شناسهٔ خبر: 35941 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشست «علم، هژمونی و آب» برگزار می‎شود

نشست «علم، هژمونی و آب» در انجمن جامعه‎شناسی ایران برگزار می‎شود

فرهنگ امروز: از نگاه بسیاری از اندیشمندان و متخصصین مسائل آب، سرزمین ما در آستانه ورود به عصری است که آب به جدی‌ ترین چالش آن بدل خواهد شد. گزارش‌ها در زمینه زوال ذخایر استراتژیک آبی و پیش‌بینی ‌های بلندمدت اقلیمی نیز مؤید همین موضوع می ‌باشند. این شرایط سبب شده تا نه تنها کارآمدی رویکرد غالب در مقوله مدیریت آب که از دیرباز تحت سیطره علوم مهندسی قرارداشته، بیش از پیش مورد تردید واقع شود، بلکه اساساً بروز چنین وضعیت ناگواری ماحصل اتخاذ همین رویه در مدیریت کلان آب کشور قلمداد شود. شکل‌ گیری یک چنین فضایی پرسش های کلیدی و زیربنایی را در باب چیستی و درک مسأله آب پیش روی اندیشمندان این حوزه قرار داده است. اندیشکده تدبیر آب ایران با همراهی انجمن جامعه‌ شناسی ایران و انجمن مطالعات فرهنگی در نظر دارند که نشستی را با هدف پاسخگویی به این پرسش‌ها در روز یکشنبه مورخ ۱۱ مردادماه ۱۳۹۴ از ساعت ۱۶:۰۰ الی ۱۹:۰۰ در محل سالن اجتماعات انجمن‌ های علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار نماید.

این نشست با سخنرانی مهندس احسان توکلی نبوی (پژوهشگر مرکز آب و توسعه، دانشکده مطالعات خاورمیانه و آفریقا، دانشگاه لندن (SOAS)) و حضور دکتر سید محمد امین قانعی راد (رئیس انجمن جامعه شناسی ایران)، دکتر اسماعیل خلیلی (عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری) و دکتر محمد علی مرادی (پژوهشگر فلسفه) به عنوان اعضای پانل برگزار می‌گردد.

شایان ذکر است که این نشست در صدد پاسخگویی به پرسش‌های زیر است:

  1. مساله‌ آب در کشور ما از چه ماهیتی برخوردار است؟

  2. آیا بحران کنونی صرفاً ماحصل ضعف‌های فنی، ساختاری و سازمانی در نظام مدیریتی است یا به لایه‌های عمیق‌تری از درک و شناخت (به‌عنوان شکل‌دهنده مبانی چنین نظامی) نیز معطوف می‌شود؟ و در این صورت

  3. چه علت یا عواملی زمینه‌ساز بروز و تدام چنین ادراکی شده‌است؟

برگزارکنندگان از همه کارشناسان، روزنامه ‌نگاران، سیاستگذاران، سمن‌های زیست‌محیطی، بویژه پژوهشگران علوم اجتماعی، محققان محیط زیست، و مطالعات آب برای شرکت در این نشست دعوت می‌نمایند.

نظر شما