شناسهٔ خبر: 27294 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اودلاجان، جدیدترین کتاب ناصر تکمیل‌همایون

«اودلاجان» جدیدترین کتاب پژوهشی ناصر تکمیل همایون است. وی در این کتاب محله اودلاجان، از محله‌های قدیمی تهران را در بستر تاریخی‌اش معرفی کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محله اودلاجان که به غلط «عودلاجان» نوشته می‌شود، یکی از محله‌های تاریخی شهر تهران، حدفاصل خیابان امیرکبیر و خیابان ۱۵ خرداد است. سه محله امام‌زاده یحیی، پامنار و ناصرخسرو، این کلان محله شهرتهران را تشکیل می‌دهند. «اودلاجان» در دوره‌های مختلف، یکی از محله‌های یهودی نشین شهر تهران بود.

روی جلد کتاب


ناصر تکمیل همایون در جدیدترین کتاب خود به معرفی این محله قدیمی تهران پرداخته و سیر تحول آن را در دوره‌های مختلف تاریخی نشان داده است. این کتاب پنج فصل دارد که عناوین آنها به ترتیب عبارتند از: «سابقه تاریخی محلّات تهران»، «کلان‌محله اودلاجان و تحولات جغرافیایی آن»، «عوامل اجتماعی و اقتصادی شکل‌گیری محله [عودلاجان]»، «پراکندگی ساکنان و تعلقات آنان» و «اوضاع کنونی و نوع بازسازی فرهنگی».

تکمیل همایون در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «روستای گمنام و کم‌نشان شهر تهران، در هشت کیلومتری شمال شهر باستانی و بزرگ ری، مشهور به ام‌البلاد قرار داشته است. ساکنان آن در تابستان‌ها با رفتن به سوی شمال، در شمیران و قصران و کوهپایه‌های البرز، در فضای دل‌انگیزی امان می‌یافتند... این روستای کوچک اندک اندک به‌صورت یک شهرک درآمد و در سال ۹۶۱ قمری به دستور شاه طهماسب صفوی به شهری جدید مبدل شد که اکنون آن را به عنوان «منطقه صفوی» شهر تهران نام داده‌اند. محله اودلاجان بخشی از منطقه صفوی شهر تهران است.»

«اودلاجان» چهارمین جلد از مجموعه «تهران پژوهی» دفتر پژوهش‌های فرهنگی است. از این مجموعه پیشتر کتاب‌های «بازار تهران» در دو جلد، «امامزاده قاسم» و «محله خانی‌آباد:‌زادگاه جهان پهلوان تختی» منتشر شده‌اند.

«اودلاجان» نوشته ناصر تکمیل همایون با طراحی جلدی از فریده داورزنی، در شمارگان هزار نسخه، ۱۰۰ صفحه و بهای ۱۲ هزار تومان از سوی دفتر پژوهش‌های فرهنگی در اختیار علاقه‌مندان به مطالعه درباره شهر تهران قرار گرفته است.

«تاریخ ایران در یک نگاه»، «آموزش و پرورش در ایران»، «تاریخ اجتماعی و فرهنگی تهران: از آغاز تا دارالخلافه ناصری»، «گستره فرهنگی و مرزهای تاریخی ایران زمین»، «مرزهای ایران در دوره معاصر» و «سرگذشت دریای مازندران» نام شماری از دیگر کتاب‌های منتشر شده تکمیل همایون است.

نظر شما