شناسهٔ خبر: 26279 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

یکصدوسومین فصل «نگاه نو» گشوده شد

یکصد و سومین شماره فصلنامه «نگاه‌نو» با پرونده‌ای درباره پاتریک مودیانو، برنده نوبل ادبی ۲۰۱۴ منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، بخش ویژه این شماره «نگاه نو» به «بحران آب» اختصاص داده شده است که شامل دو مقاله از مهشید جعفری و علی میرزائی و گفتگویی با عیسی كلانتری است كه سال‌ها وزیر كشاورزی بود. در این گفتگو ضمن تأكید بر راه‌های برون‌ رفت از بحران آب، به چند موضوع مربوط به كشاورزی و مدیریت این بخش نیز پرداخته شده است.

بخش بعدی اختصاص دارد به جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۴ و ترجمه رضا رضایی از خطابه نوبل كه پاتریك مودیانو (برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۴) در روز شانزدهم آذر ۱۳۹۳ در آكادمی سلطنتی نوبل در استكهلم سوئد قرائت كرد.

بخش مقاله‌ها با مقاله‌های «ماركس و فلسفه تاریخ» (ترجمه عزت‌الله فولادوند) و برنارد لوئیس و رویارویی تمدن‌ها (پژوهش و نوشته نادر انتخابی) آغاز می‌شود و با مقاله‌هایی از محمدعلی موحد (دو نكته درباره مثنوی)، محمد دهقانی (آنچه نباید از فردوسی بیاموزیم)، ضیاء موحد (سعدی و سروانتس، دو شهسوار سخن)، كامران تلطّف (عصیان فردی و شورش اجتماعی در آثار فروغ فرخزاد)، ترجمه عبدالرسول شاكری، سعید رضوانی (دوست كافكا كیست؟)، محمد مالجو (نگرش دولت یازدهم به محیط زیست) و مهرداد فراهانی (منوچهر انور: از شور تا ماهور) ادامه پیدا می‌یابد.

بخش داستان، دارای دو داستان است: «خواننده اپرا» از محمد بهارلو، و «آن روز بعد از ظهر» از بهومیل هرابال، به ترجمه‌ پرویز دوایی. زندگینامه این شماره «نگاه نو» به فرخی یزدی اختصاص یافته است. نویسنده این نوشته فیض‌علی نجمانف است و ترجمه آن (به شیوه فارسی تاجیكی) را حسین مسرّت به عهده داشته است.

بخش رویدادها با نوشته‌ای از علی صلح‌جو با عنوان «به یاد هرمز میلانیان» آغاز می‌شود، و بعد بخشی به برندگان جوایز نوبل سال ۲۰۱۴ (تمامی‌ رشته‌ها) و  خبری از برنده جایزه‌ گنكور ۲۰۱۴ اختصاص یافته است.

پایان بخش این شماره‌ نگاه‌نو، «تازه‌های كتاب» است از مهشید جعفری، كاریكاتوری از حسن كریم‌زاده، و بخش «انتقاد كتاب» با همكاری آبتین گلكار، احمد كاظمی موسوی، الوند بهاری، مرضیه كهرانی، و...

شماره‌ ۱۰۳ مجله «نگاه‌نو» در ۲۶۰ صفحه روز چهارشنبه ۲۶ آذر در تهران منتشر شد و در روزهای آیknه در اختیار نمایندگان شهرستان‌ها قرار خواهد گرفت.

نظر شما