شناسهٔ خبر: 26246 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ابراز نگرانی از کمبود اعتبارات پژوهشی

معاونان پژوهشی نگرانی عمیق خود را از کمبود اعتبارات پژوهشی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری ابراز می کنند و پیشنهاد کردند شبکه مستقل علوم انسانی تشکیل شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، چهل و ششمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها، مؤسسات، مراکز آموزشی و  پژوهشی و پارک های علم و فناوری کشور که با حضور دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در سالن اجلاس سران برگزار شد ، با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.

در این بیانیه بااشاره به اسناد بالادستی و سیاست های ابلاغی علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری و سیاست های دولت تدبیر و امید در حوزه پژوهش و فناوری آمده است: از شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری انتظار می رود که وظیفه تدوین، برنامه ریزی برای تأمین منابع مالی و نظارت بر اجرای برنامه توسعه ملی بر پایه نوآوری را به صورت جدی تر دنبال کند و قوای سه گانه کشور اجرای برنامه های مصوب ملی و اسناد بالادستی را در دستور کار خود قرار داده و از انجام اقدامات پراکنده، ناهماهنگ و موازی خودداری کنند.

در انجام این مهم پیشنهاد می شود این شورا توان کارشناسی و تخصصی خود را با استفاده از ظرفیت دانشگاه ها، موسسات پژوهشی و پارک های علم و فناوری صنایع و شرکتهای پیشرو در بخش های  خصوصی و دولتی تقویت کند.

در آستانه تدوین برنامه ششم، آمادگی معاونان پژوهشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پارک های علم و فناوری را برای مشارکت فعال در تدوین برنامه های روشمند و عالمانه و روز آمد اعلام می دارد.

معاونان پژوهشی نگرانی عمیق خود را از کمبود اعتبارات پژوهشی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری ابراز می کنند. با توجه به نقش کلیدی تجهیزات علمی در انجام فعالیت های نوآورانه که زیر بنای اصلی توسعه اقتصاد دانش بنیان به شمار می رود؛ دانشگاه ها تأکید می کنند که در صورت تأمین اعتبارات کافی، تمامی مساعی خود را در جهت بهره برداری بهینه از تجهیزات علمی در قالب آزمایشگاه های مرکزی به کار گیرند.

از قوای سه گانه انتظار می رود تا در جهت رفع معضلات دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری کشور در برقراری تعاملات علمی سازنده با مراکز معتبر علمی بین المللی تمام مساعی خویش را به کار گیرند.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید در جهت ارتقای کیفی دانشگاه ها و با تأکید بر پژوهش های فناورانه و کاستن از توسعه بی رویه کمی آموزش عالی تلاش و امکانات خود را به کار گیرد.

با توجه به اینکه تحصیلات تکمیلی به عنوان بدنه اصلی پژوهش است، لازم است وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بسترهای لازم جهت حمایت مالی از دانشجویان این مقطع را به عمل آورد.

آیین نامه های لازم جهت ایجاد شرکت های دانش بنیان دانشگاهی به منظور افزایش مشارکت دانشگاه ها در تکمیل چرخه تبدیل علم به فناوری و فناوری به تجاری سازی تصویب و ابلاغ شود.

آیین نامه ها (به ویژه آیین نامه ارتقا) و مقررات منطبق با اهمیت فعالیت های کاربردی و نوآورانه بازنگری شود.

همکاری های فرا رشته ای در حوزه علم و فناوری می تواند به حل بسیاری از معضلات چندوجهی اجتماعی از جمله تقویت رابطه میان دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، موسسات، مراکز آموزشی و پژوهشی، پارک های علم و فناوری و صنعت، سلامت اجتماعی و افزایش اقتدار ملی مدد رساند. لذا، از مسئولان عرصه آموزش عالی درخواست می شود در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها به این مهم توجه کنند.

نظر به درصد قابل توجه اعضای هیئت علمی، دانشجویان، مراکز و موسسات علمی و تخصصی علوم انسانی و اهمیت نقش آن در کمک به اعتلای کشور و صیانت از هویت و میراث های معنوی و تمدنی و دینی، پیشنهاد می شود شبکه مستقل علوم انسانی در کنار شبکه های هشت گانه موجود تشکیل شود.

به منظور حل مشکلات مربوط به بیمه و مالیات طرح های پژوهشی ضروری است وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و سازمان امور مالیاتی طرح مناسبی را تهیه کند تا در قالب لایحه از طریق دولت به مجلس ارائه شود.

نظر شما