شناسهٔ خبر: 26251 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پژوهش‌های باستان‌شناسی پارسه و پاسارگاد به اندازه یک استان بود

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: میزان پژوهش‌های انجام شده در محوطه جهانی پارسه و پاسارگاد به اندازه پژوهش‌های یک استان است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، نشست مدیران پایگاه‌های میراث جهانی روز چهارشنبه (بیست و ششم آذر ماه) در سالن دوران اسلامی موزه ملی ایران با حضور تمامی مدیران پایگاه‌های میراث جهانی برگزار شد.

در این برنامه محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور گفت: قرار است پایگاه‌های جهانی به صورت هیات امنایی اداره شوند. به این ترتیب می‌توانند به‌صورت تخصصی مدیریت شده و از مسئولان کمک بگیرند. همچنین برای حوزه میراث طبیعی تلاش می‌کنیم تا امسال هم پرونده‌ای ارائه شود. در این راستا پرونده بیابان لوت را در دستور کار داریم.

وی افزود: هیچ راهی برای اینکه پایگاه‌ها به صورت مستقل دیده شود، وجود ندارد. تلاش این است که باستان‌شناسان به همراه حوزه‌های دیگر مانند حفاظت و مرمت کار کنند و پژوهش‌های بنیادین که می‌تواند توسعه دانش را به همراه داشته باشد، اتفاق افتد.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: پژوهش‌های باستان‌شناسی تنها در پارسه و پاسارگاد به اندازه پژوهش‌های یک استان بود. پژوهش‌های باستان‌شناسی این محوطه‌های جهانی، چند رشته‌ای بودند. پژوهش، معرفی و آموزش همزمان اتفاق می‌افتد. باید تلاش کنیم که این جریان مداوم باشد و ظرفیت‌سازی محلی نیز انجام شود و بتواند از توان و مشارکت اجتماعی بهره بگیرد.

طالبیان گفت: باید دستاورد پژوهش‌ها منتشر شود. لازم نیست هزینه زیادی برای کاغذ و چاپ بدهیم. مهم این است که اطلاعات جامع داشته باشیم و از طریق فضای مجازی آن را در اختیار همه قرار دهیم.

در ادامه این برنامه فرهاد عزیزی، مدیر امور پایگاه‌های میراث جهانی گفت: پایگاه‌ها با توجه به پراکندگی و گسترش در کل کشور به لحاظ سخت‌افزاری و ویژگی‌های مورد نیاز دیگر همواره بستری مناسب برای تحقیق در حوزه صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی بوده و هستند و به عنوان بازوان اجرایی می‌توانند به معاونت میراث فرهنگی کمک کنند.

وی گفت: در چند سال اخیر علی‌رغم وضعیت نه چندان مناسب پایگاه‌ها، به لحاظ ساختاری و اعتباری همچنان شاهد بودیم که پژوهشگران تعداد قابل توجهی پژوهش و کتاب در حوزه میراث فرهنگی ارائه کرده‌اند.

نظر شما