شناسهٔ خبر: 26230 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ضرب تصویر مارکز روی سکه‌های کلمبیا

به دستور مجلس كلمبيا تصوير ماركز به عنوان نماد اين كشور بر سكه‌ها و اسكناس‌های كلمبيا نقش می‌بندد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، با تصويب قانوني از سوي مجلس كلمبيا، براي تجليل قلبي از گابريل گارسيا ماركز برنده نوبل ادبيات از كلمبيا،  بانك مركزي موظف شد تا چهره اين شخصيت را بر اسكناس‌ها و سكه‌هاي بعدي كه از سوی اين بانك وارد بازار مي شود، نقش كند.

علاوه بر اين دستورالعملي براي وزراي مختلف و سازمان هاي دولتي وضع شد تا همه آنها به نوعي در اداي احترام به نويسنده سرشناس اين كشور كه 17 آوريل امسال درگذشت، نقش موثر داشته باشند.

گفته شده است گابريل گارسيا ماركز جهاني‌ترين چهره كلمبياست و نسل‌هاي بعد بايد به اين ترتيب بدانند كه اين چهره بزرگ كلمبيايي به عنوان يك نويسنده انسان گرا، اديب و دموكرات چه جايگاه مهمي داشت.

بر مبناي اين مصوبه وزير آموزش، فرهنگ و اطلاعات و كميسيون هاي وابسته به آن بايد سياست عمومي اي اخذ كنند كه مدارك مستند مربوط به ماركز گردآوري شود .

علاوه بر اين محل جغرافيايي زندگي ماركز در آراكاتاكا جايي كه او زاده شد از كليساي سن خوزه تا ايستگاه راه آهن و دفتر تلگرافخانه كه در داستان هايش نقش داشتند، بايد حفظ شوند. در پارك فرهنگي كاراييب آتلانتيك در بارانكوييلا كه ماركز از حاميان آن بود نيز موزه‌اي كاراييبي داير خواهد شد كه به نام موزه هنر مدرن سينمايي كاراييبي و مركز فرهنگي فعاليت خواهد كرد.

همه اين برنامه ها با ايجاد مركز بين المللي ميراث گابريل گارسيا ماركز به ايجاد فضايي روزنامه نگارانه، فرهنگي، دانشگاهي و توريسي در كارتاژنا و با همكاري بنياد روزنامه نگاري آمريكاي لاتين صورت مي گيرد. در مركز همه اين فعاليت‌ها، نمايشگاهي نيز جاي دارد كه به عنوان نكته كليدي در معرفي زندگي و آثار ماركز فعاليت مي‌كند و يك مدرسه بين المللي در زمينه روزنامه نگاري نيز ايجاد مي‌شود.

يك برنامه با عنوان «گابو روزنامه نگار و فيلمساز» به آموزش ميراث روزنامه نگاري و فيلمسازي ماركز به جوانان مي پردازد. اين برنامه با برپايي مجموعه اي از كارگاه هاي سالانه و سمينارهاي زنده و برنامه هاي آنلاين اجرايي خواهد شد.

علاوه بر اين وزير تجارت، صنعت و توريسم نيز موظف شده تا برنامه اي براي تشويق گردشگري با تمركز بر ماركز در منطقه كاراييب تدوين كند.

گابريل گارسيا ماركز خالق «صد سال تنهايي» و ده‌ها مجموعه داستان كوتاه و رمان كوتاه و بلند، پس از تحمل مدتي بيماري ،  آغاز امسال درگذشت.

نظر شما