شناسهٔ خبر: 54205 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «بررسی در جامعه‌شناسی فرهنگی ایران» به چاپ دوم رسید

کتاب «بررسی در جامعه‌شناسی فرهنگی ایران» نوشته منوچهر محسنی به چاپ دوم رسید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «بررسی در جامعه‌شناسی فرهنگی ایران»، دستاورد پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به قلم منوچهر محسنی برای اولین بار در سال ۱۳۸۶ از سوی انتشارات پژوهشگاه منتشرشد، اخیرا طی تفاهمنامه همکاری مشترک با انتشارات علمی و فرهنگی، برای دومین بار در قطعی جدید و با طرح جلدی تازه درسال ۱۳۹۶، به بازار نشر آمده است.

در مقدمه چاپ دوم این کتاب محسنی وعده ویرایش نوین این اثر را داده و   متذکر شده است که باید در بررسی تحولات، مسائل و مشکلات کشور تاثیرات، تحولات فضای دیجیتال و تاثیرات جهانی‌شدن عمیق آن در حوزه فرهنگ، فضاها و شبکه‌های نوین اجتماعی، شکاف میان فرهنگ جاری و فرهنگ تجویزی، فاصله میان برنامه‌ریزی فرهنگی و حیات جاری فرهنگی و شیوه‌های ارزیابی تحولات فرهنگی را مدنظر قرارداد. کتاب «بررسی در جامعه‌شناسی فرهنگی ایران» تلاش می‌کند تا به این پرسش پاسخ دهد که حرکت‌های فرهنگی مردم در ایران، چه روابطی با برنامه‌ریزی‌ها، اقدامات و رهنمودهای فرهنگی دارد.

نویسنده این کتاب، تأکید می‌کند: سخن گفتن از جامعه‏‌شناسی فرهنگی یک کشور در بادی امر، حداقل با چهار دشواری عمده مواجه است؛ مشکل اول: جدا کردن جامعه‏‌شناسی از مردم‌‏شناسی، مشکل دوم: ابهام در مفهوم فرهنگ و قلمرو آن، مشکل سوم: پیوند دو مفهوم جامعه‏‌شناسی و فرهنگ و ساماندهی به رشته‌ای که برخی از پژوهشگران، موجودیت آن را با سوال مواجه می‏‌کنند و از سویی دیگر این رشته، جوان، در حال تکوین و تعریف‏‌پذیری آن دشوار است و مشکل چهارم: فقدان یا حداقل کمبود مطالعات مشابه است.

محسنی تلاش کرده در ۱۳ فصل به تدوین و تنظیم مباحث پژوهشی خود بپردازد. عناوین این فصول عبارتند از: مبانی جامعه‏‌شناسی فرهنگی؛ فرهنگ و دیدگاه‏‌های نظری؛ زمینه‌‏ها و پیشینه‏‌های مطالعاتی؛ فرهنگ، جامعه‏‌پذیری و روابط اجتماعی؛ فرهنگ، رسانه‌ها و ارتباطات اجتماعی؛ فضای رایانه‏‌ای و فرهنگ؛ هویت فرهنگی؛ هنجارها و ارزش‏‌ها؛ نگرش‌ها و رفتارهای فرهنگی؛ فرهنگ و نابرابری اجتماعی؛ دگرگونی‏‌ها و تحولات فرهنگی؛ آسیب‌شناسی فرهنگی و برنامه‌ریزی و مدیریت فرهنگی. محقق در انتهای هر فصل، نتایج مطالعات میدانی خود درباره جامعه ایران را فهرست‌وار ذکر کرده است. 
کتاب «بررسی در جامعه‌شناسی فرهنگی ایران» در ۴۳۶ صفحه و با قیمت ۲۵ هزار تومان منتشرشده است.

نظر شما