شناسهٔ خبر: 21837 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تحصیل 65 هزار طلبه خواهر

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: نظام تعلیم و تربیت حوزه‌های علمیه نظامی منحصر به فرد است و سنت‌های اصیل حوزه باید حفظ شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی در مراسم افتتاح سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران که پیش از ظهر یکشنبه در سالن همایش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه حوزه علمیه فرصتی برای تجدید پیمان و سربازی امام زمان(عج) است، گفت: روحانیت و حوزه‌های علمیه در طول تاریخ تاکنون نشان داده‌اند که در طریق سربازی علاوه بر بذل آنچه در توان دارند بذل جان نیز خواهند داشت.

وی بیان کرد: گاهی انسان در طول تحصیل و اشتغالات زندگی غفلت کرده و فراموش می‌کند که در چه مسیر با برکت و پرثمری قدم گذاشته‌ است.

عضو جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: علم آموزی باید برای کسب معرفت و نه برای کسب تخصص، مخاصمه یا حتی خود علم باشد زیرا افرادی هستند که علم را برای خود علم می‌آموزند اما انچه را که آموخته‌اند در خدمت زورمداران عالم قرار می‌دهند.

در حوزه‌های علمیه علم آموزی فقط برای خدا است

وی با تاکید براینکه در حوزه‌های علمیه علم آموزی فقط برای خدا است، ادامه داد: همه آموزش‌ها برای خدا است و ما باید این را بدانیم که وارث انبیاء هستیم و همانگونه که انبیاء در انجام رسالت خود جز به خدا نمی‌اندیشیدند ما هم تلاش کنیم تا آموختنمان و ارجرای آموخته‌ها همه برای خدا باشد.

حجت الاسلام جمشیدی در ادامه درباره عمل به آموخته‌ها عنوان کرد: در حوزه‌های علمیه اینگونه است که هرچه افراد به هرم حوزه‌های علمیه نزدیک می‌شوند تواضع علمی و معنوی افراد بیشتر می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید به اصول و سنت‌های حوزه پایبند بود، ادامه داد: برخی مواقع دیده می‌شود در نظام سازی‌ها به اصول و سنت‌های مبارک حوزه کمتر توجه یا از آن غفلت می‌شود و ما نباید هرگز از سنت‌های اصیل و ارزش‌های حاکم در حوزه‌های علمیه دست برداریم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: اخیرا طی تحقیقی که صورت گرفته در بخش‌هایی از نظام آموزشی کشور ژاپن که برای چند دهه خود پیشنهاد کرده برخی از سنت‌های حوزه علمیه مانند مباحثه دیده می‌شود که این نشان دهنده اصیل بودن سنت‌های حوزه علمیه است.

وی افزود: نظام تعلیم و تربیت حوزه‌های علمیه نظامی منحصر به فرد است که شاگرد از روز اول تحصیل به قصد قربت و برای خدا وارد حوزه می‌شود و اساتید نیز به قصد قربت علم را به طلاب می‌آموزند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران تاکید کرد: اشتباه می‌کنند کسانی که از روی خیرخواهی گمان می‌کنند با مدل دانشگاهی حوزه را ارتقا دهند این درحالی است که نظام تربیتی و ویژگی‌های مثبت که حوزه دارد نباید مورد بی‌توجهی و غفلت واقع شود.

تحصیل ۶۵ هزار نفر در حوزه علمیه خواهران

وی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون حدود ۶۵ هزار شاغل به تحصیل در سطح دو و سه در حوزه‌های علمیه وجود دارد اظهار داشت: ‌ در مجموع سطح دو و سه ۵ هزار و ۷۰۳ استاد در حوزه‌های علمیه وجود دارد.

حجت الاسلام جمشیدی ادامه داد: در ابتدای تاسیس حوزه علمیه خواهران یکی از مشکلات نبودن استاد و نبود افراد واجد شرایط بود ولی امروز به برکت حوزه‌های علمیه نسبت اساتید برادر به نسبت اساتید خواهر تقریبا ۲۰ درصد است و ما امیدواریم که در آینده با گسترش آموزش‌ها بتوانیم این نسبت را به صفر برسانیم و در حوزه‌های خواهران از اساتید برادر استفاده نشود.

وی در ادامه با اشاره به اعزام خواهران مبلغه بیان کرد: از تعداد فرصت‌های تبلیغی بیش از ۱۱ هزار و ۹۰۰ مورد اعزام به دانشگاه‌ها، ۶۷ هزار و ۱۱۲ مورد به مدارس و ۳۵۹ هزار و ۳۰۶ مورد برای اقامه نماز اعزام شده‌اند که این نشان می‌دهد بیش از یک سوم مدارس آموزش و پرورش در کشور تحت پوشش حوزه علمیه خواهران هستند.

فعالیت بیش از سه هزار طلبه خواهر در زمینه وبلاگ نویسی

حجت الاسلام جمشیدی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از سه هزار نفر از طلاب حوزه علمیه خواهران در زمینه وبلاگ نویسی فعالیت می‌کنند گفت: خواهران طلبه ظرفیت بالایی هستند که باید در حوزه فضای مجازی فعالیت کنند و نباید این فضا برای کسانی که می‌توانند تاثیرگذار باشند ناگشوده باشد.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار ۲ میلیون نفر از وبلاگ خواهر طلبه بازدید کرده‌اند گفت: فضای مجازی فرصتی است که از آن می‌توان پیام دین را به سراسر دنیا برسانیم.

برگزاری ۵۰ کرسی آزاداندیشی

عضو جامعه مدرسین حوزه در ادامه به برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی اشاره و ابراز داشت: در سال ۹۱ بیش از ۵۰ کرسی آزاد اندیشی در حوزه خواهران برگزار شده در ما امیدواریم این تعداد در سال ۹۳ با حضور اندیشمندان و توسعه آموزش‌ها افزایش داشته باشد.

وی با اشاره به حضور حداکثری خواهران در جشنواره‌های پژوهشی همچون جشنواره علامه حلی بیان داشت: در سالیان متوالی در جشنواره‌هایی که با حضور برادران و خواهران طلبه برگزار شده شرکت کنندگان خواهر بیشتر از برادران بوده که این نوید بخش یک حرکت علمی شکل گرفته در حوزه علمیه خواهران است.

حجت الاسلام جمشیدی در ادامه به شکل گیری ۳۸ شورای علمی و پژوهشی حوزه علمیه خواهران در استان‌های مختلف اشاره و گفت: ۷۹ کانون پژوهشی ویژه واحدهای علمی و تربیتی سطح ۲ و ۲۶ انجمن پژوهشی علمی و تربیتی سطح سه و ۲۳۶ انجمن پژوهشی ویژه فارغ التحصیلان در حوزه‌های علمیه خواهران تشکیل شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با تاکید بر اینکه امروز حوزه علمیه خواهران به یک پدیده تبدیل شده است، گفت: این پدیده باید در مقابل توطئه دشمنان، شبهات و عرفان‌های کاذب و مکاتب دروغین و جنگ نرم دشمنی ایستادگی کنند.

وی بیان کرد: امروز علما و مراجع نیز در دیدار‌ها و گفتگوهای خود حوزه‌های علمیه خواهران را مورد تاکید قرار می‌دهند.

نظر شما