شناسهٔ خبر: 28228 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نیاز جشنواره تئاتر فجر به ساختاری ثابت

مجید واحدی‌زاده، کارگردان نمایش «کافه سایه» معتقد است، ایجاد ساختار ثابت و طولانی‌مدت در برگزاری هرچه بهتر جشنواره تئاتر فجر موثر است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ مجید واحدی‌زاده، کارگردان نمایش «کافه سایه» از اردبیل که در بخش مسابقه مرور تئاتر ایران حضور دارد، با اشاره به شکل‌گیری این اثر گفت: «از ابتدای سال، نمایشنامه های تولید شده توسط گروه‌مان را به شکل نمایشنامه خوانی اجرا می‌کردیم. این نمایشنامه نیز یکی از تولیدات گروه بود که توسط ابراهیم عادل‌نیا، یکی از اعضای گروه نوشته و خوانش شد.  این متن از قابلیت‌های اجرایی کافی برخوردار بود، بنابراین به جشنواره سراسری سوره ماه راه یافت و سپس به عنوان اثر برگزیده راهی فجر شد.»

او ادامه داد: «این نمایش به بررسی یک اتفاق در سه دوره زمانی متفاوت، حال، دهه ۴۰ و دوره قاجار می‌پردازد.»

واحدی‌زاده با اشاره به شیوه‌های اجرایی نمایش «کافه سایه» اظهار کرد: «تلاش کردیم در این اجرا از نمایش ایرانی و انتزاعی بهره ببریم. در نمایش از عروسک‌های خیمه شب بازی استفاده کردیم، در واقع از عروسک‌ها به سمت آدم ها می‌رویم.»

این کارگردان تئاتر که سیزدهمین حضورش را در جشنواره تئاتر فجر پشت سر می‌گذارد، در مورد اهمیت این رویداد هنرهای نمایشی توضیح داد: «بسیاری از هنرمندان خارجی، تئاتر ایران را به واسطه این جشنواره می‌شناسند. در این میان، جشنواره تئاتر فجر، همانند دیگر کارهای فرهنگی دچار آزمون و خطاست و در بیشتر مواقع، سلایق مختلف بر آن تاثیر داشته است.»

او افزود: «در دوره بیستم به عنوان یکی از برگزیدگان این جشنواره حضور داشتم. در آن دوره، جشنواره دچار سلیقه زدگی شد و بخش رقابت را حذف کردند. این اتفاق به تئاتر شهرستان ضربه بسیاری وارد کرد، چراکه جشنواره و رقابت در آن ایجاد انگیزه مضاعف برای کار کردن است. در بسیاری از شهرها اجرای عمومی وجود ندارد و کارها به انگیزه شرکت در فجر تولید می‌شوند. معتقدم اگر این جشنواره از ساختار ثابت برخوردار شود، می تواند به تئاتر کشور کمک ‌کند.»

نمایش «کافه سایه» نوشته ابراهیم عادل‌نیا و کار مجید واحدی‌زاده، پنجشنبه نهم‌ بهمن‌ماه، ساعت‌های ۱۷ و ۱۹ در تالار انتظامی خانه هنرمندان ایران اجرا می‌شود. بهار دالوند، مجید واحدی‌زاده، علی دانش، فرشید سلامت، نوید واحدی‌زاده و کیوان باقلچی بازیگران این اثرند.

سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر به دبیری اردشیر صالح‌پور تا ۱۲بهمن ماه برگزار می‌شود.

نظر شما