شناسهٔ خبر: 28289 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

در آستانه‌ی برپایی بزرگداشت در جشنواره‌ی فجر؛

اظهارات کلاری درباره‌ی حسین جعفریان

محمود کلاری در آستانه برپایی بزرگداشت حسین جعفریان در جشنواره فیلم فجر، این مدیر فیلمبرداری را مصداق کامل عبارت Cinema tographer به مفهوم سینماپرداز دانست.

1422613156086_06.jpgبه گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ محمود کلاری مدیر فیلمبرداری باسابقه سینما درباره همکارش حسین جعفریان نوشت: «حسین جعفریان مصداق کامل عبارت Cinema tographer به مفهوم سینماپرداز است، او از جمله سینماپردازانیست که ذوق هنرمندانه و درک عمیق زیبایی‌شناسی خلاقانه‌اش را در جهت اعتلای فیلم بکار می‌گیرد، شیوه‌ای از تصویرپردازی که همواره در پی یافتن قواعدی متناسب و برآمده از مفاهیم فیلمنامه است، قواعدی که جلوه‌های زیبایی‌شناسانه‌اش را به نمایش نمی‌گذارد. بلکه در همسویی با شکل‌گیری فضای بصری فیلم امکان تجلی پیدا می‌کند.

نمونه‌ای که به مولفه‌های هنر مفهومی نزدیک می‌شود و از این بابت یافتن قرینه‌های کلامی برای توصیف آن بسیار دشوار است، این خصوصیات که ریشه در نگرش و جهان‌بینی جعفریان دارد شخصیت و کارهایش را متفاوت می‌کند.

تجلیل و بزرگداشت این سینماپرداز خلاق و هنرمند مایه افتخار جشنواره فیلم فجر و همه سینماست.»

حسین جعفریان متولد 1323 در تهران، فارغ‌التحصیل سینما و تلویزیون از دانشکده هنرهای دراماتیک و مدرسه عالی تلویزیون و سینما در رشته فیلمبرداری در سال 1352 فعالیت هنری‌اش را آغاز کرده است.

از جمله فیلم‌هایی که او به عنوان مدیر فیلمبرداری حضور داشته می‌توان به «تاتوره»، «بی‌بی چلچله»، «شاخه‌های بید»، «نرگس»، «مجسمه»، «زیر درختان زیتون»، «هتل کارتن»، «بانوی اردیبهشت»، «دو زن»، «نسل سوخته»، «زیر پوست شهر»، «شب یلدا»، «طلای سرخ»، «یک شب»، «یک تکه نان»، «جایی برای زندگی»، «عصر جمعه»، «چهارشنبه‌سوری»، «دیوار»، «طلا و مس»، «درباره الی»، «کیفر»، «بوسیدن روی ماه»، «رستاخیز»، «چ» و «50 قدم آخر» اشاره کرد.

جعفریان برای فیلم «نرگس» از دهمین جشنواره فیلم فجر دیپلم افتخار گرفته و برای فیلم «دیوار» نیز موفق به دریافت سیمرغ بلورین شده است و در دوره‌های دیگر نیز با فیلم‌های «درباره الی»، «دو زن»، «بانوی اردیبهشت»، «جایی برای زندگی»، «عصر جمعه»، «رستاخیز» و «بوسیدن روی ماه» کاندید دریافت جایزه بوده است.

نظر شما