شناسهٔ خبر: 40195 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حساس سازی رسانه ها مهمترین هدف جشنواره اعتیاد و رسانه

رئیس جشنواره اعتیاد و رسانه مهمترین هدف جشنوراه را حساس سازی رسانه ها، اجتماعی کردن و جلوگیری از بحث اعتیاد در جامعه عنوان کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ فرزین رحیم نظری روز دوشنبه در نشست رسانه ای چهارمین جشنواره اعتیاد و رسانه، با اشاره به اینکه اولین دوره برگزاری این جشنواره به حدود هشت سال پیش برمی گردد، گفت: نخستین دوره تنها به بخش مکتوب اختصاص داشت که در دوره بعدی حوزه های دیداری و شنیداری نیز به آن اضافه شد.
وی با بیان اینکه چهارمین دور جشنواره که امسال برگزار خواهد شد، وقفه ای ۳ ساله دارد، افزود: در این دور مهمترین هدف، جلوگیری از اشاعه اعتیاد است و معتقدیم رسانه بهترین عملکرد را در این خصوص و محقق شدن این امر خواهد داشت.
این مدیر فرهنگی، حضور عبدالرضا رحمانی فضلی در وزارت کشور را در برگزاری این جشنواره بسیار موثر عنوان کرد و ادامه داد: وزیر کشور به دلیل اهمیتی که در این حوزه برایش وجود داشت در ابتدای حضور خود در وزارتخانه با برخی مسئولان که اتفاقا نخستین این افراد هنرمندان بودند؛ دیداری هایی داشت.
رحیم نظری افزود: وزیر کشور با تمام دسته هایی که با مردم در ارتباط هستند؛ رایزنی های بسیار خوبی انجام داد و به اهداف بسیار مثبتی دست پیدا کرد و الان وضعیت به شکلی شده است که هر هفته در نماز جمعه نیز به این موضوع اشاره می شود.
وی نتیجه فعالیت های چند سال اخیر و توجه به موضوع اعتیاد در حوزه فرهنگی را تولید فیلم هایی چون لامپ صد، نزدیک تر و عصر یخبندان عنوان کرد و گفت: نکته قابل تامل اینجاست که تمام این فیلم ها در بخش خصوصی تولید شده است و ما تنها در بحث مشاوره و کمک بسیار ناچیز در این پروژه ها حضور داشتیم.
مدیر کل روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه گفت: ساخت آلبوم موسیقی با نام «بگو نه» نیز برای رسیدن به اهدافمان در بحث جلوگیری از اعتیاد ارائه دادیم و در کل به این نتیجه رسیدیم که برای جا افتادن بحث اجتماعی کردن راه های جلوگیری از اعتیاد، رسانه و مطبوعات مهمترین عامل هستند و می توانند کمک شایانی به ما کنند و انصافا حمایت های بی شماری از جانب این ارگان ها صورت گرفته است.
مهلت ارائه آثار به دبیر خانه جشنواره از دیگر محور های سخنان رحیم نظری بود که در این باره توضیح داد: فرصت ارسال آثار تا آخر آبان ماه بود که به دلیل استقبال و درخواست بی شمار صاحب آثار این مهلت تا ۲۵ آذر تمدید شد.
وی دست یابی به جزئی ترین اطلاعات در این خصوص را نیز به سایت ستاد مبارزه با مواد مخدر راهنمایی کرد و افزود: در سایت، نحوه ارسال آثار به صورت کامل موجود دارد و علاقمندان به سادگی می توانند از آن استفاده کنند.
رحیم نظری تمامی اهداف جشنواره اعتیاد و رسانه را در سه بخش؛ حساس سازی رسانه ها و به تبع مردم در خصوص بحث اعتیاد، دیده شدن کار رسانه ها در این جشنواره در ازای جوایز برگزیدگان آن و اجتماعی کردن و جلوگیری از بحث اعتیاد در جامعه عنوان کرد.
وی افزود: اگر هر کسی به هر نحوی در هر پست و جایگاهی، درخصوص جلوگیری از بحث اعتیاد و مشکلات و عواقب آن اطلاع رسانی کند این موضوع تا حد بسیار زیادی اصلاح خواهد شد.
رئیس جشنواره اعتیاد و رسانه میزان آثار رسیده به جشنواره تا به امروز را ۱۷۰ اثر خواند و افزود: این تعداد آثار در حوزه های دیداری و شنیداری و مکتوب به جشنواره ارسال شده که با تمدید زمان مهلت ارسال آثار این تعداد بیشتر خواهد شد.
وی اضافه کرد: با صدا و سیمای هر استان نیز تفاهم هایی طی سال های گذشته و امسال داریم که با توجه به فرهنگ آن استان آثاری تولید و ارائه خواهد شد.
رحیم نظری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره زمان و محل برگزاری جشنواره نیز خاطرنشان کرد: عمده آثار ارسال شده قبلا نمایش داده شده و فقط در جشنواره نمایش داده می شود. شروع جشنواره نیمه آذر خواهد بود و اختتامیه آن قبل از پایان سال و احتمالا در بهمن ماه برگزار خواهد شد.
در ادامه این نشست رسانه ای جلال الدین صدری دبیر چهارمین جشنواره سراسری اعتیاد و رسانه نیز گفت: از ابتدای سال مقدمات برگزاری جشنواره از طرق مختلف انجام شد که در دوره چهارم ما بیشتر دنبال کیفیت هستیم تا کمیت و انتخاب آثار برجسته را مد نظر قرار دادیم.
وی با تاکید بر اینکه در بخش داوری نیز از اشخاصی سرشناس و کاربلد استفاده خواهیم کرد، افزود: در میان آثار ارسال شده افراد سرشناسی از حوزه های مختلف شرکت کرده اند که موجب افزایش سطح کیفی جشنواره خواهد شد.
دبیر چهارمین جشنواره سراسری اعتیاد و رسانه خاطرنشان کرد: مکان و جوایز جشنواره هنوز مشخص نشده که بعداً اطلاع رسانی می کنیم.

نظر شما