شناسهٔ خبر: 28290 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ایران میزبان راهنمایان گردشگری جهان در سال 2017

ایران موفق شد با کسب 18 رأی حق میزبانی کنوانسیون فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری را برای سال 2017 میلادی بدست آورد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ گروهی از راهنمایان جوان ایرانی پس از چهار روز رایزنی با نمایندگان 41 کشور دنیا که برای شرکت در کنوانسیون فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری به پراگ آمده بودند، موفق شدند این امتیاز را که مسیر آینده گردشگری کشور را تغییر خواهد داد، بدست آورند.

تلاش گروه جوان ایرانی تا آخرین لحظه و پیش از رأی‌گیری همچنان ادامه داشت تا تردیدهای برخی از اعضای هیات فدراسیون جهانی از بین برود و ورق این بازی به نفع ایران برگردد.

در این چهار روز هشت نماینده ایران که از اعضای کانون سراسری انجمن های صنفی راهنمایان سراسر کشور بودند، از رایزنی های وقت استراحت با راهنمایان خارجی گرفته تا نمایش فیلمی از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری ایران، پذیرایی با سوغات و چای ایرانی، ارائه نامه‌های دوستانه گردشگران خارجی که قبلا به ایران سفری داشتند و نمایش فیلم دعوت از راهنمایان سراسر جهان که همزمان با برپایی کنوانسیون، در تهران تهیه شد را انجام دادند تا نظر آن‌هایی که دوست داشتند به ایران بیایند را تثبیت کنند و آن‌هایی را هم که مردد بودند، مثبت کنند. در نهایت ایران با 18 رأی در برابر رقبایی چون دانمارک و سنگاپور میزبان سال 2017 شد.

موفقیت ایران در این کنوانسیون جهانی درحالی صورت گرفت که برخی شرکت‌کنندگان از همان ابتدا برای برگزاری این کنوانسیون در دانمارک ابراز تمایل کرده بودند و برخی دیگر هم به خاطر حضور به نسبت پررنگ سنگاپور، شانس موفقیت آن را بیشتر می دانستند، اما تلاش تا آخرین لحظه سفیران صلح ایران باعث شد نمایندگان ایران در نحستین حضورشان در این کنوانسیون، توجه اعضا را جلب کنند و سرانجام با کسب 18 رای پیروز ماجرا شود. سنگاپور موفق شد 11 رأی از نمایندگان بگیرد و دانمارک نیز سه رأی بدست آورد.

هدایت و اجرای این جریان صرفا توسط جمع بزرگ راهنمایان گردشگری ایران بدون آن که دولت و یا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در آن نقش و یا حمایتی داشته باشد، انجام شد.

کنوانسیون بین‌المللی راهنمایان گردشگری از 26 ژانویه (ششم بهمن‌ماه) در شهر پراگ‌ برپا شده و امروز - جمعه 30 ژانویه - (دهم بهمن ماه) به کار خود پایان می‌دهد. 350 راهنما از 41 کشور دنیا در این رویداد مهم جهانی شرکت کردند تا ضمن حضور در کارگاه‌های آموزشی مرتبط با صنعت گردشگری و راهنمای تور و دیدار از پایتخت فرهنگی اروپا، میزبان این کنوانسیون در سال 2017 و رییس هیات مدیره فدراسیون جهانی را هم انتخاب کنند.

 

کنوانسیون پراگ

در کنوانسیون امسال راهنمایانی از ایران، ایتالیا، ژاپن، لتونی، هلند، پرو، فیلیپین، روسیه، صربستان، سنگاپور (که به جای اندونزی هم حق رای داشت)، مصر، یونان، انگلیس، پرتغال، کانادا (که به جای هند حق رای داشت)، ارمنستان، اتریش (که به جای اسپانیا حق رای داشت)، آمریکا، استرالیا، قبرس، چک، دانمارک، اسلواکی، تالین، آلمان، آفریقای جنوبی، سوئد، تایلند، ترکیه و آلبانی حضور داشتند که رأی‌گیری با حضور نمایندگان آن ها انجام شد. علاوه بر این راهنمایانی از ماکائو، عربستان و اسکاتلند نیز شرکت کرده بودند.

برنامه ایران برای مهمانان کنوانسیون سال 2017 با شعار «جهان بدون مرز» در دو مسیر "زنجان، همدان و قم" و "شیراز و یزد" اجرا می شود. آرش نورآقایی، رییس کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری از مذاکره‌کنندگان ایران در پراگ، میزبانی ایران از این کنوانسیون را برای جذب گردشگران ورودی بسیار حائز اهمیت دانست.

نظر شما