شناسهٔ خبر: 28153 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نوش‌آبادی: کتاب «من این نسل» به هیچ وجه توزیع نشده است

سخنگوی وزارت ارشاد گفت: مجوز یک کتاب در خارج از کشور دلیلی بر توزیع آن در داخل کشور نیست و جمهوری اسلامی ایران بر اساس مقررات و ضوابط خود نسبت به صدور مجوز کتاب اقدام می‌کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  نشست خبری حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر (۷ بهمن) در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور نمایندگان رسانه‌های مختلف برگزار شد.

نوش آبادی در این نشست به خبر امضای موافق نامه فرهنگی بین ایران و کشور پرتغال اشاره کرد و گفت: این موافقتنامه روز گذشته با حضور وزیر امور خارجه پرتغال و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌های فرهنگی مانند کتابخانه‌ها و مراکز اسناد ملی و همکاری‌های رسانه‌ای، گردشگری، جوانان، آموزش و پرورش، ورزش، بورسیه‌های تحصیلی، مبارزه با تجارت غیر قانونی آثار هنری و اسناد تاریخی و تاسیس انجمن‌ها و مراکز فرهنگی در کشور به امضاء رسید.

افزایش شاخص‌های آماری در تولید کتاب
وی همچنین به ارائه آخرین اخبار در حوزه کتاب و نشر در ۱۰ ماهه سال جاری پرداخت و گفت: بر اساس آخرین آمار به دست آمده در ۱۰ماهه سال جاری (تا پایان دی) ۵۵ هزار و ۲۷۵ عنوان کتاب در کشور به چاپ رسیده است. همچنین از نظر شمارگان کتاب ۱۱۴ میلیون و ۴۹۳ هزار ۴۲۱ شمارگان تولید شده و به رغم اینکه هنوز ۲ ماه از سال باقی مانده، نسبت به سال گذشته از نظر عناوین ۱۱ درصد پیشرفت داشته‌ایم.

سخنگوی وزارت ارشاد درباره رشد تولید عناوین کتاب در سال جاری به تفکیک موضوع گفت: در سال جاری در بخش ادبیات، شعر و داستان نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد رشد داشته ایم. همینطور در بخش کتب دینی با ۱۸ درصد، کتب فلسفی ۱۷ درصد، کودک و نوجوان ۱۵ درصد، علوم اجتماعی ۴ درصد و در ریاضی و علوم طبیعی ۶ درصد رشد داشته‌ایم؛ اما متاسفانه در دو بخش کتاب‌های کمک درسی و زبان، با کاهش روبرو بوده ایم.

وی ادامه داد: بر اساس این گزارش، کتاب‌های تألیفی ۱۰ درصد تولید کتاب کشور و کتاب‌های ترجمه‌ای ۱۹ درصد را به خود اختصاص داده‌اند و در این میان کتاب‌های چاپ اول نیز ۲۰ درصد کتاب‌های تولید شده را به خود اختصاص داده‌اند و این درحالیست که کتاب‌های چاپ مجدد تغییری نداشته است.

نوش‌آبادی در ادامه خبر از رشد ۲۰ درصدی قیمت کتاب در سال جاری داد و این موضوع را متأثر از افزایش هزینه‌های چاپ، کاغذ، دستمزد و هزینه‌های جاری دانست.

پاسخ به پرسش هایی درباره مدیر خبرگزاری کتاب و کتاب «من این نسل»
سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه این نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره برخی مطالب منتشر شده درباره سردبیر خبرگزاری کتاب ایران اظهار داشت: در ابتدا باید بگویم که آنچه از قول بنده در بعضی از سایت‌ها و نشریات آمده، تحریف لفظی حرف‌های بنده بوده و من در صحبت‌هایم از کلمه «اخراج» استفاده نکردم و صحبتی هم در این باره مطرح نکردم. بلکه بنده گفتم اگر مطالبی که در مورد ایشان مطرح شده صحت داشته باشد، بر اساس قانون برخورد لازم انجام خواهد شد و حرفی از اخراج ایشان زده نشد.

سخنگوی وزارت ارشاد ادامه داد: همچنین در بررسی‌های اولیه‌ای که در این‌باره به عمل آمده، مشخص شد که بسیاری از مسائل مطرح شده درباره ایشان بی اساس بوده است.

وی با تأکید بر اینکه مرجع رسیدگی به تخلفات و شکایات قوه قضائیه است، رسانه‌ها را از قضاوت‌های عجولانه درباره افراد برحذر داشت و گفت: باتوجه به اینکه ما در کشور مرجعی رسمی به نام قوه قضائیه برای رسیدگی به تخلفات و شکایات داریم، رسانه‌ها و مطبوعات نمی‌توانند با انتشار برخی مطالب به این موضوع رسیدگی و حکم صادر کنند.

نوش‌آبادی تصریح کرد: به نظر می‌رسد ادعاهای مطرح شده در برخی سایت‌ها در این رابطه ناشی از تعصبات و علقه‌های جناحی بوده است و نه از سر دلسوزی؛ البته سردبیر خبرگزاری کتاب هم طی جوابیه‌ای مطالب منتشر شده را تکذیب و به آنها پاسخ دادند. آنچه مطرح است تا به حال نه حکمی صادر شده و نه قضاوتی صورت گرفته و ما به مورد خاصی نرسیدیم و اگر هم موردی وجود داشته باشد، حتما از طریق دستگاه قضایی پیگیری خواهد شد.

سخنگوی وزارت ارشاد تصریح کرد: دوستان ما در سایت‌ها و مطبوعات باید با احتیاط عمل کنند؛ چراکه قانون اساسی ما در اصل ۳۷ بطور صریح اشاره می‌کند که اصل برائت است و هیچ کس از لحاظ قانون مجرم شناخته نمی‌شود مگر آنکه جرم او در دادگاه صالح ثابت شود و همچنین اصل ۴۰ قانون اساسی هم تصریح می‌کند بر اینکه هیچ کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر و یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد و بیان آن قبل از رسیدگی و اثبات، با آبرو و اعتبار افراد بازی کردن است و توصیه می‌کنم در این موارد کمی با احتیاط قلم بزنند.

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به خبرنگار دیگری که سوالی درباره توزیع کتاب‌ «من این نسل» مطرح کرده بود گفت: مجوز یک کتاب در خارج از کشور دلیلی بر توزیع آن در داخل کشور نیست و جمهوری اسلامی ایران بر اساس مقررات و ضوابط خود نسبت به صدور مجوز کتاب اقدام می‌کند. این کتاب در خارج کشور چاپ شده و در داخل کشور بطور رسمی توسط هیچ شبکه ای توزیع نشده و ممکن است تعداد اندکی از این کتاب به دست افرادی خاص داده شده باشد که آن هم یک کار فردی و شخصی بوده و به هیچ وجه هیچ نهاد قانونی اقدام به این کار نکرده است.

وی ادامه داد: آن اشکالاتی هم که به لحاظ محتوایی بر این کتاب وارد شده، اگر زمانی قرار باشد کتاب برای صدور مجوز و عرضه در داخل کشور ارائه شود، حتما مدنظر هیئت ممیزی کتاب قرار خواهد گرفت و بعید است که با این شکل و ساختار بخواهد در داخل کشور مجوز چاپ دریافت کند.

با توزیع کنندگان کتاب‌های زیر زمینی برخورد می‌شود
نوش‌آبادی همچنین در ادامه در پاسخ به خبرنگار دیگری درباره انتشار و توزیع کتاب‌های غیر قانونی به صورت زیرزمینی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به حمایت و صیانت از کتاب‌هایی که دارای مجوز هستند اقدام خواهد کرد و هیچ کس نمی‌تواند متعرض به آن باشد، مگر با حکم قضایی. اما درباره کتاب‌هایی که فاقد مجوز چاپ هستند، با ناشری که بدون مجوز آن کتاب را چاپ کرده برخورد می‌کنیم. همچنین پلیس امنیت فرهنگی بر اساس دستوری که از مقامات قضایی دریافت کرده نسبت به جمع‌آوری کتاب‌هایی که فاقد مجوز قانونی هستند، اقدام خواهد کرد.

وی درباره کتاب‌هایی که در خارج از کشور چاپ شده و در داخل کشور توزیع می‌شوند نیز گفت: کتاب‌هایی که در خارج از کشور چاپ می‌شوند هیچ امکانی برای عرضه آن از طریق شبکه‌های رسمی کتاب وجود ندارد و با افرادی که در داخل اقدام به توزیع آن می‌کنند برخورد خواهد شد.

نظر شما