شناسهٔ خبر: 23583 - سرویس دیگر رسانه ها

اهدای دست‌نوشته‌های تونی موریسون، برنده نوبل، به کتابخانه دانشگاه پرینستون

دست‌نوشته‌های تونی موریسون، برنده نوبل ادبیات به صورت دائمی وارد قفسه‌های کتابخانه دانشگاه پرینستون – جایی که این نویسنده برجسته مدت 17 سال خدمت کرد – شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «کریستوفر ایزگروبر» رئیس دانشگاه پرینستون ضمن ابراز خوشحالی از این اتفاق گفت: فارغ‌التحصیل همین دانشگاه دوباره به محل تحصیل و کار خود بازگشت!

وی افزود تونی موریسون در میان غول‌های ادبیات امریکا نقش مستحکمی داشته و من خوشحالم که دست‌نوشته‌ها و مقالات خود را به دانشگاه اهدا کرده است و این منبع قوی برای دانشجویان و محققان خواهد بود که در آثار ادبی وی غوطه‌ور شوند و باعث افتخار است که معلم و نویسنده همین دانشگاه ۲۵ سال نتیجه کارهای خود را به ما داده است و سعی خواهیم کرد به حفظ میراث وی کمک کنیم.

گفتنی است موریسون به‌عنوان اولین زن افریقایی-امریکایی در سال ۱۹۹۳ برنده جایزه نوبل ادبیات شد. پیش‌تر نیز در سال ۱۹۷۷ به خاطر «آهنگ سلیمان» جایزه منتقدان کتاب ملی امریکا را به خود اختصاص داد و بعداً در سال ۱۹۸۸ رمان «معشوق» وی برنده جایزه پولیتزر شد. در سال ۲۰۰۰ نیز مدال ملی علوم انسانی و در سال ۲۰۱۲ نیز از دست اوباما مدال آزادی را دریافت کرد.

موریسون در سال ۱۹۸۹ عضو دانشگاه پرینستون در بخش برنامه نوشتن خلاقانه شد و تا سال ۲۰۰۶ که بازنشسته شد، برای این دانشگاه مشغول به خدمت بود.

بیش از ۱۸۰ دست‌نوشته و مقاله از موریسون گرداوری شده بود که اینک در کتابخانه پرینستون برای همیشه نگهداری می‌شود و ۲۰ الی ۲۴ نوامبر نیز در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.