شناسهٔ خبر: 28091 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «گیلان به روایت کارت پستال های تاریخی» رونمایی شد

آیین رونمایی از کتاب «گیلان به روایت کارت پستال های تاریخی» به کوشش مهرداد اسکویی و به همت حوزه هنری گیلان، برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان، غلامرضا قاسمی، رییس حوزه هنری گیلان عصر امروز(۶ بهمن) در آیین رونمایی از کتاب «گیلان به روایت کارت پستال های تاریخی» که در پژوهشکده گیلانشناسی رشت برگزارشد، با بیان اینکه این کتاب حرکت بسیار خوبی در جهت حفظ فرهنگ استان است، اظهار کرد: منات دینی بودن یک پدیده این است که آن پدیده مفید باشد.

کسانی که مانع انجام کارهای مفید می‌شوند از ساحت دین و دینداری دورهستند

وی با بیان اینکه کسانی که مانع انجام کارهای مفید می‌شوند به همان اندازه از ساحت دین و دینداری دورهستند، گفت: مجموعه «گیلان به روایت کارت پستال های تاریخی» حاصل تلاش مهرداد اسکویی و همکارن سخت کوش اوست که با همت بسیار از آرشیوه ای مختلف، آلبوم های شخصی در خانه های مردم گرفته تا مجموعه داران معتبر ایرانی و خارجی، جمع آوری شده است.

قاسمی افزود: اگر همه دستگاه های اجرایی دست به دست هم ندهند و تلاش نکنند نخواهیم توانست از یک بی فرهنگی بکاهیم و یک قدم به سمت فرهنگ برداریم.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگی بودن کار سختی است و هر کس نمی تواند فرهنگی بودن را زیبنده و شایسته خود بداند، تصریح کرد: غیرت کسانی که به این مرز و بوم عشق می‌ورزند باعث می‌شود با واکاوی هر چه بیشتر رخدادهای تاریخی و مسایل مربوط به گیلان پژوهشی، برای حفظ این فرهنگ تلاش شود.

قاسمی با توجه به فضای مجازی امروز در انتشار اخبار و مطالب که باید بیشتر مورد دقت قرار بگیرد، اظهار کرد: کارت پستال های مصور دیروز اگر چه در مقابل رسانه های موثر و پیشرفته  اکنون پدیده ای آرشیوی محسوب می شوند و عصر طلایی کاربردشان سپری شده است اما مطالعه سرگذشت این کارت پستال های کوچک نشان می دهد که علاوه بر کاربردهای انفرادی، از نظر تاریخی، سیاسی و فرهنگی و تجاری نیز دارای نقشی تاثیر گذار بوده اند.

هر تصویر، معنای بیشتری از آنچیزی است که نشان می دهد

محمد غفوری، سرپرست تیم پژوهشی مرکز میراث تصویری و کتاب گیلان به روایت کارت پستال های تاریخی نیز در این مراسم با ییان اینکه این نوع پژوهش ها و کارهای تولیدی در حوزه مکتوب، نو پا هستند، گفت: این کار یک نوع پژوهش خرد است در تصاویری که دیده و صداهایی که شنیده نشده اند.

وی با اشاره به اینکه کارکردهای چند گانه کارت پستال ها باعث شد که غربی ها به فکر تولید گسترده آن بیفتند، افزود: ساده بودن ساختار کارت پستال ها نسبت به نامه، کوتاه بودن پیامی که روی این کارت ها نوشته می شد و کارایی آن در هر مناسبت باعث می شد که عامه مردم از این پدیده به شکل قابل توجه ای استقبال کنند.

این دانشجوی دکترای تاریخ ایران در ادامه اذعان کرد: در این کتاب از کارشناسان انسان شناسی، تاریخ نگاری، سند پژوهی، باستان شناسی و ... کمک گرفته شد تا به هدف خود که به کارکرد و بهره جدید از یک تصویر، دست یابیم.

غفوری اذعان کرد: در اینگونه کارها عناصر دیداری کشف شده و عکس از بافت زیبا شناسی متن جدا می شود تا مخاطب یک تاریخ زیباتری را شاهد باشد.

وی با بیان اینکه هر تصویر، معنای بیشتری از آنچیزی است که نشان می دهد، تصریح کرد: با این کار پژوهشی بی نظیر گیلان اولین استانی است که یک تاریخ فرهنگی تصویری را از آن خود دارد.

گفتنی است، به مناسبت رونمایی از کتاب گیلان به روایت کارت پستال های تاریخی در هفته فرهنگ و هنر رشت، این کتاب که قرار است در قطع خشتی و قیمت ۵۰ هزار تومان در بازار عرضه شود، نیم بهاء به علاقه مندان فروخته شد.

نظر شما