شناسهٔ خبر: 28265 - سرویس دیگر رسانه ها

امكان تأسيس علوم انسانی اسلامی بررسی شد

با ارائه دكتر دادجوی و نقد دكتر قائمی‌نيا و دكتر موحدابطحی نشست امكان تأسيس علوم انسانی اسلامی برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ به همت گروه معرفت‌ شناسي پژوهشكده حكمت و دين پژوهي پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نشست «امكان تأسيس علوم انساني اسلامي» برگزار شد.

در اين نشست دكتر مهدي عباس زاده به عنوان دبير، دكتر ابراهيم دادجوي به عنوان سخنران و حجت الاسلام و المسلمين دكتر عليرضا قائمي نيا و دكتر سيدمحمدتقي موحدابطحي به عنوان منتقد، حضور يافتند.

دكتر دادجوي كه درباره ديدگاه خود درباره امكان تأسيس علوم انساني اسلامي سخن مي‌گفت با تأكيد بر اين نكته كه به مقوله علوم انساني اسلامي مي توان با يكي از دو ديدگاه تأسيسي و تهذيبي نگريست، افزود: بنا بر دلايل متعدد نقدهاي جدي بر ديدگاه تأسيسي وارد است و البته در تحقيق انجام شده، منظور از تأسيس، ابداع و به وجود آوردن علم جديدي است. تأسيس يعني ابداع چيزي، ابداع حكمي كه بلاسابقه است و با توجه به اين معنا، تأسيس علوم انساني اسلامي محال است.

عضو هيئت علمي گروه معرفت شناسي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با توجه به سه دليل ۱. مستقلات عقليه، ۲. رويه ائمه معصومين عليهم السلام و بزرگان انديشه در مذهب تشيع در برخورد با مسائل علمي، و ۳. معيار صدق، تأسيس علوم انساني اسلامي را امكان پذير ندانست.

دادجوي با تقسيم علوم انساني به دو دسته دورن ديني (نقلي) و برون ديني (غير نقلي)، براي علوم درون ديني وجه تأسيسي و براي علوم برون ديني وجه تهذيبي قايل شد.

دكتر قائمي نيا به عناون نخستين ناقد نشست، با انتقاد از تصويري كه دكتر دادجوي از علم ارائه كرده است، گفت: از مجموعه سخنان ايشان اينگونه بر مي آيد كه منظور ايشان از علم ديني، علمي است كه منبع اش در دين باشد. دوم اينكه مقصود از دين را مشخص نكردند كه به نظر من دين و شرع را يكي دانسته اند.

عضو هيأت علمي گروه معرفت‌شناسي پژوهشگاه با تأكيد بر اين موضوع كه بايد منظور از تأسيس دقيقاً روشن شود، به طرح مجموعه اي از پرسش ها درباره مفاهيم و ادله ارائه شده در ديدگاه دكتر دادجوي پرداخت.

در ادامه اين نشست دكتر سيدمحمدتقي موحد ابطحي با ابراز موافقت خود با موضوع و ايده مقاله دكتر دادجوي مبني بر انتخاب روش تهذيبي براي رسيدن به علوم انساني اسلامي گفت: هرچند كه با ايده موافقم، اما قوياً با شيوه تقرير ايشان مخالفم. اگر بيشتر از ادبيات ديني استفاده مي كردند قطعاً موفق تر بودند.

وي با اشاره به اين موضوع كه بايد ديدگاه هايي همچون تأسيسي، استنباطي، تهذيبي و فلسفه مضاف بررسي و در صورت امكان به دو ديدگاه تأسيسي و تهذيبي فروكاسته مي شد، افزود: تأسيسي كه شما استفاده مي كنيد با تأسيس با ادبيات رايج درباره علوم ديني متفاوت است.

در پايان اين نشست دكتر دادجوي به برخي از انتقادات پاسخ گفت و برخي از كاستي ها را نيز وارد دانست.

گفتني است نشست علمي «امكان تأسيس علوم انساني اسلامي» در دفتر قم پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي برگزار شد.