شناسهٔ خبر: 24734 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

نقد و قدرت

نقد و قدرت کدام الگوی نقد – الگوی فوکویی یا هابرماسی – از جهات فلسفی و عملی برتر است به خصوص با توجه به ماهیت و نقش قدرت در جامعه معاصر؟ مایکل کلی در جمع‌آوری این مجموعه خواسته است به این مساله در ارتباط با نظریه‌ی اخلاقی، سیاسی و اجتماعی دو دهه 1970 و 1980 بپردازد.

نام کتاب: نقد و قدرت

نویسنده: مایکل‌ کلی

مترجم: فرزان سجودی

ناشر: اختران

چاپ: ۱۳۹۳ (چاپ اول ۱۳۸۵)

تعداد صفحه: ۲۱۴ صفحه

قیمت: ۱۰ هزار تومان

 

 

فرهنگ امروز؛ کدام الگوی نقد – الگوی فوکویی یا هابرماسی – از جهات فلسفی و عملی برتر است به خصوص با توجه به ماهیت و نقش قدرت در جامعه معاصر؟ مایکل کلی در جمع آوری این مجموعه خواسته است به این مساله در ارتباط با نظریه اخلاقی، سیاسی و اجتماعی دو دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ بپردازد.

میشل فوکو و یورگن هابرماس تازه داشتند با کار یکدیگر آشنا می‌شدند که فوکو در سال ۱۹۸۴ درگذشت. آنها حتی در مورد امکان یک مناظره رسمی در باب روشنگری در محیط بی طرف ایالات متحده گفتگو کرده بودند. در دهه بعد از آن هابرماس و همفکرانش کماکان به شیوه‌های متفاوت به فوکو پاسخ داده‎اند اما پیروان فوکو چندان تمایلی به گرفتن طرف او در این گفتگو نشان نداده‎اند به همین دلیل تبادل بسیار ارزشمند دیدگاه‎ها درباره‌ی ماهیت و محدودیت‎های فلسفه در عصر کنونی هرگز به طور کامل تحقق نیافت. در این مجموعه مایکل کلی این مناظره را به طریقی بازآفرینی می‎کند که راه را برای بحث‎های بعدی باز می‎کند.

بخش اول این کتاب از قطعاتی از مناظره‌ی صریح یا ضمنی بین فوکو و هابرماس تشکیل شده است. قطعه‌ی اول دو سخنرانی نام دارد که فوکو در سال ۱۹۷۶ در کولژدوفرانس ایراد کرده است. این سخنرانی‌ها بیانگر تمایزی است که فوکو بین قدرت قضایی و قدرت انضباطی قائل می‌شود. در بخش دوم مقالاتی از اکسل هانت نانسی فریزر ریچارد برنشتاین ژیل دلوز و ... آمده است. این مقالات معرف مراحل مختلف پی گیری مناظره‎ی اولیه هستند.

نظر شما