شناسهٔ خبر: 26247 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سرقت علمی و نبود فضای نقد مشکل پژوهش های دانشگاهی

محمدمهدی طهرانچی، در آئین ویژه هفته پژوهش در دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: یکی از کارکردهای دانشگاه افزایش موجودی دانش مفید(کد شده) است؛ مانند کتاب و مقاله که محصول فعالیت دانشمندان است. البته ما به حوزه کتاب توجه داشته‌ايم و به حوزه مقاله‎ چندان توجه نكرده‌ايم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در آخرین روز از هفته پژوهش (چهارشنبه 26 آذرماه) آيین معرفی و تجلیل از مؤلفان و مترجمان، پژوهشگران برگزیده، ارتقاء مرتبه علمی، برندگان جوایز بین‎المللی و جشنواره‎ها، کارشناسان پژوهشگر و دانشجوی پژوهشگر برگزیده با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نبوی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی، دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه شهید بهشتی، امریف بغداد کولتائویچ، سفیر قزاقستان و گالیم ماتانوف، رئیس دانشگاه فارابی قزاقستان در سالن شهید بهشتی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

امانتداری، ویژگی مهم پژوهش
سیدمحمد نبوی در این آيین با طرح روایتی از پیامبر (ص) درباره پژوهش اظهار کرد: پیامبر (ص) می‎فرماید: «کسی که بمیرد اما یک ورق علمی از خود به جای بگذارد که آیندگان از آن استفاده کنند و رهگشای مردم باشد، روز قیامت او از آتش جهنم نجات می‎یابد.» این جایگاه یک پژوهشگر در اسلام است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی در معرفی ویژگی‎های پژوهشگر گفت: یک پژوهشگر باید ویژگی‎هایی داشته باشد. یکی از این ویژگی‎ها، امانت‎داری است. در بین جامعه علمی و رکن مهم در حیات علمی، امانت‎داری است. باید در علمی اگر از مطالب دیگران استفاده می‎کنیم، حتما بگوییم که چه کسی این مطلب را نوشته است.



حقیقت‎جویی در پژوهش/ نقد کتاب‎های علمی
وی افزود: از دیگر ویژگی‎های پژوهش، حقیقت‎جویی است. بسیاری از استادان علاقه دارند کتاب‎ها و نوشته‎های آنان از سوی دانشجویان یا استادان دیگر نقد شود. باید در جامعه علمی افراد جویای حقیقتی وجود داشته باشند و کتاب‎ها و مقالات استادان را نقد کنند.

سیدمحمد نبوی، شهامت را از دیگر ویژگی‎های پژوهشگر دانست و بیان کرد: امام علی (ع) در حدیثی می‌فرمایند: «چون از کاری ترسیدید خود را در آن بیفکنید.» شهامت، یکی دیگر از ویژگی‎های پژوهش است. یکی از آسیب‎شناسی‎های پژوهش نیز شهرت‎زدگی است. شتاب‎زدگی نداشتن یک پزوهشگر یکی دیگر از ویژگی‎های پژوهش است؛ در پژوهش فرد باید دقت لازم و کافی را داشته باشد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ادامه داد: یکی دیگر از آسیب‎شناسی‎های مطرح در حوزه پژوهش،  بحث سرقت علمی و ادبی است. من بسیار شنیده‎ام که افرادی مقاله خریداری می‎کنند. این مسئله با اخلاق پژوهشی سازگار نیست. فرد در کار پژوهشی باید با قلم و نیت پاک خود به نوشتن و کار علمی بپردازد.

کتاب و مقاله محصول فعالیت دانشمندان
دکتر محمدمهدی طهرانچی نیز در ادامه این آئین تجلیل با اشاره به تأسیس دانشگاه در سال 1312 به عنوان یک نهاد مرتبط با مدرنیته گفت: امام خمینی (ره) دانشگاه را کارخانه آدم‎سازی نامید. او نگاه بلندی داشت و دانشگاه را مبدأیی برای تحول می‎دانست. رهبر انقلاب نیز اقتدار علمی را در کنار اقتدار اقتصادی؛ علم و فرهنگ و اقتصاد را در کنار هم مطرح می‎کنند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به دانشگاه و کارکردهای آن عنوان کرد: در دانشگاه اولین بخشی که مورد توجه قرار گرفت، تربیت نیروی انسانی بود. کارکرد بعدی، افزایش موجودی دانش مفید (کد شده) است؛ مانند کتاب و مقاله که محصول فعالیت دانشمندان است. البته ما به حوزه کتاب توجه داشته‌ايم اما به حوزه مقالات چندان توجهی نکرده‌ایم.



حل مسائل از درون دانشگاه
وی افزود: دانشگاه یک نهاد مرجع و تأثیرگذار است و سازمان دانشگاه یک سازمان آموزش نیروی انسانی است. استاد نیز در درون ساختار دانشگاه قرار دارد. بنابراین مسائل از درون دانشگاه بیرون نمی‎آید، بلکه مسائل از درون جامعه بیرون می‎آیند. سپس حل مسائلی که در درون جامعه مطرح می‎شود در درون دانشگاه حل می‎شود. چگونگی شناسایی مسائل و حل آنها بحث‎هایی است که تا به حال برای آن تدابیری نداشته‎ایم.

طهرانچی با مطرح کردن جمله‎ای از کتاب رضا داوری اردکانی گفت: داوری اردکانی در کتاب خود می‎گوید که اجرایی نشدن برنامه‎ها در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه، تنها بر عهده مجریان نیست. برنامه‎ها بیان ایده‎آل‎هاست و بیان ایده‎آل نمی‎تواند با یک مدل جزئی، یک برنامه کلان را رقم بزند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: سوال من این است که برای این‌که دانشگاه علاوه بر سازمان آموزش یک سازمان پزوهشی باشد چه باید کرد؟ چگونه باید سرمایه دانشی را به‌دست آوریم؟ با اضافه شدن مقالات کشور پیشرفت نمی‎کند، بلکه شیرازه قدرت، حل مسأله توسط دانشگاهیان است.

چاپ 28 کتاب، دستاورد یکساله دانشگاه در حوزه نشر 
رضا مسعودی، معاون پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی نیز در آيین ویژه هفته پژوهش، درباره آمار نشر دانشگاه شهید بهشتی در سال گذشته گفت: در سال گذشته، 28 عنوان کتاب در مرکز نشر دانشگاه چاپ شده و من از استادان محترمی که در این آيین حضور دارند نیز می‎خواهم تا کتاب‎های خود را برای چاپ به انتشارات دانشگاه ارائه کنند. در راستای گسترش فعالیت‌های دانشگاه در حوزه چاپ و نشر، سامانه بیت و سامانه نشر را برای ارائه مقالات راه‎اندازی کردیم. همچنین با بازسازی کتابخانه مرکزی دانشگاه  قصد داریم تا محیط مناسب‎تری برای استفاده دانشجویان، استادان و اهالی علم ایجاد شود.



خوشحالم که در روز استقلال قزاقستان در جمع شما هستم
دکتر گلیم موتانوف، رئیس دانشگاه فارابی قزاقستان نیز در ادامه در معرفی کشور و دانشگاه فارابی قزاقستان اظهار کرد: امروز روز استقلال قزاقستان است و من برای اولین‌بار در ایران حضور دارم و خوشحالم که این روز را در دانشگاه شما هستم. دانشگاه فارابی نیز یکی از دانشگاه‎های معتبر در دنیاست و بسیاری از دانشمندان نیز به کشور ما آمده‎اند. من از همه شما دعوت می‎کنم که به کشور ما بیایید.

تجلیل از پژوهشگران و اهدای جوایز به مؤلفان برگزیده
در بخش پایانی این آيین از پژوهشگران و برگزیدگان جایز علمی ملی و بین‌المللی و مؤلفان برتر دانشگاه شهید بهشتی از جمله دکتر سیدمصطفی محقق داماد، دکتر نگار داوری اردکانی، دکتر اسماعیل شهبازی، دکتر باقر انصاری و دکتر کوروش فتحی تجلیل شد.

گلیم موتانوف، رئیس دانشگاه فارابی قزاقستان، دو کتاب از کتاب‎های تألیفی خود در زمینه ریاضی و فنی و همچنین مدال دانشگاه فارابی را به دکتر محمدمهدی طهرانچی تقدیم کرد. دکتر طهرانچی نیز در مقابل کتاب «گنج‌نامه» و مدال دانشگاه شهید بهشتی را به وی اهدا کرد.

نظر شما