شناسهٔ خبر: 28347 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

علی رهبری: آثار «یانی» بوی نفتالین می‌دهند

رهبر ارکستر ایرانی معتقد است: این روزها تبلیغات بی‌نظیری برای آقای «یانی» از طرف عده‌ای افراد فاقد مسوولیت مطرح می‌شود؛ اما باید به استحضار برسانم که آقای «یانی» و آثارش دیگر بوی «نفتالین» می‌دهند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ علی رهبری که ساکن وین است و به‌عنوان «مایسترو الکساندر رهبری» شهرت دارد، گفت: حدود ۲۱ سال پیش که من اپرای ملی انگلستان را در لندن رهبری می‌کردم، آقای شهرداد روحانی از من خواهش کرد که برای آقای «یانی» و اجرای یک کنسرت در یونان، نوازندگانی را جمع کنیم. من هم از مدیر برنامه‌هایم در انگلستان٬ آقای زگال، خواهش کردم که برای‌شان نوازنده جمع‌آوری کند. به این ترتیب، کنسرتی در یونان اجرا شد. البته بعدها متوجه شدم، این نوازنده‌ها را برای تبلیغات بیشتر٬ یک «ارکستر معروف» نامیده‌اند.

رهبر سابق ارکستر سمفونیک تهران اظهار کرد: آن زمان آقای «یانی» کنسرت‌هایی مردم‌پسند را در سطح آقای «انوشیروان روحانی» خودمان اجرا می‌کرد، البته او در محافل فرهنگی جدی و سطح بالا٬ به هیچ‌وجه مطرح نبود؛ نه از نظر آهنگساری و نه از نظر نوازندگی پیانو و اصولا مطرح کردن نام ایشان در شأن وزارت فرهنگ یک کشور نیست. کما این‌که صحبت کردن درباره‌ی ایشان و افرادی امثال او می‌تواند باعث خدشه‌دار شدن سطح فرهنگی کشور شود.

این هنرمند مقیم اتریش بیان کرد: درست به‌خاطر دارم که آقای شهرداد روحانی هم بعد از این برنامه، خیلی از آقای «یانی» راضی نبود. رهبری همچنین گفت: فراموش نکنید که مردم هنردوست ایران بیش از هر کشور دیگری، آنقدر تشنه‌ی موسیقی هستند که همیشه به بهترین نحو از این هنر استقبال می‌کنند.

او افزود: در این دوران که آب گل‌آلود است، ماهی‌گیران آماتور هم بسیار حرفه‌ای جلوه می‌کنند.1416139481713_6.JPG

مدتی است که گفته می‌شود «یانی» اوایل سال آینده در ایران کنسرتی خواهد داشت. یانی کریسومالیس معروف به «یانی»، موسیقیدان، پیانیست، نوازنده کیبورد و آهنگساز اهل یونان است. عمده‌ی موفقیت یانی با اجرای کنسرت در آکروپولیس یونان به‌دست آمده است. از این کنسرت یانی به‌عنوان پربیننده‌ترین و زیباترین کنسرت موسیقی یاد می‌شود.

در کارنامه‌ی فعالیت‌های علی رهبری این عناوین وجود دارد: برنده‌ی مدال نقره‌ی مسابقات جهانی رهبری ارکستر برای ایران در سوئیس، برنده‌ی مدال طلای مسابقات جهانی رهبری ارکستر برای ایران در فرانسه، رهبری بیش از 120 ارکستر در سراسر جهان از جمله برلین، وین، پاریس، لندن، توکیو و تورونتو، مدیر هنری ارکسترهای سمفونیک در بروکسل، پراگ، مالاگا و زاگرب، انتشار بیش از 200 آلبوم در بازارهای بین‌المللی از جمله آثار شش آهنگساز ایرانی، صاحب بالاترین نشان هنری از کشورهای اسپانیا، بلژیک و جمهوری چک. او در سال 1383 رهبر ارکستر سمفونیک تهران بود.

نظر شما