شناسهٔ خبر: 28139 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کمبود کتابخانه‌ شبانه‌روزی در ترکیه

شاید کمی عجیب باشد که ترکیه با این همه رشد روزافزونی که در صنایع اقتصادی دارد، از کمبود کتابخانه‌ای شبانه‌روزی رنج می‌برد و کتابخانه «آتاتورک» استانبول تنها مأمن کتاب‌دوستان در کلیه ساعت‌های شبانه‌روز است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ در شهری که فقر کتابخانه‌های عمومی بیداد می‌کند‌، کتابخانه «آتاتورک» مناسب‌ترین مکان برای کتاب‌دوستانی شده که در هر ساعتی از شبانه‌روز هوس مطالعه به سرشان می‌زند. شاید رهگذری معمولی از حضور این جمعیت زیاد در ساعت 10 شب در این مکان شگفت‌زده شود، اما این کتابخانه محلی است که شب و روز کتاب‌خوان‌ها را به خود جذب می‌کند. از اکتبر سال گذشته که درهای این کتابخانه 24 ساعته برای استفاده عموم باز است‌، استقبال از آن هم رو به فزونی گذاشته است.

ساختمان شش‌ضلعی این کتابخانه با معماری غیرمتعارف در دهه 1970 توسط معمار مطرح ترکیه‌یی طراحی شد و شکل این بنا تاثیر بسزایی روی سبک معماری ملی این کشور گذاشت.

 

کتابخانه آتاتورک

 

کتابخانه استانبول در میدان تقسیم واقع شده، وارد محوطه‌اش که می‌شوی عده‌ای را در حال قدم زدن در حیاط‌، برخی را در حال مطالعه و بعضی دیگر را در حال تورق کتاب می‌بینی. گرچه برخی از کتابخانه‌ها در دوره امتحانات باز هستند، بسیاری از دانشجویان برای انجام تحقیقات دانشگاهی خود مجبورند فواصل طولانی را طی کنند و به شهرهای دیگر بروند. آمارها نشان می‌دهد روزانه حدود 600 نفر از این کتابخانه استفاده می‌کنند که این رقم از اکتبر گذشته 25 درصد افزایش پیدا کرده است.

کتابخانه‌ها در ترکیه سابقه‌ای بیش از یک قرن دارند؛ اولین کتابخانه ترک، کتابخانه دولتی «بایزید» بود که در سال 1884 توسط سلطان عبدالحمید دوم بنا شد. کتابخانه «آتاتورک» کار خود را با حدود 170 هزار جلد کتاب شروع کرد که اکثرشان از سوی متفکران و فرهنگیان مطرح زمان اهدا شده بودند.

1422255081263_345.JPGاین مکان امروزه خانه حدود 500 هزار جلد کتاب است. مدارک قدیمی‌، نقشه‌ها‌، کارت‌پستال‌ها‌، بزرگ‌ترین مجموعه مجله و روزنامه ترکیه و انواع و اقسام کتاب‌ها در این کتابخانه گردآوری شده‌اند. گمان می‌رود فعالیت 24 ساعته این مرکز فرهنگی الگویی برای 1200 کتابخانه دولتی دیگر در سرتاسر ترکیه شود.

نظر شما