شناسهٔ خبر: 27667 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سیدمهدی الوانی: کشور‌های توسعه یافته از علم، مقاله تولیدکردند در حالی که ما با مقاله دنبال تولید علم هستیم

سیدمهدی الوانی، برای تقویت پایه‌های فرهنگ کتابخوانی در کشور پیشنهاد کرد: کتاب باید مانند سایر ابزار حیات بشری درنظر گرفته شود و معتقد است : کشور‌های توسعه یافته، علم داشتند و از علم مقاله تولید کرده‌اند و این در حالی است که ما به دنبال تولید علم از مقاله هستیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دکتر سیدمهدی الوانی، چهره ماندگار و پدر علم مدیریت، درباره وضعیت کتابخوانی در کشور اظهار کرد: با توجه به اهداف درنظر گرفته شده به‌نظر می‌رسد وضعیت کتا‌بخوانی در شرایط مناسبی قرار ندارد.
 
وی برای توسعه فرهنگ‌ کتابخوانی پیشنهاد کرد: من فکر می‌کنم دولت باید در گسترش فرهنگ کتابخوانی مانند سایر حوزه‌ها یارانه اختصاص دهد؛ به‌عبارتی دیگر کتاب نیز مانند سایر ابزار حیات انسانی درنظر گرفته شود.
 
الوانی درباره تاثیر تولید کتاب از سوی پژوهشگران برای تامین منابع دانشگاهی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد علاقه پژوهشگران به تولید مقاله در مقایسه با تولید کتاب، در دیدگاه اشتباه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ریشه دارد.
 
رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد قزوین در ادامه گفت: مقاله زاییده علم است، نه زاینده علم؛ اما تصور ما این است که هرچه تعداد مقالات افزایش پیدا کند، زمینه توسعه علم خواهد شد.
 
ما در ایران به دنبال تولید علم از مقاله هستیم
چهره ماندگار علم مدیریت ایران تصریح کرد: کشور‌های توسعه یافته، علم داشتند و از علم مقاله تولید کرده‌اند و این در حالی است که ما به دنبال تولید علم از مقاله هستیم. نتیجه این نگاه نیز شوق دانشگاهیان به مقاله‌نویسی است.
 
مؤلف برتر کتاب‌های دانشگاه پیام نور، درباره تحول دیدگاه جامعه نسبت به این دانشگاه کتاب‌محور گفت: به‌نظر می‌رسد رسالت دانشگاه پیام‌نور از ابتدا تقلید حرکت سایر دانشگاه‌ها نبوده است. رسالت ابتدایی این دانشگاه، دسترسی به جایگاهی است که سایر دانشگاه‌ها از آن دور هستند.  

الوانی در پایان یادآور شد: خارج شدن از پراکندگی جغرافیایی و معرفی بیشتر به مخاطبانی که اثر برای آن‌ها ایجاد شده، می‌تواند در رشد بیشتر این دانشگاه کتاب‌محور موثر باشد. بازبینی کتاب‌های تولیدی نیز لازمه تحول این دانشگاه به‌حساب می‌آید.
 
 درباره پدر علم مدیریت ایران
 سیدمهدی الوانی، متولد سال 1323 تهران و پدر علم مدیریت ایران است. وی تحصیلات عالی خود در مقطع دکتر را در رشته مدیریت دولتی از دانشگاه کالیفرنیا به پایان رسانده است.  

استاد الوانی که تألیف و ترجمه بیش از 30 عنوان کتاب و تدوین بیش از 150 عنوان مقاله علمی در کارنامه علمی وی دیده می‌شود، در حال حاضر ریاست دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد قزوین را برعهده دارد. الوانی همچنین عضو هیات علمی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی و صاحب کرسی تدریس در دانشکده مدیریت دپارتمان پردیس فارابی دانشگاه تهران است.
 
از جمله ابتکارات این چهره ماندگار مدیریت ایران که با مشارکت همسرش محقق شده، گستره علم مدیریت در ایران، طرح‌ریزی و اجرای شاخه و درس مدیریت تطبیقی است.

نظر شما