شناسهٔ خبر: 28134 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جامعه‌شناسی انتقادی چیست؟

ارل ببی اندیشمندی است که تمامی تالیفاتش با تمرکز بر مسائل بر جامعه‌شناسی نوشته شده است. وی این‌بار در کتاب جدید خود با عنوان «درآمدی بر جامعه‌شناسی علمی انتقادی» مسائل امروز بشری مانند فقر، گرسنگی و جرایم را سوژه تالیف قرار داده و سعی کرده است تا تفکر نوینی را تولید کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ ارل ببی در بخشی از کتاب خود نوشته است:« این کتاب نتیجه این اعتقاد است که اگر ما بخواهیم مسائل امروز بشر مانند فقر، گرسنگی جهانی، جرایم، آلودگی و سایر نابسامانی‌هایی را که گریبانگیر زندگی انسان است، حل کنیم به طرز تفکر نوینی نیازمندیم. هدف از نوشتن این کتاب آن است که بعضی از قابلیت‌های جامعه‌شناسی را به‌عنوان شیوه‌ای از نگریستن، فهمیدن و اثرگذاشتن در دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، مطرح نمایم، و نشان بدهم که «جامعه‌شناسی اندیشه‌ای است که زمانش فرارسیده است». زیرا من معتقدم جامعه‌‌‌شناسی تغییری در طرز اندیشیدن انسان ایجاد می‌کند که در دنیای امروز بسیار بدان نیازمندیم.»


کتاب حاضر که با ویرایش دوم و برگردان محمد‌حسین پناهی روانه بازار کتاب شده است، در ۱۰ فصل به بررسی ابعاد تازه مسائل اجتماعی در جهان مدرن پرداخته است.

ببی، در این کتاب و در فصل نخست تلاش کرده است تا به جامعه‌شناسی و قلمرو آن بپردازد و نظریه و پژوهش و همچنین پرسش و پاسخ‌های جامعه‌شناختی را در اختیار خوانندگان قرار بدهد.

وی «هویت انسان» را در فصل دوم بررسی کرده است و در آن  با پرسش «شما کیستید؟» به پایگاه و نقش ، عقاید و هویت و توصیف دیگران از ما همت گمارده است.



«گروه‌ها» و در ادامه «سازمان‌ها» از جمله مسائلی است که نویسنده آنها را در دو فصل سوم و چهارم از نظر گذرانده و در ادامه به «نهادها» رسیده است. در این فصل الزامات نهادی، اجزای نهادها، تداوم نهادها به وسیله انگیزش‌های شخصی و تغییر نهادها در اختیار خوانندگان این کتاب قرار گرفته است.

«فرهنگ و جامعه» با مباحث زیر‌مجموعه خود مانند فرهنگ و جامعه در کنار «نابرابری» و کارکردهای فقر مطالب فصل های ششم و هفتم را به خود اختصاص داده است.

«آزادی یا نظم» و «تغییر اجتماعی» سرآغاز بحثی است که ببی آنها را در فصل‌های هشتم و نهم پی گرفته است و در آن انحرافات اجتماعی، کنترل اجتماعی و آزادی را بررسی کرده است.

خوانندگان در ادامه مطالعه کتاب « درآمدی بر جامعه‌شناسی علمی انتقادی»  «تصویر جهانی» را در فصل پایانی این کتاب مطالعه می‌کنند و با محصولات سطح جهانی، نظام‌های سطح جهانی و تنافض جامعه‌شناختی آشنا می‌شوند.

انتشارات دانشگاه علامه‌طباطبایی کتاب «درآمدی بر جامعه‌شناسی علمی انتقادی» را در ۲۶۰ صفحه، با قیمت ۱۰هزارتومان منتشر کرده است.

نظر شما