شناسهٔ خبر: 28328 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همه چیز از گوشه و کنار گشایش جشنواره فیلم فجر

سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجربا حاشیه هایی از جمله نرسیدن عزت الله انتظامی به مراسم و تجلیل از هنرمندان پیشکسوت همراه بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ آیین آغازین سی و سومین جشنواره فیلم فجر با حواشی جالب و بعضا متفاوتی همراه بود که شاید مهمترین آن را بتوان تجلیل از محمد علی کشاورز و حضور یافتن او در بر روی صحنه مراسم در معیت بهرام رادان و حمید فرخ نژاد دانست. 

در این مراسم که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان پیشکسوت حضور داشتند از برخی هنرمندان پیشکسوت تجلیل شد.



** فضا مثبت و سازنده است 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با تقدیر از اهالی سینما برای ایجاد فضای مثبت و سازنده در عرصه هنرهفتم در یکسال اخیر گفت: جوانان در جشنواره سی وسوم فیلم حضور پرشوری داشته و پیشکسوتان سینما از توفیق جوانان خوشحال هستند.

علی جنتی خطاب به هنرمندان عرصه سینما گفت: از شما به این خاطر این که در یک سال گذشته با درایت، فهم و در برخی موارد با صبر و سکوت خود تلاش کردید در برابر افراد و کسانی که به دنبال برهم زدن آرامش سینما هستند ، بایستند و فضای مثبت و سازنده ای را ایجاد کنید ، تشکر می کنم .



** مشکلات قصه گویی رفع شد

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز دراین مراسم گفت: اگر مشکلات قصه گویی سینمای ایران بهبود یابد و رویکرد اجتماعی در سینما پیش گرفته شود، می توان از ظرفیت عظیم این هنر برای بازگویی واقعیت های اجتماعی استفاده کرد.

علی ربیعی گفت: سینما تنها رسانه ای است که امکان تجسم تمامی تخیلات بشر که از ابتدای تاریخ در ذهن خود داشته را فراهم کرده و با فیلم، انسان می تواند ذهنیات و قوه تخیل خود را به همان صورتی که وجود دارد بیان کند.



** این جشنواره با ارزش است

رییس سازمان سینمایی هم درمراسم آغازین سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: سینما یکی از با ارزش ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است و نباید به نام ارزش ها این هنر مهم را زیر سوال ببریم.

حجت الله ایوبی افزود: فجری دیگر از راه رسید دهه پیروزی انقلاب شکوهمندی که بازگشت به خویشتن خویش را برای ما رقم زد، انقلابی اسلامی با پیام های انسانی .



** انتظامی به جشنواره نرسید

عزت الله انتظامی پیشکسوت سینما به دلیل بیماری ریوی نتوانست در مراسم تجلیل از محمد علی کشاورز دیگر هنرمند برجسته این عرصه حضور پیدا کند.

درحالی که قرار بود در مراسم از کشاورز توسط الله انتظامی تجلیل به عمل آید اما انتظامی به دلیل بیماری ریوی و با توجه به اینکه اجازه خروج از منزل را نداشت، نتوانست در مراسم بزرگداشت محمد علی کشاورز حضور پیدا کند.

انتظامی در پیامی خطاب به کشاورز نوشته است: « عزیزم کشاورز، خوشحال می شدم در این مراسم با شکوه بزرگداشت تو هنرمند گرامی حضور داشتم، ولی به علت بیماری سخت ریوی، دکتر اجازه خروج از منزل با هوای آلوده تهران نمی دهد. محمد جان تو خوب می دانی مراسم بزرگداشت تو برای من بسیار بسیار ارزشمند و افتخار آمیز می باشد. 



** تقدیر از محمد علی کشاورز

کشاورز بازیگر پیشکسوت در مراسم تقدیر خود گفت : داشته های من در درجه نخست حاصل مردم و مملکتم است .در درجه دوم نیز داشته های خود را به واسطه حضور اساتید دارم، آن ها بودند که به من درس ایرانیت دادند و ما باید کوشش کنیم که مملکت مان همان طور که در ادبیات فرهیخته است در تئاتر و سینما هم برتر باشد.

در مراسم آغاز به کار سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور وزرای ارشاد و تعاون از محمد علی کشاورز تقدیر شد .



** تقدیر از فیلمبردار پیشکسوت 

سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در مراسم آغاز به کار خود از محمد حسین جعفریان فیلمبردار با سابقه ایران نیز قدردانی کرد. محمود کلاری و نیکی کریمی برای تجلیل از این مدیر با سابقه روی صحنه آمدند.

وی در بخشی از سخنان خود با قدردانی از همراهی همسرش گفت : سینماگران زندگی به سامانی ندارند و شب و روز و تعطیل و غیر تعطیل شان مشخص نیست.

جعفریان افزود: کسانی که شریک زندگی سینماگران می شوند، خیلی صبورند که می توانند این شرایط را تحمل کنند، من از همسرم که این سال ها در تمام شرایط سخت همراهم بوده، تشکر می کنم و ابراز امیدواری کرد که سال آینده برای دیدن فیلم پسرش در جشنواره فجر حضور پیدا کند 

** پیش از آغاز مراسم هنرمندان با امضاء بیانیه محکومیت توهین به پیامبر گرامی اسلام و گرفتن عکس یادگاری در کنار تندیس سیمرغ فیلم فجر وارد سالن مرکز همایش ها ی برج میلاد شدند.

** این مراسم که قرار بود در ساعت 30/18 برگزار شود با 1.5ساعت تاخیر و با ورود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی آغاز شد.

** هر چند آغاز جشنواره تاخیر داشت اما نظم ورود هنرمندان و اهالی رسانه از نکات مثبت برگزاری این مراسم بود. 

** سید مهدی شجاعی از نویسندگان دفاع مقدس پیش از آغاز مراسم دل نوشته ای در مدح پیامبر اعظم (ص ) قرائت کرد.

** سخنرانی ربیعی که نسبتا مفصل و طولانی بود چندین بار با تشویق حاضرین برای پایان دادن به سخنرانی مواجه شد که ربیعی خطاب به حاضران گفت تا بخش پایانی سخنانم را نگویم تریبون را تمام نمی کنم.

ربیعی در بخشی از سخنانش به فیلم های قدیمی سینمای ایران از جمله گاو ، قیصر ، گنج قارون و ... اشاره کرد که با استقبال سینما گران مواجه شد.

** حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی متنی را برای خواندن در مراسم افتتاحیه آماده کرده بود اما وقتی متوجه طولانی شدن مراسم شد پشت تریبون آمد و گفت قول می دهم که سخنرانی نکنم و در این هنگام مورد تشویق اهالی رسانه قرار گرفت.

** نیما کرمی مجری برنامه در اواسط اجراء وقتی متوجه شد برنامه به صورت زنده از شبکه نمایش پخش نمی شود با مزاح خطاب به وزیر کار و تعاون و رفاه اجتماعی گفت: تسلط شما به هنر نشان می دهد که می توانستید وزیر ارشاد هم باشید .

** مراسم تقدیر از پیشکسوتان لابراتوار در حالی برگزار شد که علی رضا زرین دست پیشکسوت فیلم برداری ایران ایستاده به تشویق آنان پرداخت و موجب شد همه حاضران در سالن به تاسی از او ایستاده و آنها را تشویق کردند.

** گروه موسیقی پاپ بعد از اجرای دو ترانه و در حالی که به نظر می رسید قصد دارد ترانه سوم را نیز اجرا کند به یکباره مستندی که در باره استاد محمد علی کشاورز تهیه شده بود به نمایش درآمد.

** لیلا حاتمی بازیگر زن سینمای ایران متن مستند استاد محمد علی کشاورز را خوانده بود.

استاد کشاورز که به سختی می توانست به روی سن حاضر شود دست در دست بهرام رادان و حمید فرخ نژاد به روی سن آمد. که با تشویق ممتد حاضران همراه شد.

** نورپردازی و آتش بازی در بیرون از برج میلاد پایان بخش مراسم افتتاحیه سه ساعته جشنواره فیلم فجر بود.

نظر شما