق است که به تناوب پرداخت می‌شود.
 
وی ادامه داد: در طرح تکریم مبلغ ۲۰۰هزار تومان به مشمولین پرداخت می‌شد اما این مبلغ پس از ارائه اسامی افراد توسط شورای ارزیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان واجد شرایط به مبلغ ۸۰۰هزار تومان افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درباره شرایط بهره‌مندی از طرح تکریم ابراز داشت: در این طرح هنرمندانی را که گواهی‌نامه درجه یک هنری دارند تحت پوشش قرار می‌دهیم، همچنین شرط سنی بالای ۶۰سال و ۳۵سال سابقه آفرینش حرفه‌ای هنری و داشتن حُسن شهرت در جامعه و سبک ویژه از شرایط این طرح است.

وی در تعریف طرح کمک مستمری بیان کرد: تمامی هنرمندانی‌که بنا به دلایلی از قبیل کهولت سن، عائله‌مندی، بیماری و از کارافتادگی قادر به تامین حداقل معاش زندگی خویش نبوده و از محل دیگری همچون صندوق بازنشستگی دولتی یا موسسات و نهاهای عمومی غیردولتی مستمری دریافت نکنند، پس از احراز صلاحیت و با تایید دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان کشور مشمول دریافت کمک مستمری می شوند.
 
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر همچنین درباره شرایط و ضوابط مشمولین طرح کمک مستمری خاطرنشان کرد: افراد شامل این طرح باید در صندوق اعتباری هنر عضویت داشته باشند، همچنین داشتن حداقل سن برای خانم ها ۵۵ سال و برای آقایان ۶۰سال تمام و حداقل بیست سال سابقه فعالیت در یکی از رشته های فرهنگی و هنری از شرایط این طرح است.
 
سیدزاده خاطرنشان کرد: در طرح کمک مستمری ماهیانه مبلغ ۱۵۰هزار تومان به دو هزار و ۴۸۵نفر از مشمولین طرح کمک مستمری تعلق می گیرد که این مبلغ پس از سال ها در سال۹۷ به ۲۵۰هزار تومان افزایش می یابد.
 
وی افزود: در صندوق اعتباری هنرمندان، هر هنرمندی که مشغول فعالیت است شناسایی و تحت پوشش قرار می دهیم.
 
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در بخش دیگری از این نشست درباره بیمه تامین اجتماعی به عنوان یکی از خدمات این صندوق به هنرمندان گفت: در سال ۹۶ حدود ۲۹هزار نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور از طریق صندوق اعتباری هنر به سازمان تامین اجتماعی معرفی شدند، تا پایان سال جاری نیز در نظر داریم بیش از سه هزار نفر دیگر از این اهالی از خدمات بیمه تامین اجتماعی صندوق بهره مند شوند.
 
سیدزاده تصریح کرد: سهم پرداختی صندوق اعتباری هنر در سال۹۷ بابت حق بیمه ماهانه هنرمندان (معادل ۱۰درصد) بیش از ۴۲ میلیارد تومان است.
 
وی با اشاره به بیمه درمان تکمیلی نیز عنوان کرد: در سال۹۶ بیش از ۲۰هزار نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه از خدمات بیمه درمان تکمیلی صندوق بهره مند شده اند، در سال۹۷ نیز صندوق اعتباری هنر خدمات بیمه تکمیلی را در سه طرح(امید، آرامش و رفاه) با تعهدات و پوشش های فراتر از سال قبل ارائه نموده است.
 
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ادامه داد: در طرح امید اعضای صندوق می توانند با پرداخت ماهانه تنها ۵هزار تومان از امکاناتی چون جبران هزینه های درمان بیمارستانی و اعمال جراحی تخصصی، جبران هزینه های زایمان بدون سقف بهره ببرند، خوشبختانه امسال بیش از ۲۷هزار و ۵۰۰ نفر از اعضای صندوق از مزایای بیمه درمان تکمیلی صندوق اعتباری هنر برخودار هستند.
 
سیدزاده با بیان اینکه ثبت نام بیمه تکمیلی سال۹۷ ابتدای مردادماه به ‌پایان رسید، تاکید کرد: بیش از نیمی از سهم بیمه متقاضیان بیمه تکمیلی توسط صندوق اعتباری هنر پرداخت می شود، بر این اساس حدود ۱۷میلیارد و پانصد میلیون تومان یارانه توسط صندوق بیمه تکمیلی سال۹۷ پرداخت می شود.
 
وی بیان کرد: در سال جاری برای اولین بار امکان پرداخت اقساطی حق بیمه درمان تکمیلی مشمولین طرح تکریم و مستمری از محل مقرری ماهانه فراهم شد.
 
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درباره سایر تسهیلات نیز گفت: تخصیص و توزیع منطقی منابع مالی با هدف توانمندسازی هنرمندانی که در مناطق کم برخوردار فعالیت می کنند از مهم ترین شاخص های برنامه ریزی صندوق اعتباری هنر است، طی سال جاری هزار و 165  نفر از اعضاء صندوق برای اخذ وام بدون بهره به بانک معرفی شده اند.
 
سیدزاده خاطرنشان کرد: به منظور حمایت از کارآفرینان حوزه فرهنگ و هنر اولین بار اقدام ‌مشترکی از سوی معاونت سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی با محوریت صندوق اعتباری هنر در حوزه سینما در دستور کار قرار گرفت، براین اساس از میان ۳۳پروژه معرفی شده به ۲۹پروژه تسهیلات ارزان قیمت و بدون بهره پرداخت شده است.
 
وی با اشاره به سفرهای حمایتی صندوق اعتباری هنر تصریح کرد: سفرهای حمایتی صندوق اعتباری هنر با هدف تمرکززدایی جغرافیایی و بهره مندی عادلانه فعالان فرهنگی و هنری کشور به ویژه مناطق محروم از خدمات صندوق اعتباری هنر در سال۹۶ آغاز و با جدیت در سال۹۷  دنبال می شود.
 
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر گفت: مدیران صندوق اعتباری هنر با سفر به ۹استان، ۶۲شهرستان و نقاط روستایی و طی بیش از ۴۰هزار کیلومتر از نزدیک‌ در جریان مسائل و مشکلات اهالی فرهنگ، هنر و رسانه قرار گرفتند.
 
سیدزاده با اشاره به سامانه «بیمانو» خاطرنشان کرد: این سامانه برای نظارت، شفافیت و هوشمندسازی فرآیند درمان هنرمندان ایجاد شده است، در اصل این سامانه با هدف سرعت و سهولت در ارائه خدمات بیمه شدگان، استقرار کارشناس ارزیاب بیمه در صندوق و ارزیابی فوری اسناد پزشکی، نظارت بر عملکرد شرکت‌های بیمه و ارتقاء پاسخگویی و ارائه اطلاعات شفاف به اهالی فرهنگ و هنر و رسانه طراحی شده است.
 
وی در پایان گفت: از طریق این سامانه اعضا در هر زمان و مکان امکان بارگذاری مدارک هزینه‌های پزشکی خود را دارند، سال گذشته بیش از ۲۶۰هزار سند درمانی توسط اعضای صندوق در سامانه بیمانو ثبت و از این طریق بر فرآیند رسیدگی به آن در شرکت بیمه نظارت شده است.

نظر شما