شناسهٔ خبر: 11999 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پیروزمند: «ارتقای سطح اخلاق» در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) مدنظر بود

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: حضرت امام در رفتار سیاسی خود تنها به موفقیت در مقابل دشمن نمی‌اندیشید بلکه در حرکت سیاسی، ارتقا بینش، انسجام و همدلی مردم و ارتقا سطح اخلاق در رفتار عمومی مردم را مدنظر داشت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند قائم مقام و عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم درباره شخصیت جامع و کامل امام راحل گفت: طبیعتاً این جامعیت در رفتار امام ناشی از چند حوزه تفکر و اندیشه اسلامی با ترکیب عرفان، فلسفه، فقه و تفسیر است.

وی با بیان اینکه امام راحل در رفتار سیاسی خود تنها به موفقیت در قبال رقیب و دشمن خود نمی‌اندیشیدند، یادآور شد: ارتقای بینش و انسجام و همدلی مردم از جمله رفتار سیاسی امام راحل بود. البته در جهت‌گیری ایشان علاوه بر انسجام و همدلی، ارتقای ارزش‌های الهی، اهتزاز پرچم توحید و در نقطه مقابل به زیر کشیدن ستمگران عالم نیز دیده می‌شود.

حجت‌الاسلام پیروزمند با اشاره به اینکه مفاهیم اخلاقی در اندیشه سیاسی امام راحل متجلی شده بود، توضیح داد: این مفاهیم به معنای توکل به خدای متعال، اعتماد به مردم، انزجار و بی اعتمادی نسبت به ظالمان و مخالفان اسلام است به همین دلیل امام راحل همت بلندی داشتند و صرفاً اندیشه و تحرک سیاسی ایشان به مقیاس ملی محدود نبود چرا که ایشان به دنبال صدور انقلاب بودند.

وی در ادامه افزود: صدور انقلاب یعنی صدور زیستی که در بستر فرهنگ اسلام امام راحل به بشریت به ویژه مسلمین ارائه داد و تلاشش بر این بود که الگوی زیستن را جهانی کند طبیعتاً نظام سیاسی یک اهرم و ابزاری برای تحقق این ارزش‌ها از منظر اندیشه امام است.

حجت‌الاسلام پیروزمند در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه در زمینه صدور انقلاب از دوران امام تا اکنون موفق عمل کردیم، توضیح داد: قطعاً در حوادثی که در سال‌های اخیر مشاهده کردیم قرائن قابل قبولی بر این معنا وجود دارد که کشورهای اسلامی از شمال آفریقا تا خاورمیانه این پیام را دریافت کردند و هم اینکه زندگی زیر بیرق سلاطین جور محتوم این ملت‌ها نیست و همه آنها این را باور کردند که با اتکا به اراده خود می‌توانند سرنوشتشان را رقم بزنند و از منظر ایجابی نیز پذیرفتند که با رجوع به ارزش‌های اسلامی می‌توانند روی پای خود بایستند و تجربه جدیدی را رقم بزنند.

وی در پایان اظهار داشت: البته متأسفانه در این رویکرد ایجابی جریان انحرافی و غیر معقول تکفیری تلاش کرده تا چهره قبیح و نامعقول از اسلام در مقابل چشم دنیا قرار بدهد، این بلای بزرگی است که مسلمین باید از شیعه و سنی دست به دست هم بدهند و آفت را از خود بزدایند و با از بین بردن آن در سرعت رشد انقلاب‌ها در منطقه تحرک افزونی ایجاد کنند.

نظر شما