شناسهٔ خبر: 26199 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

توقف طرح ساخت پارکینگ به جای آثار تاریخی یزد

مدیر کل اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد از متوقف شدن اجرای «طرح جامع حفاظت از بافت تاریخی یزد» با هدف بازنگری این طرح خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ بر اساس تصویب طرح جامع حفاظت از بافت تاریخی یزد که در دولت گذشته انجام شد، به نظر می‌رسید مصوبات این طرح بیشتر به دنبال پاک کردن صورت مساله یعنی بافت تاریخی یزد بود، مصوباتی که کوچه‌های آشتی‌کنان را تعریض می‌کرد و با حذف خانه‌های تاریخی به جای آن‌ها پارکینگ ایجاد می‌شد.

البته اجرایی شدن این طرح به دولت جدید موکول شد و حتی چندین خانه‌ تاریخی در مجاورت شهرداری ناحیه‌ تاریخی شهر یزد تخریب شد، اقدامی که نشان داد زور متولیان اجرا کننده‌اش بیشتر از قوانین است.

اما با پیگیری‌های مدیران میراث فرهنگی استان، بالاخره طرح جامع حفاظت از بافت تاریخی یزد یا به گفته برخی طرح خیانت به بافت تاریخی یزد، متوقف شد تا ضوابطی که باعث وجود این مشکلات در بافت شده بودند، برطرف شود.

محمد مهدی شرافت، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد گفت: در تفاهم‌نامه‌ای که این اداره کل با کمیسیون ماده‌ی پنج امضا کرد، قطعی شد تا در حال حاضر طرح جامع حفاظت از بافت تاریخی یزد متوقف شود و اگر موارد شکایتی از سوی شهرداری یا مردم درباره بافت تاریخی مطرح شد، به صورت موردی به میراث فرهنگی منتقل شود.20-503.jpg

او ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر مشاور این قضیه را پذیرفته است که طرح بازنگری شود و به صورت محله به محله و براساس زمان‌بندی، نهایی شود. اکنون نیز در حال رفع کردن ایرادات موجود در این طرح جامع هستیم.

وی با بیان این‌که متوقف شدن این طرح به هیچ وجه در کار مردم خلل وارد نمی‌کند، اظهار کرد: نقشه‌هایی که برای طرح جامع حفاظت از بافت تاریخی یزد طراحی شده بود، ناهماهنگ بودند و به تغییرات زیادی نیاز داشت، اما در ضوابط طرح، اصل این موضوع گفته شده بود. که اگر بین ضابطه و نقشه‌ها اختلاف باشد باید ضوابط ملاک عمل قرارگیرد، به همین دلیل ترجیحا اکنون باید ایرادات موجود رفع شود.

او با بیان این‌که این طرح مرجع اختلاف بین میراث فرهنگی و شهرداری شده بود، اضافه کرد: با مطرح شدن این بحث امیدواریم این اختلافات برطرف شود و دیگر مشکلی در بافت تاریخی یزد به وجود نیاید.

«شرافت» عمده‌ترین مشکل در این طرح را تعیین تکلیف کمیسیون ماده‌ 5 مبنی بر به حال خود رها شدن حدود 180 هکتار از بافت تاریخی یزد دانست و افزود: در این طرح از 700 هکتار بافت تاریخی یزد،‌ 519 هکتار مشخص و برای‌ش تعیین تکلیف شده است.

او همچنین با بیان اینکه نقشه‌ها و ضوابط در طرح حفاظت از بافت تاریخی یزد مشکل‌ساز هستند، گفت: در ضوابط ایرادهای کمتری وجود دارد. در حال حاضر بیشتر نگران اجرایی شدن و قطعی شدن این طرح هستیم.

نظر شما