شناسهٔ خبر: 28101 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نیاز به ابهام‌زدایی در پژوهش‌های باستان‌شناسی

کامیار عبدی، مدرس دانشگاه و باستان‌شناس با اشاره به مفاهیم علم باستان‌شناسی و نحوه پژوهش آن گفت: اکثر مفاهیم و اصطلاحات باستان‌شناسی برخلاف علوم پایه برای همه مشخص نیست و در این راستا برای علمی کردن مفاهیم موجود در باستان‌شناسی ابتدا باید این مفاهیم ابهام‌زدایی شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کارگروه «از یافته تا نظریه؛ روش پژوهش در باستان‌شناسی» دوشنبه ۶ بهمن‌ماه با حضور کامیار عبدی، حمیده چوبک، مهرداد ملک‌زاده و جمعی از فعالان در حوزه باستان‌شناسی در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل شد.

عبدی در این کارگروه که به همت پژوهشکده باستان‌شناسی برگزار شد به بیان مطالبی درباره مفاهیم علم باستان‌شناسی و نحوه پژوهش در آن پرداخت و با اشاره به اینکه اکثر مفاهیم و اصطلاحات باستان‌شناسی برخلاف علوم پایه برای همه مشخص نیست افزود: در این راستا برای علمی کردن مفاهیم موجود در باستان‌شناسی ابتدا باید این مفاهیم ابهام‌زدایی شود.

این باستان‌شناس گفت: در باستان‌شناسی هدف نهایی رسیدن به نظریات است، نظریه در علم باستان‌شناسی همان توضیح درباره یک پدیده علمی است که اتفاق افتاده است. پیش پا افتاده‌ترین مفهوم در باستان‌شناسی یافته بوده که مترادف با ساخته‌هاست و شامل آنها می‌شود.

وی با اشاره به این‌که اولین بار بینفوید یافته‌ها را که هر کدام از ساخته‌های مختلف تشکیل شده‌اند تفکیک کرد و افزود: بعد از آن به تدریج این معانی کوچکتر شده و با هم ادغام شدند و نهایتا به ۵ دسته شامل، دست ساخته، بوم ساخته، فن ساخته، ایده ساخته و چند ساخته رسیدند.

این استاد دانشگاه گفت: بعد از اینکه یافته‌ها پیدا شدند باید پردازش شود که در مرحله اول شامل تفکیک و بعد مرحله پردازش داده‌ها به اطلاعات است.

عبدی با بیان اینکه مرحله بعدی از پردازش رسیدن به دانسته صحیح است تصریح کرد: اما این در باستان‌شناسی صدق نمی‌کند و لزوما ما همیشه نمی‌توانیم مطمئن باشم که دانسته درستی داریم و بعضی وقت‌ها هم با یک دانسته نادرست سرو کار داریم اینجاست که باید دست به آزمایش بزنیم و از روش‌های استقرا و استنتاج بهره بگیریم.

وی خاطرنشان ساخت که در این مرحله  بر اساس این دانسته (که احتمال دارد نادرست باشد) می‌توانیم یک فرضیه مطرح کنیم که یک پیشنهاد مقدماتی است.

عبدی ۵ ویژگی را برای ارائه یک نظریه مطرح کرد و گفت: مدل یا همان نظریه باید در مرحله اول با سایر نظریات همان حوزه کاری همخوانی داشته و دانش ما را گسترش یا افزایش دهد. همچنین نظریه علاوه بر اقتصادی و ابطال پذیربودن باید توانایی پیش‌بینی در حال حاضر و گذشته را داشته باشد.

نظر شما