شناسهٔ خبر: 25270 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دنبال ماجراجویی نباشیم

سید جمال ساداتیان گفت: گاهی اوقات می‌خواهیم برای جو سازی بگوییم حتماً پشت فلان کار فرهنگی ماجرایی وجود دارد اما خودمان هم می‌دانیم که این گونه نیست نباید به دنبال ماجرا جویی باشیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرنیوز؛ سیدجمال ساداتیان در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا روند صعودی دستمزد‌ها موجب به تولید کم در عرصه سینما نشده است گفت: اتفاقاً بنده مشاور فیلم سینمایی «پوسته» بودم و تلاش شده بود که تجربیات خودم را در اختیار عوامل سازنده قرار دهم و در انتخاب بازیگر و دستمزد سایر عوامل نظراتی داشتند که در اختیارشان قرار دادم. بخشی از دستمزد‌ها که در سینما پرداخت می‌شود بسیار کاذب است اگر دقت داشته باشیم بعد به یکباره بسیاری از هزینه ها افزایش یافت مثلاً زمانی که لوازمی که برای طراحی صحنه نیاز داریم چند برابر می‌شود قطعاً دستمزد آن فرد هم بالا‌تر خواهد رفت این یک روند طبیعی است البته اگر بر اساس ضوابط باشد. فیلمی که یک سال پیش با ششصد میلیون تومان ساخته می‌شد در حال حاضر باید برای همان فیلم برآوردی بالای یک میلیارد داشته باشید این در صورتی است که میزان مخاطبان سینما تغییرات آنچنانی نداشته است که جوابگوی این افزایش هزینه‌ها باشد.


وی در ادامه گفت: از طرفی که رایت فیلم‌ها رعایت نمی‌شود و در شبکه قاچاق بسیاری از فیلم‌ها به راحتی با کمترین قیمت در دسترس عموم قرار می‌گیرد و هیچ نظارتی نیست در صورتی که سرمایه گذاران در سینما بیشترین ضرر را از این قسمت می‌بینند در حال حاضر به شدت فروش نمایش خانگی افت کرده است. یکی دیگر از مسائل که برای ما آزار دهنده است میزان افزایش هزینه‌های پخش فیلم است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «برف روی کاج ها» در ادامه افزود: بنده علاقه داشتم امسال در جشنواره بین المللی فیلم فجر تعداد فیلم‌های بیشتری داشته باشم که به دلیل این هزینه‌ها نتوانستم این یعنی اینکه افراد دیگری هم همانند من نتوانستند تولیدات بیشتری داشته باشد که این روند در اشتغال افراد فعال در حوزه سینما تاثیر منفی دارد.

ساداتیان با اشاره به اینکه نباید افراد را در سینما دسته بندی کنند گفت: در مجموع به نظرم فعالیت او مثبت بوده است هر چند که مطالبات خودم بخش زیادی است که باقی مانده و بیش از عملکرد وی است. اما تا آنجایی که جلوی سرمایه گذاری آثار خودشان را که بی‌رویه هم بوده است گرفته‌اند از نظرم گامی مثبت است. من معتقد هستم اگر قرار است از سینما حمایت کنند باید از همه افراد فعال در آن این حمایت شود. نباید بودجه‌‌هایشان را به چند فیلم اختصاص دهند. ممیزی‌ها را کمرنگ‌تر کنند و خطوط قرمز منطقی را نیز جایگزین بحث‌های بی‌مایه کنند. به نظرم باید زمینه برای اعتماد سازی بیش از پیش فراهم شود.

این تهیه کننده در ادامه با بیان این مطلب که مجلس باید تمام سلیقه‌ها را در نظر بگیرد گفت: به نظرم مجلس باید بر اساس مطالبات مردم حرکت کند و این گونه نباشد که فقط به یک جریان فکری اهمیت دهند. اگر قرار است در موردی تصمیمی گرفته شود باید جامع‌تر به آن مبحث نگاه کرد. نباید به همه چیز تک بعدی نگاه کرد اگر این گونه باشد مخاطبان خود را از دست خواهیم داد و تماشاگران ما به سمت فیلم‌ها و آثار خارجی و مخصوصاً ماهواره‌ها خواهند رفت. اینکه مردم به سمت ماهواره‌ها هجوم بردند یکی از دلایلش می‌تواند سخت گیری‌های غیر اصولی باشد که وجود داشته است.‌‌ همان طور دیدیم نیروی انتظامی نتوانست با این تهاجم فرهنگی برخورد داشته باشد و نمی‌توان در سطح وسیع هم از آن‌ها توقع همچین کاری را داشت بلکه باید در این مورد کار فرهنگی صورت بگیرد. انتظار داریم از ظرفیت‌های موجود در کشور و دوستان فعال در عرصه فرهنگ و هنر بیشتر از این‌ها استفاده شود و  انتظار داریم شرایطش را رییس سازمان سینمایی فراهم نماید.

ساداتیان در پایان گفت: من هم فیلم‌های بسیاری داشتم که با اکران آن عده‌ای مخالف بودند و زمانی که به نمایش در آمدند دیدیم که مشکل خاصی پیش نیامد و اگر هم فیلمی مطابق سلیقه و رای و نگاه مردم نباشد آن‌ها خودشان بهترین برخورد ممکن را با آن اثر انجام می‌دهند باید کمی صبر داشت نباید به همه چیز با توهم توطئه نگاه کرد چرا فرهنگ راسیاسی می‌کنیم؟! گاهی اوقات می‌خواهیم برای جو سازی بگوییم حتماً پشت فلان کار فرهنگی ماجرایی وجود دارد اما خودمان هم می‌دانیم که این گونه نیست نباید به دنبال ماجرا جویی باشیم. اگر هنرمندی اندیشه‌ای در ذهن دارد باید کمک کنیم تا آن را به تصویر بکشد و باید قبول داشته باشیم می‌توانیم با دیدن مجموعه آثار سینمایی به آن تاثیری که جامعه بر هنرمندان می‌گذارد و آنچیزی که در درون آنها وجود دارد پی ببریم. باید تنوع سلایق را در نظر بگیریم.

نظر شما