شناسهٔ خبر: 28349 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

مهرنامه

39 مهرنامه پرونده‌ی اصلی خود را با عنوان «تجربه‌ی ناتمام» به دولت موقت اختصاص داده است و با طرح این پرسش که چرا ۲۰ سال پس از مهندس بازرگان، جریان راست ایران هم‌چنان نابسامان و متفرق است، به معرفی و بررسی ابعاد مختلف شخصیتی مهدی بازرگان از نظرگاه‌های سیاسی، اقتصادی، ایدئولوژیک و .. پرداخته است.

فرهنگ امروز: شماره‌ی ۳۹ مهرنامه منتشر شد. این ماهنامه پرونده‌ی اصلی خود را با عنوان «تجربه‌ی ناتمام» به دولت موقت اختصاص داده است و با طرح این پرسش که چرا ۲۰ سال پس از مهندس بازرگان، جریان راست ایران هم‌چنان نابسامان و متفرق است، به معرفی و بررسی ابعاد مختلف شخصیتی مهدی بازرگان از نظرگاه‌های سیاسی، اقتصادی، ایدئولوژیک و .. پرداخته است. عمادالدین باقی، صادق زیباکلام، غلام‌عباس توسلی و .. از صاحبنظرانی هستند که از دیدگاه خود به مشی و منش بازرگان پرداخته‌اند. در پایان این پرونده نیز نطق مهندس بازرگان در مجلس اول با عنوان «اختلافات ما تاکتیکی بود» آمده است.

ابتدای این شماره، طبق سنت همیشگی مجله، اخبار حوزه‌ی اندیشه پوشش داده شده است که از آن جمله می‌توان به گزارش جشن یکصدمین سالروز م.ا.به‌آذین، رونمایی جلد تازه‌ی «خواب آشفته‌ی نفت» اثر دکترعلی موحد و اتهام انتحال اسلاوی ژیژک اشاره کرد.  در ادامه، مقاله‌ی تحقیقی «کاریکاتور به جای اسلحه» از غلام‌حسین میرزاصالح آمده است که در آن نویسنده به رابطه‌ی موسیقی و کاریکاتور با سیاست پرداخته و حمیدرضا جلایی‌پور نیز در مقاله‌ای پژوهشی با عنوان «جامعه‌شناسی جوانمرگی»، به تفسیر و تبیین مراسم سوگواری مرتضی پاشایی پرداخته است.

مذاکرات بین ایران و آمریکا در یک سال گذشته بستر بحث‌های تاریخی و بازبینی دوباره‌ی سوابق فراز و فرودهای این روابط را گشوده است. روابطی که پس از تسخیر سفارت آمریکا در تهران از روزهای سرد پس از انقلاب به قطعی کامل رسیده است. در آستانه‌ی سالگرد پیروز انقلاب اسلامی، مهرنامه در بخش ایران خود، با طرح این پرسش که در روابط ایران و آمریکا چه گذشت، در پژوهشی، روابط دو کشور را بین سال‌های میان ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تا ۱۳ آبان ۱۳۵۸، دوره‌ای که مذاکراتی بین دو انقلاب در روابط ایران و آمریکا رخ داد، واکاوی کرده است. بخش اصلی ناگفته‌ها و اطلاعات این پژوهش را دکتر ابراهیم یزدی در اختیار مهرنامه قرار داده است.

 در فصل سیاست جهان نیز، در پرونده‌ای با عنوان «احیای خلافت در دو روایت» به تفاوت‌ها و شباهت‌های ابوبکر بغدادی و رجب طیب اردوغان پرداخته است. در این پرونده‌ احمد موثقی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، معتقد است اسلام اردوغان میراث‌خوار اخوان‌المسلمین است و حسین جابری‌انصاری، مدیرکل خاورمیانه‌ی وزارت امور خارجه در مصاحبه‌اش با اذعان به اینکه هیچ ارتباط اندیشه‌ای میان دولت اسلامی بغدادی و ترکیه مشاهده نمی‌شود، بر این عقیده است که که اردوغان از داعش استفاده‌ی ابزار می‌کند.

مهرنامه پرونده‌ی حقوق این شماره را به تاریخچه و فلسفه‌ی اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر با این دیدگاه که این اعلامیه، به سندی فرادستی بدل شده است، اختصاص داده است. همچنین در پیوست این پرونده ترجمه‌ای از مقاله‌ی مشهور هنری دیوید ثارو، «ایستادگی در برابر حکومت مدنی» آمده است. این مقاله که در اصل به صورت خطابه ایراد شده است، به مقاومت انفعالی پرداخته است که شیوه‌ای اعتراض بود و بعدها گاندی در مبارزه با انگلیسی‌ها و نیز فعالان حقوق مدنی در مبارزه با تبعیض نژادی در ایالات متحده از آن سود جست.

در ادامه‌ی این ماهنامه، پرونده‌ی اجتماعی این شماره به تاریخ دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران نظر انداخته است. در این پرونده که موضوع آن به مناسبت ۸۰ سالگی دانشکده‌ی فنی انتخاب شده است، اهمیت این دانشکده به عنوان پایدارترین و موثرترین نهاد سیاسی ایران معاصر، نهادی که سیاسی‌ترین بخش طبقه‌ی متوسط درون آن تولد و رشد یافته است، پررنگ شده است. مقصود فراستخواه با تحلیل روایت‌های اساتید و دانش‌آموختگان، از فراز و فرودهای دانشکده‌ی فنی می‌گوید و پرویز جبه‌دار مارالانی، از برجسته‌ترین اساتید دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران، از مهم‌ترین چرخش نظام آموزشی آن.

فصل اقتصاد مهرنامه به بهانه‌ی انتشار کتاب «تکنوکراسی و سیاستگذاری اقتصادی در ایران» اثر رضا نیازمند، به موضوع خدمت و خیانت تکنوکراسی پرداخته است.

پژوهشی منتشرنشده از شاهرخ مسکوب درباره‌ی اساطیر ایران، بررسی ابعاد سیاسی و فکری نهضت سربداران در هفتصدمین سال قیام این نهضت، تراژدی پروتستانتیسم مسیحی به بهانه‌ی نمایش کالون و قیام کاستیلون و بررسی کارنامه‌ی هنری علی حاتمی با عنوان «عکاس دوره‌های عکاسی‌نشده» دیگر مطالب شماره‌ی ۳۹ مهرنامه است که در بخش‌های در بخش‌های فرهنگ، تاریخ، هنر و سینما آمده است.

و بخش کتاب‌نامه‌ی مهرنامه با معرفی تازه‌ترین کتاب‌های در حوزه‌ی علوم سیاسی، با بعضی از نویسندگان این کتاب‌ها گفت‌وگو کرده است که از آن جمله می‌توان به مصاحبه با داوود فیرحی، درباره‌ی کتاب دوجلدی تاریخ فقه سیاسی او اشاره کرد. پرونده‌ای درباره‌ی انتشار دفاتر جدید مجلد تاریخ اندیشه‌ی سیاسی در اروپا از سید جواد طباطبایی موضوع پرونده‌ی فلسفه و الهیات این شماره‌ی مهرنامه است. در این پرونده با نگاهی نقادانه پروژه‌ی فکری طباطبایی درتاریخ‌نگاری اندیشه‌ی اروپایی معرفی و بررسی شده است.

نظر شما