شناسهٔ خبر: 28355 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

این هنر، یادگار دوره صفویه است

کاغذها و روزنامه‌های باطله را خیس می‌کند و از خمیر آن انواع ظرف‌ها را می‌سازد. ظرف‌هایی که طرفداران زیادی هم دارد و سازگار با محیط زیست است...

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ هنرش را «پاپیه ماشه» معرفی می‌کند و می‌گوید، تنها اسمش غربی است و از دوره صفویان این هنر رونق داشته و در اصل یک هنر ایرانی است و او حالا کاربردی‌تر و به شکل دیگری به آن می‌پردازد. پاپیه ماشه را در فرهنگ لغت «کاغذ فشرده شده» تعریف کرده‌اند.

فهیمه اصفهانی درباره‌ی هنر «پاپیه ماشه» اظهار می‌کند: از سال 82 کار پاپیه ماشه را شروع کردم. این کار نسبت به دیگر هنرها دشوارتر است و چندین مرحله کار می‌برد. قلمدان‌ها و جلد کتاب‌های قدیمی پاپیه ماشه بوده است و این کار همچنان انجام می‌شود. من هم با مطالعه کتاب‌ها و آزمون و خطا کردن و بدون آنکه دوره‌ این کار را با استادی بگذرانم، آن را یاد گرفتم؛ اما تصمیم گرفتم کار جدیدی از پاپیه ماشه را ارائه دهم.

این هنرمند می‌گوید: زمانی که برای اولین‌بار کارهایم را در نمایشگاهی در مازندران به نمایش گذاشتم از آن استقبال بسیاری شد و من برای ادامه‌ی کار تشویق شدم.

 

1422708082503_papi.jpg

پاپیه ماشه

 

او بیان می‌کند: تصمیم گرفتم کارها را بیشتر به شکل کاربردی انجام دهم، چون "پاپیه ماشه" همان نقاشی لاکی و روغنی است؛ بنابراین ظروفی ساختم که حداقل بتوان آن را چندین بار استفاده کرد و تنها دکوری نباشد.

اصفهانی اظهار می‌کند: تمام ظرف‌هایی که درست می‌کنم قابل بازیافت و سازگار با محیط‌زیست است‌، حتی برای سفره هفت سین ماهی قرمز را در یکی از این ظرف‌ها ریختم، البته بعد از یک روز به خاطر رنگ‌های روغن ظرف، ماهی را از آن بیرون آوردم؛ اما آب را در ظرف گذاشتم تا مقاومت آن را بسنجم، بعد آب ظرف را خالی کردم‌، ظرف خشک و مثل روز اولش شد.

این هنرمند درباره درست کردن خمیر کاغذ پاپیه ماشه می‌گوید: روزنامه‌ها و کاغذهای باطله را خیس می‌کنم و بعد از آنکه نرم شد با چسب و مواد دیگری مالش می‌دهم تا به شکل خمیر یکدستی در بیاید و بعد آن را قالب‌گیری و خشک می‌کنم. خشک شدن آن هم روند طولانی دارد و اگر کنار کوره یا جای گرمی باشد حداقل دو روزه خشک می‌شود و اگر در هوای آزاد قرار بگیرد حدود پنج روز تا خشک شدن زمان می‌برد.

 

پاپیه ماشه

 

اصفهانی 12 سال است که این کار را انجام می‌دهد و اخیرا کارت صنایع دستی گرفته است و تصمیم دارد "پاپیه ماشه" را هم آموزش دهد. او می‌گوید: خیلی‌ها دوست دارند این کار را یاد بگیرند و درخواست کردند تا کلاس آموزشی بگذارم.

ارزان‌ترین کارهای او 10 هزار تومان و پرفروش‌ترین کارهایش سِت سفره هفت سین است. او همچنین ادعا می‌کند گردشگران خارجی هم از کارهایش که با طرح‌های سنتی خورشید خانم و بوته جقه نقاشی شده استقبال بسیاری کرده‌اند.

این هنرمند که حدود 57 سال دارد بیان می‌کند: پاپیه ماشه هنر اصلی ایرانی است که فرانسوی‌ها بعد از آشنایی و یادگیری تکنیک آن، اسم پاپیه ماشه را برایش انتخاب کردند. این هنر در قرن 16 و 17 در مراکزی مثل اصفهان که پایتخت صفویان بوده و همچنین تبریز و قزوین رواج داشته است و با آن جلد کتاب، قلمدان، جعبه آرایش، قاب آئینه و ... درست می‌کردند.

 

پاپیه ماشه

 

پاپیه ماشه

نظر شما