شناسهٔ خبر: 25227 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مستند بلند نقش مهمی در رفع معضلات اجتماعی دارد

عضو شورای سیاست گذاری فیلم های جشنواره سینما حقیقت معتقد است: فیلم مستند بلند نقش مهمی در رفع معضلات اجتماعی دارد، زیرا با تربیت ذهنیت جامعه، پیشنهاد مناسبی برای رفع مشکلات اجتماعی ارائه می دهد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ مجتبی راعی درباره جایگاه و موقعیت فیلم های مستند بلند در سینمای امروز ایران گفت: همانطور که انسان یک موجود زنده است، جامعه نیز زنده است. سینمای مستند و به ویژه مستند بلند کمک می کند جامعه در نگاه به معضلات اجتماعی، دارای یک نظر واقعی و منطق کلی شود تا بتواند آنرا را مرتفع سازد.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران 'سینماحقیقت' را همزمان با ولادت باسعادت حضرت امام موسی کاظم(ع) و طی روزهای ۹ تا ۱۶ آذرماه ۱۳۹۳، با شعار 'حقیقت بهترین راهنماست' که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.

وی افزود: اما طی این سال ها فیلمسازان با ترس از بیان سیاه نمایی نتوانستند به مردم جامعه در جهت رفع معضلات کمک کنند و در حال حاضر سینمای مستند بلند بدون رسانه مانده است!

راعی تصریح کرد: امروزه فیلمسازان بیشتر به ساخت مستند کوتاه روی می آورند، زیرا این سینما سرمایه اندکی لازم دارد و با توجه به جامعه فقیر سینمای مستند، زودتر به نتیجه رسیده و رشد می کند؛ اما سینمای مستند بلند نیازمند زمان، نیروی تخصصی و سرمایه است و از اینکه همپای فیلم داستانی اکران نمی‏شود و تلویزیون هم حق پخش مناسبی پرداخت نمی کند، رنج می برد.

این کارگردان سینما درباره برگزاری هشتمین دوره جشنواره بین المللی 'سینماحقیقت' نیز گفت: دیگر زمان آن رسیده که جایگاه سینمای مستند در ایران دارای یک تعریف جدی شود و به شکل یک ابزار در سطح ملی کمک حال جامعه ایرانی باشد.

راعی تاکید کرد: این مهم زمانی صورت می گیرد که از نظر اقتصادی امکان ساخت فیلم خوب فراهم شود. آن زمان می توانیم از کشوری حرف بزنیم که سینمای مستند جدی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولیدات سینمای مستند به یک حرکت خود جوش تبدیل شده و خوشبختانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی می تواند شعله این حرکت را فروزان نگه دارد، اما باید تولید فیلم مستند از حرکت خودجوش فراتر رفته و با برنامه ریزی شاهد تولید فیلم های مستند ارزشمند باشیم.

نظر شما