شناسهٔ خبر: 45895 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آیا می‌توان خط جدیدی ابداع کرد؟

یک هنرمند خوشنویس گفت: ابداع خط جدید با تسلط بر اصول دوازده‌گانه خوشنویسی ممکن است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ هاشم طلاییان بجستانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نمی‌توان خط جدیدی را اختراع کرد، چون عده‌ای چند خط را اختراع کرده‌اند، از جمله خط معلی که بازار خوبی داشت و هنوز هم دارد و بعدها خط عرفان ابداع شد و به‌نظر نمی‌رسد که این قابلیت همچنان وجود داشته باشد.

او ادامه داد: اگر تمایل داشته باشیم که خط جدیدی اختراع کنیم، باید اساتیدی حضور داشته باشند که تمام اصول دوازده‌گانه خوش‌نویسی را مد نظر قرار دهند که عبارتند از ترکیب، کرسی، نسبت، ضعف، قوت، سطح، دور، صعود مجازی، نزول مجازی، اصول، صفا و شأن.

وی بیان کرد: در دوره ابن مقله، خطوط عربی توسط هاشم بغدادی و محمدهاشم خطاط که دو استاد بزرگ خط عربی هستند و آن‌ها هم مانند ابن مقله نظیر ندارند و آثار ارزشمندی را از خود باقی گذاشته‌اند، ابداع شد.

 بجستانی گفت: این امکان وجود ندارد که بتوان در مسیر چنین اساتیدی حرکت کرد تا خطی را اختراع کنیم مانند استاد فرشچیان که در نقاشی حرف اول دنیا را می‌زند، اما اصلی را در نقاشی به کمال رساند، به نام مینیاتور است که چهره، انگشتان، حالات بدن و حیوانات را آن‌قدر زیبا می‌کشد که هیچ نقاشی نمی‌تواند این چنین هنرمندانه طراحی کند.

او افزود: هنر خط، مانند نقاشی قوانینی دارد که نمی‌توان از آن سرپیچی کرد و اجرا نکردن آن قوانین، اصول دوازده‌گانه را به چالش می‌کشاند. در عین حال هنر خوشنویسی پیشرفت بسیاری داشته و برای هر اصلی از این اصول دوازده‌گانه می‌توان کتابی نوشت و سطرها درباره آن صحبت کرد که هر کدام مقاله یا رساله‌ای می‌شود. به همین دلیل می‌توان گفت که امروزه اختراع خط امکان‌پذیر نیست.

نظر شما