شناسهٔ خبر: 53937 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

« کارآفرینان صنعتی در عصر پهلوی» (حسن تفضلی در صنعت نساجی)

شیرین کم این تحقیق در حوزه مطالعات خرد به تحلیل زندگی یک فعال صنعتی و شرکت ریسندگی و بافندگی کاشان یعنی حسن تفضلی می‌پردازد.

« کارآفرینان صنعتی در عصر پهلوی» (حسن تفضلی در صنعت نساجی)

فریدون شیرین کام

گام نو: ۱۳۹۶

تعداد صفحه: ۲۴۸ صفحه

قیمت: جلد نرم ۲۶۰۰۰تومان، جلد سخت ۲۸۵۰۰ تومان

حسن تفضلی  طی شش دهه در صنعت – نساجی -  فعالیت داشت. بر خلاف سایر همکاران صنعتی، در حوزه های متعدد کار نکرد. این تحقیق در حوزه مطالعات خرد به تحلیل زندگی یک فعال صنعتی و شرکت ریسندگی و بافندگی کاشان می‌پردازد. مؤسسه در برش زمانی ۱۳۶۶ـ۱۳۱۳ و تحول آن از یک مؤسسه کوچک با ۱۰۰پرسنل به یک شرکت بزرگ با چند کارخانه و ۴۵۰۰ نیروی کار مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش سعی داشته تا با استفاده از مطالعه اسناد ثبت شرکت‌ها، کارخانه و اسناد خصوصی، مصاحبه  با ۳۵ نفر از همکاران تفضلی، منابع کتابخانه‌ای و نیز تحلیل تاریخی، بخشی از موقعیت  ایران معاصر  را روشن نماید. ارزیابی کارنامه حسن تفضلی در شکل‌گیری، توسعه و تداوم این فعالیت مورد توجه قرار گرفته و بر نقش کنشگر، نحوه نگرش و مدیریت او در بقا و پیشرفت مؤسسه و نقش کلیدی مدیریت او بر این واحد صنعتی  در  طی پنج دهه تأکید شده است. کتاب در چهار قسمت تنظیم شده: فصل اول  زندگانی شخصی، موقعیت خانوادگی  و دوران کودکی، ویژگی های اخلاقی، وصیت و فرجام زندگی،  فصل دوم ، فعالیت تجاری در طی دو دهه، تأسیس شرکت صنعتی در سال ۱۳۱۳ و گذار شرکت در یک روند تاریخی از ۱۳۱۳ تا ۱۳۶۶ مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل سوم تجربه و شیوه‌های مدیریت تفضلی بررسی و در فصل چهارم سرنوشت بنگاه تا پایان دوران مدیریت تفضلی سال ۱۳۶۶ و علل ناکامی و نتایج پس از آن در دهه هشتاد ارزیابی شده است.

* - تاکنون شش اثر درباره تاریخ اقتصادی ایران با نام‌های «موقعیت تجار و صاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی» مطالعه موردی خاندان لاجوردی ـ محمدتقی برخوردار و محمدرحیم ایروانی(سه جلد مستقل از هم)‌ گام نو، ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ همراه دکتر سعیدی،کتاب «راه پیشرفت‌ ،زندگی سیدمحمد گرامی» ۱۳۹۰‌، تسنیم نگار، کتاب «پیشگامان رشد»  ۱۳۸۹و کتاب « زندگینامه پنجاه کنش‌گر اقتصادی‌ ایران»، ۱۳۹۳، فرهنگ صبا، همراه فرجام‌نیا،  منتشر  نموده است.

نظر شما