شناسهٔ خبر: 30377 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فرهادی خواستار برگزاری دومین کمیته علمی ایران و تاجیکستان شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران خواستار تشکیل و برگزاری هرچه سریع تر دومین کمیته علمی مشترک دو کشور با حضور نمایندگان منتخب در راستای عملیاتی کردن مفاد تفاهم نامه های منعقده شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، محمد فرهادی در دیدار با نعمت الله امام زاده، ضمن گفت و گو در خصوص گسترش روابط علمی و فناوری بین تهران و دوشنبه، ایران و تاجیکستان را دو کشورهم فکر، هم زبان و همراه توصیف کرد که در زمینه های دین و زبان و فرهنگ و آداب و رسوم، مشترکات فراوانی دارند.

وزیر علوم در ادامه افزود : همکاری های علمی مشترک بین دانشگاه های دو کشوربه دو شکل می تواند صورت پذیرد : ادامه تحصیل دانشجویان تاجیکی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا ، و ایجاد فرصت های مطالعاتی برای استادان دانشگاه های تاجیکستان در دانشگاه های بزرگ ایران . فرهادی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما تمایل داریم تا دانشجویان بیشتری از کشور تاجیکستان در دانشگاه های ایران تحصیل کنند ، گفت : ما می توانیم به دانشجویانی که به صورت منتخب برای تحصیل در دانشگاه های ایران پذیرش می شوند علاوه بر اعطای بورس تحصیلی در رشته های زبان و ادبیات فارسی ، در رشته های فنی و مهندسی و فناوری های نوین نیز بورس تحصیلی اعطا کنیم .

در ادامه این نشست نعمت الله امام زاده سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران با تبریک فرا رسیدن عید نوروز ، خواستار گسترش بیش از پیش روابط و مراودات علمی فناوری بین دو کشور شد و گفت : هم اکنون 450 دانشجوی تاجیکی در دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران تحصیل می کنند و ما در خواست می کنیم در صورت امکان این دانشجویان در رشته هایی پذیرش شوند که پس از فارغ التحصیلی بتوانند معضلات بخش های مختلف کشورمان را حل و فصل کنند .

وی افزود : تاجیکستان کشور جوانی است و انتظار حمایت بیشتر در زمینه های مختلف بویژه در بخش علم و فناوری از ایران را دارد و ما معتقدیم دانشجویان تاجیک با تحصیل در دانشگاه های ایران بهتر تعلیم می بینند و از پیشرفت های علمی ایران در زمینه های مختلف به بهترین نحو ممکن بهره مند می شوند .

همچنین در این دیدار حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم با بیان اینکه طبق توافق نامه منعقده بین دو کشور ، سالانه 200 نفر از دانشجویان تاجیکی می توانند به صورت بورسیه در دانشگاه های ایران تحصیل کنند ، گفت : در خصوص ارتباطات بین دانشگاهی نیز هم اکنون دانشگاه تکنیکی تاجیکستان با دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی و دانشگاه ملی این کشور با دانشگاه تربیت مدرس ارتباطات مناسبی دارند .

نظر شما